تحویل دستگاه شتاب نگار به استان خراسان رضوی ریاست وقت نظام مهندسی

چه کسی میخواهد جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

ریاست وقت نظام مهندسی و رئیس فعلی شورای شهر کاشمر با توجه به زمین لرزه های اخیری که در کشور رخ داد با اعلام وضعیت اسفبار مسکن مهر کاشمر و تخلفاتی که در زمان ساخت و ساز در آن به وقوع پیوسته است پرداخت.

کد خبر: 961111012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶ - ۹:۴۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  ریاست وقت نظام مهندسی و رئیس فعلی شورای شهر کاشمر با توجه به زمین لرزه های اخیری که در کشور رخ داد با اعلام وضعیت اسفبار مسکن مهر کاشمر و تخلفاتی که در زمان ساخت و ساز در آن به وقوع پیوسته است پرداخت.چه کسی میخواهد جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

چه کسی میخواهد جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

چه کسی میخواهد جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

چه کسی میخواهد  جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

‌محمد خباززاده که در زمان احداث مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر ریاست نظام مهندسی این شهر بود- ‌با اشاره به این که مسکن مهر هزار و هشت واحدی جزء نخستین خانه‌ هایی بود که کار ساخت‌شان در قالب مسکن مهر شروع شد، بیان داشت: به رغم نیروهای متخصصی که در منطقه کاشمر بودند ولی احداث مسکن مهر به دو قسمت تقسیم شد.
خباز زاده با بیان این که از همان ابتدا به روشی که برای احداث این خانه ‌ها اجرا میکردند، انتقاد داشته ‌ایم، گفت: متاسفانه همان ابتدا پانصد واحد مسکن مهر را برای نظارت به شرکتی در مشهد بعنوان شرکتی حقوقی سپردند و نظارت تعدادی دیگر توسط نظام مهندسی شهرستان انجام گردید.
رئیس وقت نظام مهندسی کاشمر ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص سیاسی که در آن زمان بود و همه حوزه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده بود، سبب شد کارها هیجانی جلو برود و کم تر تدبر در کارها می‌ شد.
وی با اشاره به این که هرچند طراحی، نظارت و محاسبه مسکن مهر هزار وهشت واحدی بخوبی انجام شد ولی اختیارات مهندس ناظر در یک پروژه ساختمانی تنها بیست درصد و هشتاد درصد دیگر مربوط به مجریان ساختمان است، اظهار داشت: مجریان این پروژه خود تعاونی ‌ها بودند که اجرای کار را بعهده گرفتند.
خباز زاده تصریح کرد: متاسفانه مسئولان تعاونی ‌ها و هیئت مدیره‌ هایی که وارد پروژه شدند، افراد جوانی بودند که نه تنها هیچ تجربه ‌ای در امر ساخت و ساز نداشتند بلکه ضربه‌ های بسیاری از نظر مالی به مردم وارد کردند و گرانتر از قیمت واقعی خانه ‌ها را احداث کردند و تحویل دادند.
وی با بیان این که این افراد نه تنها از نظر فنی ‌آسیب ‌های بسیاری را وارد کردند، بلکه کار را به پایان نرسانده و نیمه کاره تحویل صاحبان دادند، بیان کرد: متاسفانه در آن زمان هر کسیکه به نحوه کار مسکن مهر انتقاد کارشناسی می ‌کرد با هجمه بسیاری روبرو ‌و به سنگ اندازی و مخالف با دولت محکوم می ‌شد.

رئیس وقت نظام مهندسی کاشمر با اعلام این که متاسفانه در برخی قسمت‌ ها به علت این که مهندس ناظر اختیاراتی نداشت، تنها مجبور بود به نوشتن گزارش پسنده کند، گفت: در مورد تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر گزارشات متعددی توسط مهندسین تهیه و به جاهای مختلف حتی ادارات و سازمان ‌هایی که با این موضوع ارتباطی نداشتند، فرستاده شد.
وی با عنوان این که برای نجات پروژه مسکن مهر به هر ابزاری چنگ می ‌انداختیم، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت مسکن مهر بگونه ای ست که نمی‌ توان در زمان وقوع زمین لرزه‌ هایی با شدتی که در غرب کشور آمد، اعتماد کرد.
خباززاده با بیان این که در نما و نازک کاریهای انجام شده مشکلات بسیاری وجود دارد، گفت: در آن زمان برای آزادسازی وام‌ ها دولت شهرداری‌ ها را موظف کرد تا در مرحله سفت کاری پایان کار بدهند بهمین خاطر نظارتی که باید در ادامه ساخت پروژه بر کار انجام می ‌شد، نبود.
وی با اشاره به این که متاسفانه کسانیکه در آن زمان مسئول بودند و باید در برابر تخلفات برخورد و ایستادگی میکردند، کوتاه آمدند، ادامه داد: اگر اتفاقی بیفتد این افراد باید جوابگو باشند.
رئیس شورای شهر کاشمر با بیان این که هرچند بتن غیر استاندارد ریخته شده ولی به گزارش ‌ها و برخوردهای مهندسین کسی توجه نمی ‌کرد، گفت: بی شک اگر اتفاقی بیفتد، کسانیکه حاضر نشدند جلوی اتلاف بیت المال را بگیرند، مقصر هستند و باید جوابگو مردم باشند.
وی با بیان این که به علت رها شدن چاله آسانسورها، تکمیل نشدن لوله کشی آتش نشانی مجدد گزارشهایی از همه مجموعه مسکن مهر هزار و هشت واحدی تهیه و به مراجع ذی ربط از جمله دادگستری، فرمانداری، شهرداری، اداره اطلاعات و بسیاری ادارات دیگر اعلام کردیم، یاد آور شد: اگر در طبقات میانی این ساختمان‌ ها حریقی اتفاقی بیفتد، در طبقات بالا کسی جان سالم به در نخواهد برد.
خباززاده با اعلام این که امکانات شهر بگونه‌ ای نیست که بتوانیم جلوی حوادث را بگیریم، خاطر نشان ساخت: متاسفانه مخازن آب در پشت بام‌ ها یا تعبیه شده، اما آب ندارد و یا اصلا فاقد مخزن هستند.

چه کسی میخواهد جوابگوی تخلفات مسکن مهر هزار و هشت واحدی کاشمر باشد

 

وی با بیان این که مرتب مشکلات را عنوان می‌ کنیم ولی گوش شنوایی وجود ندارد، ادامه داد: آن قدر مسئولان درگیر کارهای دیگر شده‌ اند که این مشکلات را دیگر مهم نمی‌ دانند، در صورتیکه جان مردم از هر مسئله‌ ای مهم تر است.
رئیس وقت نظام مهندسی کاشمر با بیان این که اتصال دیوارها به سازه و یا نازک کاریها و نماها دارای مشکلات زیادی است، ادامه داد: برغم این که ساختمانی بخاطر مشکلات نازک کاری در مسکن مهر چندین روز پلمب شده بود ولی با سیاسی کردن مسائل بدون هیچ تغییری رفع پلمب و کار ادامه یافت.
وی با اعلام این که اگر کسی مسائل فنی را با مسائل سیاسی قاطی کند، خیانت کرده است، یاد اور شد: متاسفانه برغم این که در برخی بلوک ‌ها، ستون ‌ها سی سانت انحراف داشته و نه تنها تذکر دادیم و مانع ادامه کار شدیم، بدون این که مورد تائید نظام مهندسی قرار بگیرد بکار خود ادامه دادند.
خباززاده گفت: برغم این که به یک باره در کاشمر کار ساخت پنج هزار واحد مسکن مهر را در شهر و دوازده هزار واحد را در مناطق روستایی ولی نیروی فنی منطقه خیلی اندک است.
وی با بیان این که این اتفاق سبب شد قیمت ‌ها در بازار مصالح بطور ناباورانه‌ای افزایش پیدا کند، ادامه داد: حتی در آن زمان چاه کن‌ ها همانند بازار بورس هر دقیقه قیمتی را اعلام می‌ کردند.
رئیس شورای شهر کاشمر گفت: هر گونه اتفاقی که بعد از صدور پروانه در پروژه هزار و هشت واحدی مسکن مهر بیفتد شهرداری، مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان، فرمانداری، دادستانی و قوه قضائیه مسئول بوده و در موعد مقرر خود باید پاسخ گو باشند.
وی با بیان این که وقتی نامه را بهمراه عکسها و مستندات تخلفات به مسئولان مربوطه ارسال می ‌کنیم و عکس العملی نشان نمی ‌دهند و تنها به تذکری بسنده می‌ کنند باید پاسخگو باشد، اظهار داشت: همان زمان باید با کسانیکه به تذکرها بی‌ تفاوت بودند، با قوه قهریه برخورد می ‌شد.
خباززاده با عنوان این که برخی دیوارها در مسکن مهر هزار و هشت واحدی به کف و بدنه مهار نشده و خطراتی وجود دارد که در زمین لرزه های شدید پاسخگو نخواهند بود، افزود: ما نمی ‌خواهیم با بیان برخی مسائل روان مردم را برهم بریزیم ولی باید واقعیات را گفت.
وی با بیان این که در مسکن مهر بهتر از این میشد کار شود، گفت: برغم این که طبق آئین ‌نامه‌ ها بین دو ساختمان باید خالی می‌ بود ولی نخاله‌ های بنایی ریخته شده است.
رئیس وقت نظام مهندسی کاشمر با بیان این که در مسکن مهر کیفیت مصالح را شاهد نیستیم، تصریح کرد: آن چه که مسکن و شهرسازی برای نقشه ‌های اجرایی ابلاغ کرده بود سازه پیچ و مهره ای بود ولی تحت عنوان سبک سازی نقشه‌ها تغییر داده شد و تا آخرین زمان تائیدیه نقشه‌ ها را هم نیاوردند و بهمان روال کار را انجام دادند.
وی با اشاره به این که این سازها در پانصد واحدی که توسط شرکت‌ های حقوقی نظارت می ‌شد، انجام گرفت، گفت: در یکی از دیوارهای برشی برغم این که بتن ریزی انجام شده بود ولی فاقد میلگرد بود که ماهم در همان زمان گزارش‌ هایی تهیه کردیم و فرستادیم.
خباززاده افزود: بی شک امکان مقاوم سازی برای کسانی که بخواهند انجام دهند وجود دارد ولی شاید بخاطر هزینه ‌ها و مشترک بودن چنین کاری امکان پذیر نباشد.
وی با اعلام این که هرچه به سمت شمال کاشمر برویم به گسل درونه دومین گسل بزرگ کشور نزدیک ‌تر می‌ شویم، گفت: هرچند پروژه مسکن مهر در مسیر سیلاب و قنات ‌ها بنا شده ولی جای دیگری هم برای ساخت این پروژه نبود.
خباززاده مطرح کرد: کولرها هم چنان آویزان و روی بالکن ‌ها گذاشته شده و چاله ‌های آسانسور رها شده‌اند، بیان کرد: بخش بزرگی از واحدهای مسکن مهر در زمان بروز حوادث نگرانی ‌هایی را ایجاد خواهد کرد.
رئیس شورای شهر کاشمر با بیان این که هیچکدام از این واحدها پایانکار ندارند و این نشان می ‌دهد هنوز بسیاری از نواقص را رفع نکرده‌اند، یاد آور شد: برغم این که تا به حال بسیاری از نواقص مسکن مهر هزار و هشت واحدی رفع نشده ولی در حال استفاده از آن ها هستند.
وی در خاتمه گفت: برای کسانیکه آورده خود را تکمیل کرده ولی واحدها را با نواقص بسیاری تحویل گرفته‌ اند، امکان شکایت وجود دارد.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۶
814 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0