اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری در سومین گردهمایی نقشه برداران مازندران عنوان گردید:

اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری

سومین گردهمایی نقشه ‌برداران عضو نظام مهندسی مازندران با محوریت آموزش و شناخت بیش تر اصول این رشته مهندسی در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار گردید.

کد خبر: 961029005 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ دی ۹۶ - ۵:۴۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  سومین گردهمایی نقشه ‌برداران عضو نظام مهندسی مازندران با محوریت آموزش و شناخت بیش تر اصول این رشته مهندسی در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار گردید.اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری

اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری

اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری

اقتصاد مقاومتی یعنی  پرهیز از  دوباره ‌کاری

در این آیین که مهمانان ویژه‌ای از مسئولین، اساتید و کارشناسان کشوری در آن حاضر بودند محوریت گردهمایی عناوینی مانند نقشه برداری ساختمانی، تفکیک آپارتمان و سامانه‌ های اطلاعات مکانی مورد توجه صاحب ‌نظران و آنها جهت ارائه سخنرانی و مقاله قرار گرفت.
در زمینه نقشه ‌برداری بعنوان نظامی پیشرو از مازندران می‌ توان نام برد
در آغاز این آیین، ابراهیم قاجاری دبیر سومین گردهمایی استانی مهندسان نقشه ‌برداری گفت: این گردهمایی با هدف ارتقای دانش فنی مهندسان و در راستای یکی از مهم‌ ترین رسالت ‌های سازمان نظام مهندسی در بحث آموزش مهندسان برگزار شده است و اساتید گرامی به کاربردهای نقشه ‌برداری در صنعت ساختمان، جدیدترین مباحث از نقشه‌ برداری و جی ‌آی‌ اس اشاره کردند.
قاجاری ادامه داد: معرفی رشته نقشه‌ برداری نیز از دیگر اهداف مدنظر ما در برگزاری این گردهمایی بود، واقعیت‌ های موجود و ضرورت‌ های نقشه‌ برداری برای مهندسین در این جلسه مطرح میگردد.
وی تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌ کنم که رشته مهندسی نقشه‌ برداری در مازندران و در نظام مهندسی ساختمان قوانین را بطور کامل انجام می ‌دهد، سازمان نظام مهندسی مازندران از بهترین‌ نظام‌ ها در سطح کشور است و در زمینه نقشه ‌برداری بعنوان نظامی پیشرو می‌ توان از آن نام برد.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان مازندران تصریح کرد: با این وجود باز هم جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد و شرح خدماتی برای مهندسین نقشه ‌بردار در مبحث دوم مقررات ساختمان آمده است که متاسفانه تا به حال اجرایی نشد، شرح مهندسین نقشه ‌بردار در طرح‌ های شهرسازی است و این پتانسیل در استان هم وجود دارد.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان مازندران در خاتمه افزود: توسعه پایدار نیازمند به دانش از طریق داده‌ است و داده‌ها همان زیر مجموعه توسعه تولیدات هستند زیرا بیش از هشتاد درصد داده ‌هایی که ما استفاده می‌‌ کنیم در سطوح مختلف جامعه ماهیت جغرافیایی دارند و مکان‌ خور هستند، امروز تمام تصمیم ‌گیری‌ها باید مبتنی بر نقشه ‌و موقعیت مکانی باشد، آن زمان است که به توسعه پایدار دست پیدا می‌ کنیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره ‌کاری

از ششصد نقشه‌ بردار عضو سازمان نظام مهندسی مازندران سیصد و شصت نفر پروانه ندارند
دیگر سخنران این گردهمایی مهران فرصت بود که با اشاره به این که نگاه ویژه‌ ای به نقشه‌ برداران در سازمان نظام مهندسی مازندران داریم، گفت: در سال ‌های مختلف برخوردهای متفاوتی نسبت به رشته نقشه‌ برداری شد، ولی در ابتدا باید بدانیم خدمات نقشه‌ برداری در سازمان نظام مهندسی از چه جنسی است، این رشته قدیمی و با بنیاد چند صد ساله  در توسعه کشور بویژه در ساحتمان‌ سازی، شهرسازی و راه‌ سازی نقش مهمی ایفا کرد و برای ما خیلی مهم است.
فرصت گفت: انتخاب رشته نقشه‌ برداری یعنی حضور در جاده‌ هایی که هنوز ساخته نشده است، زمانی که جاده ای نیست نقشه ‌بردار باید در تابستان، زمستان و در زیر برف و باران در آن محل حضور داشته باشد، نقشه‌ برداری رشته ‌ای به تمام معنا اجرایی است و شامل هر ۳ مرحله، طراحی، نظارت و اجرا می ‌شود.
ریاست سازمان نظام مهندسی مازندران تصریح کرد: کنترل پروژه مسئولیتی بزرگ است که بعهده نقشه‌ برداران قرار دارد، آنها باید بصورت مستمر بر پروژه کنترل کنند، در این حالت از خسارات احتمالی در محدوده خاک‌ برداری، ارتفاع و عمق جلوگیری خواهد شد، اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از دوباره‌ کاری و وقتی از اقتصاد مقاومتی حرف می‌ زنیم یعنی جلوی دوباره ‌کاری را بگیریم، کار نقشه ‌برداران دقیقا همین است.
وی خاطر نشان کرد: اگرچه نزدیک به ششصد نقشه ‌بردار عضو سازمان نظام مهندسی مازندران هستند ولی سیصد و شصت نفر پروانه ندارند و طبیعتا خدماتی که در استان انجام می ‌شود تنها دویست و چهل نفر خدمات را در استان انجام می ‌دهند، ما در تلاشیم بر اساس برنامه ‌ریزی‌هایی که دوستان انجام دادند و با تقسیم ناحیه ‌ای در کار نقشه‌ برداران خللی وارد نگردد.
در شهر خلاق افراد جامعه با یک دیگر مشارکت دارند

در بخش پایانی این گردهمایی سخنران ویژه این برنامه مهدی مدیری ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور بود که در ابتدای اظهارات خود بیان داشت: چالش فکری در حوزه نقشه ‌برداری و به تعبیر بهتر علوم جغرافیا مبنای همه تصمیم‌ گیری‌های وکلایی در همه جای دنیا است و اطلاعات آن مبتنی بر اطلاعات دقیق مکانی است.
مهدی مدیری یاد آور شد: همه اطلاعات بر مبنای اطلاعات مکانی است و اطلاعات مکانی هم زمانی می ‌تواند بستر خوبی برای تصمیم‌ گیری بوجود بیاورد که دقیق، صحیح و به‌ روز باشد، در چنین حالتی شرایط تصمیم ‌گیری را فراهم می ‌کند.
وی افزود: قوت نظام مهندسی در لذت حاصل و ارزش کار هر رشته‌ مانند نقشه ‌برداری است که بتواند آینده طرحی را بسنجد، امروزه همه چالش‌ هایی که در دنیا با آن مواجه هستیم و آن ها را می ‌بینیم در عرصه مدل‌ سازی برای مهندسان نقشه‌ بردار نقش کلیدی دارد زیرا می‌توانند همه مشکلات حتی در حوزه محیط‌ زیست و شهرگرایی را مدل‌ سازی کنند و تغییر و دگرگونی ‌های پیشرو را در فضای مدلد‌سازی به آن بپردازند.
وی ادامه داد: چالش ‌های پیش‌روی بشر امروزه بسیار سنگین هستند و شرایط زندگی را پیچیده ساختند، در این حالت GIS یکی از شاخه ‌‌‌‌های نقشه‌ برداری می‌ تواند داده‌ها و اطلاعات را بگیرد و مشکل اجتماع را حل کند، بعنوان مثال در چالش ترافیک که دیگر همه شهرها به آن دچار دارند هر کس تحلیلی دارد ولی نقشه ‌بردار براحتی آن را تحلیل و با بررسی همه ابعاد در می‌یابد چند درصد از این مشکل به خودرو، فرهنگ ترافیک، پارکینگ، معیشت و تعداد سفر بستگی دارد.
ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور یاد آور شد: امروز در سراسر دنیا با بررسی‌ هایی که انجام می ‌شود حتی زلزله  ۹ ریشتری هم خساراتی به بار نمی ‌آورد ولی در کشور ما با زلزله ۵ ریشتری ما عزادار می‌ شویم، این جاست که به ابعاد حضور  و نقش مهندسین ژئوماتیک یا جامعه مهندسی بعنوان پیشگامان توسعه پی خواهیم برد.
وی گفت: تا به حال برنامه ‌ریزی‌های انجام شده در پهنه‌‌های مختلف با نگرش توسعه انجام شد،ولی نگاه پایدار فراتر از این است و باید قبل از طراحی پهنه ‌بندی بصورت مشخص و ریز انجام شود، پدافند غیرعامل یک امر بیخود و اضافه نیست بلکه به ما می‌ گوید که نگاه طراح ‌و مهندس شهرساز باید به‌ گونه‌ای باشد که از ابتدا پایداری زمین، دسترسی ‌ها و مخاطرات را مورد بررسی قرار دهد.
لازم به ذکر است دیگر سخنرانان تخصصی این گردهمایی دکتر شمس نوبخت دودرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران سخنران کلیدی بخش نقشه‌ برداری ساختمانی و دکتر محمدرضا جلوخانی نیارکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنران کلیدی بخش نقشه ‌برداری نوین بودند و این گردهمایی بر اساس مصوبه کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندارن دارای امتیاز تشویقی ویژه مهندسان نقشه ‌بردار دارای پروانه اشتغال بود.

منبع : تنکابن ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

لینک کانال تلگرام برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۶
1743 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0