اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بیان کرد:

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

غلامرضا نامورچی عنوان داشت: اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند یک متولی مشخص و در عین حال همکاری و همراهی کلیه مجموعه های مرتبط با امر ساختمان سازی است.

کد خبر: 961027001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶ - ۲:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  غلامرضا نامورچی عنوان داشت: اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند یک متولی مشخص و در عین حال همکاری و همراهی کلیه مجموعه های مرتبط با امر ساختمان سازی است.اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

اجرای مقررات ملی ساختمان  نیازمند متولی مشخص است

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد که مجموعه های موثر و مرتبط از جمله راه و شهرسازی، شهرداریها، نظام مهندسی، انبوه سازان، نظام فنی و اجرایی، استاندارد و بنیاد مسکن با تعامل و هماهنگی در جهت اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان حرکت کنند.
نامورچی تصریح کرد: هر یک از این دستگاهها و مجموعه ها وظایفی بعهده دارند که باید با قرار گرفتن در کنار یک دیگر و هماهنگ شدن با متولی اصلی در حیطه وظایف خود نسبت به اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان اقدام کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل دستگاه متولی هم پاسخ گو باشد.
ریاست سازمان افزود: اگر در کشور میبینیم که آن گونه که باید بر ساخت و سازها نظارت نمیشود اشکال از مقررات ملی ساختمان نیست بلکه مشکل از نبود متولی مشخص است.
وی عنوان داشت: در این زمینه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای افراد و دستگاههای ذیربط بطور شفاف مشخص و مرزبندی نشده و دستگاهها و نهادهای مختلف خود را موظف به تبعیت از قوانین و مقررات سازمان خود میدانند و توجهی به اجرای سایر قوانین ندارند.
وی، با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران (سی ام دیماه نود و پنج) افزود: با توجه به خسارتهای مادی و تلفات انسانی جبران ناپذیری که این گونه حوادث بدنبال دارد، ضرورت دارد که علل بروز چنین حوادثی بدقت ریشه یابی گردد تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم و یا در صورت بروز چنین حوادثی خسارتها به حداقل ممکن برسد.
وی مطرح کرد: امروز در جامعه ضوابط و مقررات مرتبط با ساختمان سازی آن گونه که باید ترویج نیافته و با وجود اجباری بودن تبعیت از مفاد قانون، هنوز درک لازم نسبت به لزوم استفاده از خدمات مهندسی و رعایت ضوابط فنی ایجاد نشده و عموم مردم و حتی فرهیختگان جامعه رعایت ضوابط فنی را نوعی هزینه اضافی و تحمیلی میدانند و به هر شکل ممکن بدنبال فرار از آن هستند.
ریاست سازمان خاطر نشان کرد: پس از بروز یک حادثه تلخ مانند آتش سوزی پلاسکو نیز تنها به ابراز تاسف و همدردی اکتفا میشود و اگر مباحثی در مورد ضرورت توجه و رعایت مقررات ملی و فنی در ساخت و سازها طرح گردد مقطعی است و بعد از مدتی کوتاه مجددا بدست فراموشی سپرده میشود.
وی، برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان را نیازمند اصلاح دانست و گفت: در امر ساخت و ساز ضرورت دارد که صلاحیت همه دست اندرکاران از جمله کارگر ساده، کارگر ماهر، کاردانها، مهندسین و شرکت ‌ها بررسی و نظارت گردد.
نامورچی خاطر نشان کرد: کنترل کیفیت مصالح و اجزای ساختمانی نیز امری ضروری است که اینکار هم در هنگام تولید مصالح و هم در زمان اجرا انجام گردد.
نامورچی، ضمن تاکید بر ضرورت کنترل کاربری و بقای شرایط بهره دهی بناها یاد آور شد: ساختمانها باید طبق اهمیت آن ها در دوره های معین بازدید و کنترل گردد تا شرایط بهره برداری و کاربریها تغییر نکرده باشد مانند تغییر کاربری منازل مسکونی به مدارس یا اداری.

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

وی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان بزرگ ترین نهاد حرفه ای در کشور بر پایه وظایف و رسالت خود که ارتقا کیفیت خدمات مهندسی، دانش فنی، بهبود مناسبات حرفه ای و الزام به رعایت مقررات ملی است، میتواند در کلیه فرآیندهای ساخت و ساز ایفای نقش موثر و سرنوشت ساز داشته باشد.
ریاست سازمان استان، در مورد ساماندهی بافتهای فرسوده هم گفت: به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های امداد و نجات و توزیع نامتناسب خدمات امدادی در این بافت ها و از آنجا که یکی از مشکلات اصلی بافتهای فرسوده نفوذ ناپذیری است، بنظر میرسد در طرحهای ساماندهی بافتهای فرسوده تعیین و مقاوم سازی مسیرهای اصلی بمنظور تخلیه جمعیت و ایجاد دسترسی مناسب برای سازمان ‌های خدمات رسان باید دیده شود.
نامورچی افزود: از آن جایی که نحوه شکل گیری هر پهنه از بافتهای فرسوده و حتی اسکانهای غیررسمی با توجه به مسائل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی، اقلیم و مباحث فرهنگی متفاوت است، لذا پیشنهاد می گردد تهیه طرح بحران که شامل مباحثی چون مسائل ترافیکی، امداد و نجات، تخلیه و دسترسی است، متناسب با این بافتها انجام گردد.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ دی ۹۶
1078 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0