نزاع آخوندی رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد ادامه نزاع های وزیر راه و شهرسازی و ریاست شورای مرکزی

نزاع آخوندی- رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد؟/جامعه مهندسی؛بازنده اصلی

ادامه نزاع های وزیر راه و شهرسازی و ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان بر سر بخش نامه حذف کسر پنج درصد از درآمدهای مهندسین میتواند به اعتبار جامعه مهندسی ضربه بزند.

کد خبر: 961114012 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ بهمن ۹۶ - ۱۰:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،ادامه نزاع های وزیر راه و شهرسازی و ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان بر سر بخش نامه حذف کسر پنج درصد از درآمدهای مهندسین میتواند به اعتبار جامعه مهندسی ضربه بزند.

نزاع آخوندی رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد

نزاع آخوندی رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد

نزاع آخوندی- رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد؟/جامعه مهندسی؛بازنده اصلی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یک ماه اخیر با صدور ۲ بخش نامه در حوزه نظام مهندسی ساختمان واکنشهای متعددی را در بخش ساخت و ساز برانگیخته است.
بخش نامه اول در مورد حذف روال و رویه کسر پنج درصد از درآمد مهندسین ناظر ساختمان بود؛ این بخش نامه طیف وسیعی از واکنشهای متعددی در فضای رسانه ای و مهندسی را برانگیخت از اعلام غیرقانونی بودن آن تا استقبال فراوان مهندسانی که پنج درصد از درآمدهایشان را بیش تر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ـ نه همه سی و یک سازمان استانی ـ بعنوان درآمد سازمان برمیداشتند، از این بخش نامه.
مهم ترین مخالف این بخش نامه، فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس و ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بود که بارها علیه این بخش نامه اظهار نظر کرد. با این حال بعد از اعلام حمایت ریاست کمیسیون عمران مجلس از این بخش نامه، اوضاع تا حدودی آرام گرفت.
هزار و پانصد میلیارد تومان؛ گردش مالی نظام مهندسی
این آرامش چندان ادامه نیافت؛ چرا که چند روز بعد، حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بعنوان نهاد بالادستی و ناظر تشکلهای مهندسی از جمله نظام مهندسی ساختمان، از انباشت هزار و پانصد میلیارد تومان در این سازمانها خبر داد. انتشار این خبر مجددا فاصله و شکاف میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی ساختمان را بیش تر کرد.
بخش نامه دوم؛ برای آشتی کنان
بخش نامه دوم هم مربوط به منع حضور مهندسان حاضر در دستگاههای نه گانه دولتی و عمومی در بخش خصوصی و فعالیت بعنوان مهندس آزاد بود. این بخش نامه برخلاف بخش نامه اول، با استقبال خوب همه مسئولان نظام مهندسی و مهندسان جوان مواجه شد ولی از طرف مهندسین فعال در دستگاههای دولتی مورد استقبال قرار نگرفت. حتی رجبی ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان این بخش نامه را «مثبت» و «قابل دفاع» توصیف کرد.
حضور جنجالی وزارت راه در گفتگوی ویژه خبری
در حالیکه با این اظهار نظر مثبت، آتش درگیریها رو به خاموشی بود، وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری هفته گذشته حاضر شد و با تأیید اظهارات مظاهریان، معاونت مسکن خود مبنی بر وجود گردش مالی هزار و پانصد میلیارد تومانی در نظام مهندسی ساختمان، بار دیگر به تشدید فاصله میان دولت و این تشکل غیر دولتی دامن زد.
هم چنین از اتفاقات این برنامه، پخش مصاحبه ضبط شده از رجبی بود که وی این اقدام صدا و سیما را کار از پیش برنامه ریزی شده دانست.
ابلاغیه رجبی علیه بخش نامه آخوندی
در واکنش به بخش نامه پنج درصدی وزیر راه، رجبی ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در ابلاغیه ای خطاب به سی و یک سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها، از آن ها خواست تا بخش نامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف رویه کسر پنج درصد از درآمد مهندسین را اجرا نکنند.
نامه رجبی به سازمانهای نظام مهندسی استان ها
نامه مظاهریان علیه ابلاغیه رجبی
بعد از این اقدام، مظاهریان معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز بلافاصله دست به قلم برد و در نامه ای نسبتا شدیداللحن، به رجبی ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد وی بعنوان بالاترین مقام نظام مهندسی، موظف به ابلاغ بخش نامه وزیر راه و شهرسازی است.

نزاع آخوندی رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد


ریاست نظام مهندسی کشور: آخوندی به دنبال محاصره اقتصادی نظام مهندسی است
در این ارتباط، فرج الله رجبی در مورد انتشار مصاحبه ضبط شده از وی همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بیان داشت: این اقدام صداوسیما یک کار برنامه ریزی شده و غیراخلاقی بود. ساعت ۵ و نیم بعد از ظهر آن روز به من گفتند که میخواهیم برای یکی از بخشهای خبری سیما با شما مصاحبه کنیم از من دو سه سؤال پرسیدند. این نخستین بار بود در برنامه زنده، یک مصاحبه ضبط شده آن هم بی ارتباط با صحبتهایی که میهمان برنامه دارد، پخش شد.
رجبی مطرح کرد: اینکار را انجام دادند تا آقای وزیر راه و شهرسازی یک تنه به قاضی برود و یک تنه هم خوشحال برگردد؛ اطلاعاتی که آقای آخوندی ارائه داد و نیز نوع رویارویی وی با این موضوع غلط بود. قطعا بنا بر تخریب سازمان نظام مهندسی ساختمان بود. اگر این اظهارات وزیر از روی کم آگاهی بود باید بگویم که اطلاعات وزیر خیلی کم است اگر هم تعمدا این صحبتها را بیان کرد که جای تأسف دارد. مشخصا در صدد تخریب نظام مهندسی بود و وی از خدماتی که نظام مهندسی ارائه میدهد حتی خدماتی که به وزارت خانه خودش میدهد هیچ صحبتی نکرد. فضا را بگونه ای ترسیم کرد که به مردم بگوید این اتفاقات رخ داده است.
مشکل از آن جا آغاز گردید که گفتیم دیگر نظام مهندسی، حیاط خلوت آقایان نیست
رجبی گفت: آقای آخوندی حتی درآمدهای نظام مهندسی را هم خلاف واقع بیان کرد. رقمی که وزیر در مورد درآمدهای نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت اگرچه اشتباه بود ولی نگفت که به سی و یک سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور اختصاص دارد.
ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان ساخت: این سناریو از این جا آغاز شد که نظام مهندسی حیاط خلوت آقایان دیگر نیست و نخواهد شد. سازمان نظام مهندسی با پانصد هزار مهندس هرگز به اینصورت نخواهد شد که وزارت ناتوانی چون راه و شهرسازی بر آن تسلط بیابد و فکر کنند زیرمجموعه آن هاست. ما با این مسأله برخورد خواهیم کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد ابلاغیه ای که اخیرا به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ها صادر کرده و در آن گفته است که سازمانهای نظام مهندسی حق حذف کسر پنج درصد از درآمد مهندسان بعنوان حق النظاره ساخت و ساز را ندارند، ابراز داشت: حرفی که ما با آقای وزیر راه و شهرسازی داشتیم این بود که وی اصلا حق صدور این بخش نامه را نداشت. این بخش نامه خلاف صریح ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان و خلاف صریح نظام نامه ابلاغی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است که این نظام نامه هم متکی به آیین نامه مصوب هیئت دولت است.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: سازمانهای استانی نظام مهندسی ساختمانها موظف هستند به بودجه مصوب سالانه خود عمل کنند برای سال آینده هم میتواینم بگوییم که بخش نامه وزیر این یکسان سازی را از بین میبرد و هر سازمان استانی میتواند موضوع را در مجمع خودش مصوب کند و بر اساس آن عمل کند که این عدد پرداختی میتواند هر رقمی باشد که در مجمع به تصویب میرسد.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به بخش نامه وزیر راه و شهرسازی عمل کنند، تخلف کرده اند. مگر هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان میتوانند به آن چه در مجامع عمومی آن ها بعنوان بودجه سالانه تصویب شده، عمل نکنند؟
وی ادامه داد: برخی در تلاش هستند تا ما را بعنوان سازمانی پولدار و پُردرآمد معرفی کنند. ظاهرا ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمانهای ورشکسته و فروپاشیده عادت کرده است. در شرایطی که دستگاههای دولتی وقتی برف می آید از تهیه یک لودر ناتوان هستند تا از در راه ماندن ۱۳ ساعته مردم در اتوبان ها جلوگیری کنند، یک سازمانی هست که درآمد دارد و خدمات خوبی میدهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمیگیرد، سبب ناراحتی وزارت راه و شهرسازی شده است. حال آن که وجود چنین سازمانهایی سبب افتخار است. وزیر راه و شهرسازی میخواست با این بخش نامه نظام مهندسی را محاصره اقتصادی کند.
بازنده اصلی دعواها، مهندسین خواهند بود
بسیاری از مهندسین معتقدند دخالتهای متعدد تصمیم گیران در حوزه مهندسی و در عین حال، نابسامانیهای موجود در این حوزه با دعواهای فعلی حل و فصل نخواهد شد و نه تنها نمیتواند مشکل بیکاری بخش بزرگی از جامعه مهندسی را رفع کند، بلکه به وجهه مهندسان در جامعه نیز ضربه زده و در صورت تشدید این درگیریها، آن هایی که متضرر اصلی خواهند بود، مهندسین هستند.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۹۶
976 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0