غوغا در دل مهندسان آیین ‌نامه کنترل ساختمان

غوغا در دل مهندسان

 حادثه پلاسکو و زمین لرزه های اخیر در کرمانشاه، کرمان و ملارد زنگ خطر را برای ایمنی ساختمان‌ ها به صدا درآورده و باید فکری کرد. وزارت راه و شهرسازی مدت‌ هاست "آیین ‌نامه کنترل ساختمان" را با هدف ارتقای وضع ساخت و ساز با تغییر رویه و ارجاع نظارت به شهرداری‌ ها در دستور کار قرار داده است؛ روند اصلاح نیز به روزهای پایانی رسیده ولی سازمان نظام مهندسی ساختمان زیر بار واگذاری نظارت نمی ‌رود و می ‌گوید شهرداری‌ ها توان انجام این کار را ندارند.

کد خبر: 961028005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ دی ۹۶ - ۴:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور  ،  حادثه پلاسکو و زمین لرزه های اخیر در کرمانشاه، کرمان و ملارد زنگ خطر را برای ایمنی ساختمان‌ ها به صدا درآورده و باید فکری کرد. وزارت راه و شهرسازی مدت‌ هاست “آیین ‌نامه کنترل ساختمان” را با هدف ارتقای وضع ساخت و ساز با تغییر رویه و ارجاع نظارت به شهرداری‌ ها در دستور کار قرار داده است؛ روند اصلاح نیز به روزهای پایانی رسیده ولی سازمان نظام مهندسی ساختمان زیر بار واگذاری نظارت نمی ‌رود و می ‌گوید شهرداری‌ ها توان انجام این کار را ندارند.

غوغا در دل مهندسان

غوغا در دل مهندسان

غوغا در دل  مهندسان

“آیین‌نامه کنترل ساختمان” به روزهای نهایی رسیده و منتظر تایید مجلس شورای اسلامی است ولی هنوز بر سر آن مناقشه در جریان است. روز ۴ شنبه در “گردهمایی ملی نگه داری از ساختمان‌ ها و حفاظت در برابر حریق” صحبت ‌هایی رد و بدل شد که نشان ‌دهنده دلخوری سازمان نظام مهندسی از آیین‌ نامه بود. با توجه به پایین بودن ایمنی بناها و تخریب ساختمان‌ ها در جریان زلزله‌ های اخیر، روز ۴ شنبه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که آیین ‌نامه کنترل ساختمان به مراحل نهایی خود رسیده است. وی افزود  که باید مسوولیت را به شهرداری واگذار کنیم و نظام مهندسی کمک کند تا این قانون در مجلس به تصویب برسد.
در آن طرف ماجرا اما ظاهرا مهندسین از این آیین ‌نامه دل خوشی ندارند. فرج‌الله رجبی ـ ریاست سازمان نظام مهندسی ـ گفت که “مگر می‌ شود از بیست و دو سال تجربه جامعه مهندسی گذشت”. او که از دخالت در امور داخلی این سازمان هم گلایه‌ مند بود با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو اخذ ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: “این دستور در تقابل با ماده سی و هفت است و سبب ایجاد درگیری می ‌شود. این‌ که ساختمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد ۵ درصد را اخذ کند یا نه جزو وظایف خودش است”.
اجماع حقوق دانان بر مسوولیت شهرداری
در مقابل، معاونت وزیر راه و شهرسازی استناداتی به روند معمول در جهان داشت که قابل تأمل است.
حامد مظاهریان بیان کرد: در همه جای دنیا شهرداری ‌ها بعنوان متولی، مسوولیت حوادث ساختمانی را بعهده می ‌گیرند و باید ما نیز این روال را ایجاد کنیم. اما شاهد هستیم که هیچ دستگاهی مسوولیت اتفاقات را قبول نمی ‌کند.
مظاهریان با اشاره به تاکید شانزده حقوقدان مبنی بر ارجاع مسوولیت ایمنی ساختمان ‌ها به شهرداری‌ها، تصریح کرد: معاونت حقوقی رییس جمهور نشستی را با شانزده نفر حقوق دان برگزار کرد که در آن نشست به اتفاق آراء اعلام شد براساس قوانین موجود شهرداری ‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و حتی یک نفر از این حقوقدان‌ ها مخالف این مساله نبود.
وی ادامه داد: پرسش این است که شهرداری‌ ها چگونه می‌ توانند پروانه صادر کنند اما کاری را که انجام می ‌دهند نمی ‌توانند کنترل کنند؟ شهرداری نیروی انسانی و قدرت لازم را دارد که جلوی تخلفات ساختمانی را بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خطاب به مهندسان بیان داشت: چیزی که به من و شما مربوط می‌ شود اینست که بهتر است اصلاح را از درون ایجاد کنیم قبل از این ‌که از بیرون به ما تحمیل گردد.
گوشت را دست گربه نمی ‌دهیم!
در طرف دیگر ماجرا سازمان نظام مهندسی از این‌ که ارجاع کار نظارت به شهرداری ‌ها محول گردد ناراحت است. قبلا یک عضو نظام مهندسی در این‌ مورد گفته بود ” این‌ که شهرداری را مامور کنترل ساختمان کنیم مثل این است که گوشت را دست گربه بدهیم! “. روز ۴ شنبه هم ریاست این سازمان اظهار داشت: “در قسمتی از آیین ‌نامه بحث بازرسی با یک ترم فنی ـ حقوقی به نام نظارت که شناخته شده است به شهرداری محول میگردد که نوعی خلط مبحث است و تداخلی در حوزه وظیفه ایجاد خواهد کرد. بحث دیگر این ‌که نظام مهندسی را از چرخه ساخت و ساز کنار می‌ گذارند. ما نمی ‌گوییم وظیفه کنترل ساختمان بعهده ماست اما الان خود شهرداری ‌ها اعلام می‌ کنند توانایی این کار را ندارند و مجددا مسوولیت را به مهندسان محول خواهند کرد.
فرج‌الله رجبی همچنین با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو اخذ ۵ درصد دستمزد مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان افزود: این دستور در تقابل با ماده سی و هفت است و سبب ایجاد درگیری می ‌شود. این ‌که ساختمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد ۵ درصد را دریافت کند یا نه جزو وظایف خودش است.
به گفته وی، دو اتفاق برای سازمان نظام مهندسی افتاده یکی این ‌که توجه وزارت راه و شهرسازی به مسائل سطح پایین معطوف شده است و دیگر این‌ که نظام مهندسی اعتماد به نفس خود را از دست داده و بهمین لحاظ از ظرفیت‌ های قانونی آن استفاده نمی ‌شود.


وی افزود: از فردا آموزش را تعطیل می‌ کنیم. باید با هم دیگر صحبت کنیم ولی این جا جای این حرف‌ ها نیست با این حال چون جایی برای بیان این سخنان وجود ندارد، مجبور هستیم همزمان با سالگرد حادثه پلاسکو در موردش حرف بزنیم.
نگه داری ساختمان‌ ها از طراحی مهم ‌تر است
اکبر ترکان مشاور ریاست جمهور هم در این گردهمایی توصیه ‌هایی برای نگه داری اصولی از ساختمان ‌ها داشت.
وی مطرح کرد: بررسی‌ های ما از زلزله کرمانشاه نشان داد هرجا مبحث مقررات ملی رعایت شده تخریب‌ ها کم تر بوده است.
ترکان در مورد اهمیت اجرای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به نگه داری است، خاطر نشان ساخت: مهم‌ تر از طراحی باید به رعایت مبحث بیست و دو مبنی بر نحوه نگه داری ساختمان ‌ها توجه گردد و اجرای این مبحث می‌ تواند به ایجاد اشتغال در کشور هم کمک کند.

منبع : فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ دی ۹۶
1198 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0