بزرگداشت روز مهندس در شیرازحضور کم رنگ بانوان ریاست سازمان نظام مهندسی استان فارس مطرح کرد:

نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز فراوان است

غلامرضا نامورچی اعتقاد دارد نمونه‌ های ساختمان پلاسکو در استان فارس و شهر شیراز فراوان است و اگر با دقت نظر و وسواس مواجهه‌ای کارشناسانه نداشته باشیم، وقوع حوادثی مانند پلاسکو دور از انتظار نیست.

کد خبر: 961026014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ دی ۹۶ - ۳:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  غلامرضا نامورچی اعتقاد دارد نمونه‌ های ساختمان پلاسکو در استان فارس و شهر شیراز فراوان است و اگر با دقت نظر و وسواس مواجهه‌ای کارشناسانه نداشته باشیم، وقوع حوادثی مانند پلاسکو دور از انتظار نیست.نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز فراوان است

نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز فراوان است

نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز فراوان است

نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز  فراوان است

وی ظهر ۳ شنبه بیست و هفتم دی در یک کنفرانس خبری که هم زمان با سالگرد فاجعه‌ی پلاسکو برگزار گردید، به بررسی ابعاد فنی و کارشناسانه ‌‌ای که عامل وقوع چنین فجایعی است، پرداخت.
ریاست سازمان در مورد نتایج بررسی های انجام شده توسط کارگروه شناسایی ساختمان ‌های فرسوده بلند مرتبه، ادامه داد: تعداد زیادی از ساختمان‌ های قدیمی و نوساز پتانسیل این که فاجعه‌ آفرین شوند، وجود دارد؛ ما خوب تسلیت می ‌گوییم، گریه می ‌کنیم ولی حاضر به پیش گیری نیستیم.
وی تصریح کرد: خداوند به ما تلنگر می ‌زند ولی هوشیار نمی‌ شویم، ما به اندازه کافی قانون داریم ولی این که تمایل به اجرایی شدن این قوانین وجود دارد، باید بررسی کرد.
نامورچی با اشاره به بازدیدها و کارشناسی ساختمان ‌های بلند مرتبه بیش از بیست و سه متر از سطح زمین، افزود: جمع ‌بندی این بود که نود درصد از ساختمان ‌هایی که بهره‌ برداری میگردد، به حال خود رها شده و حتی وسایل اولیه مقابله با آتش در آن ها وجود ندارد.
وی با اعلام این که ساختمان بر اساس مبحث بیست و دوم نیازمند تعمیر و نگه داری دارد، خاطر نشان کرد: هر ساختمان نیازمند یک متولی و متخصص فنی است که با یک جرقه یا یک اتصالی برق دچار حریق نگردد؛ از طرفی مصالح ما غیر استاندارد است؛ علاوه بر کند سوز بودن، بواسطه گازهای سمی، افراد را مصدوم می‌ کنند.
ریاست سازمان تصریح کرد: در پروسه ‌ی تولید و توزیع و استفاده از مصالح مشکل داریم، این مسیر را به حال خود رها کرده‌ ایم؛ نظارت بر این روند باید توسط کارشناسان ذی ‌صلاح کنترل گردد؛ خارج کردن این کارشناسان از چرخه‌ ی ساخت و ساز و نظارت، قطعا به ضرر خواهد بود.
وی باد آور شد: هر زمان که حادثه ‌ای واقع میگردد مدتی همه تحت تاثیرقرار می‌ گیرند ولی پس  از مدتی موضوع فراموش میگردد.
نامورچی ابراز کرد: حذف عوامل فنی از چرخهذ‌ی ساخت و ساز تبعات فراوانی دارد که تصمیم‌ گیران در این زمینه باید پاسخ گوی عوارض و مشکلات پیش آمده باشند.
وی تاکید کرد: نظام مهندسی آماده است که در کنار بقیه‌ ی سازمان ‌ها کمک کند که در مواقع خطر کم ترین آسیب را شاهد باشیم.
سرپرست دفتر ترویج و تحقیق مقررات ملی ساختمان نظام مهندسی استان فارس نیز با اشاره به تشکیل یک کارگروه فنی و تخصصی برای بررسی وضعیت ساختمان ‌های موجود در شیراز؛ یاد آور شد: طی یک سال گذشته حدود صد و بیست و سه ساختمان بلند مرتبه‌ی بیست و سه متر و بالاتر بازدید و وضعیت آن بررسی شد.
امیر تابع ‌بردبار ادامه داد: طبق نتایج حاصله، بالغ بر پنجاه درصد از این ساختمان‌ ها یا تجهیزات لازم برای رویارویی با آتش را در زمان وقوع حریق نداشتند یا تجهیزات آن ها چک و به روز رسانی نشده بود.

نمونه‌ های پلاسکو در فارس و شیراز فراوان است

وی با بیان این که بالغ بر نود درصد ساختمان ‌های بررسی شده با مشکلاتی روبرو است؛ افزود: همه این ساختمان‌ ها پس از دریافت پایانکار و در دوره‌ ی بهره‌ برداری بواسطه‌ی این که نظارت کافی در مراحل نگه داری، حفاظت و بهسازی و نوسازی نبوده، مشکلات ایجاد شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه، میانگین عمر ساختمان ‌های بررسی شده را هشت سال اعلام و اضافه کرد: ایرادات مشاهده شده در پنجاه درصد از ساختمان ‌های بررسی شده، قابل چشم ‌پوشی نبوده و خیلی تاثیرگذار است.
وی با اشاره به علل بروز حوادثی نظیر پلاسکو، گفت:  مقررات ملی ساختمان دارای ایرادهای فنی است که اجرای این قانون در تمام بندها را با اشکال روبرو می ‌کند.
دادخواه، عضو هیئت رییسه نظام مهندسی فارس نیز با تاکید براین که رسانه ‌ها می‌ توانند با ارتقاء آگاهی‌ های مردم، زمینه‌ ی بروز حوادثی نظیر پلاسکو را کاهش دهند، یاد آور شد: همراهی رسانه‌ ها در آگاهی بخشی به جامعه در سطوح مختلف خیلی مهم است.
وی با اشاره به این که یکی از مشکلات تلاش ‌ها برای حذف مجریان ذی‌ صلاح از پروسه ‌ی ساخت‌ و ساز است، اظهار داشت: حذف مجریان ذی‌ صلاح سبب خواهد شد که در آینده احتمال بروز مشکلات مختلف بر اثر حوادثی نظیر زمین لرزه و حریق بیش تر گردد.

منبع : فارس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ دی ۹۶
1075 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0