عدم نظارت مهندسان ذی صلاح بر ساخت‌وسازها هرج‌ومرج ایجاد می ‌کند ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خبر داد:

آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در یزد نداریم

علیرضا فرشید با بیان این که بافت تاریخی یزد به یک بافت جهانی تبدیل شده، بیان کرد: متاسفانه آیین نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در این شهر نداریم.

کد خبر: 961022002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ دی ۹۶ - ۵:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،علیرضا فرشید با بیان این که بافت تاریخی یزد به یک بافت جهانی تبدیل شده، بیان کرد: متاسفانه آیین نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در این شهر نداریم.آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در یزد نداریم

آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در یزد نداریم

آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در یزد نداریم

آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی  در یزد نداریم

وی با تشریح وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: وظیفه اصلی این تشکل، نظارت بر رعایت مقررات ملی ساختمان در راستای ایمن سازی بناها است.
فرشید با اعلام این که اکنون بیش از شش هزار و چهارصد نفر در یزد عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، ادامه داد: این افراد در رشته های معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، برق، نقشه برداری و ترافیک دارای پروانه اشتغال بکار هستند.
وی با بشان این که دو هزار و هشتصد نفر از اعضا دارای پروانه اشتغال بکار و بقیه فاقد پروانه اشتغال بکار هستند، اظهار داشت: متاسفانه تعداد مهندسین بیکار در استان یزد در حال افزایش است و یکی از چالش ‌های پیش روی ما، افزایش روزافزون مهندسین بیکار است.
نظارت دویست و چهل هزار مترمربع ساختمان توسط مهندسین نظام مهندسی در سال گذشته
فرشید، هم چنین به تشریح دیگر چالش ‌های نظام مهندسی ساختمان استان یزد پرداخت و افزود: شهرسازی و سیما و منظر شهری، انرژی و تخلفات ساخت و ساز و … نیز از دیگر چالشهای ما در حوزه شهرسازی و عمران و ساختمان است.
با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰ هزار مترمربع ساختمان توسط مهندسان سازمان نظام نظارت شده است، خاطرنشان کرد: به طور قطع میزان ساخت و سازها در یزد بیشتر از این میزان بوده اما بخش قابل توجهی از آن به صورت غیرمجاز احداث شده است.

آیین‌ نامه و مقرراتی برای احداث بناهای خشتی در یزد نداریم


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطر نشان ساخت: این میزان هم چنین نشانگر درآمدهای کم مهندسین ناظر بویژه در حوزه عمران است.
تعامل خوبی میان شهرداری و نظام مهندسی ساختمان استان یزد برقرار شده است
فرشید، در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که ارتباطات خوبی در حال شکل گیری میان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری یزد است، یادآور شد: آینده خوبی را برای این تعامل میبینم و بی ‌شک در آینده نزدیک اتفاقات خوبی را در حوزه ساخت و ساز شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان گفت: در دوره های گذشته شهرداری به گزارش‌ های نظام مهندسی ساختمان اهمیت چندانی نمی ‌داد ولی در حال حاضر تعامل خوبی برقرار شده و اگر این تعاملها ادامه یابد، ساختمان سازی خیلی تسهیل خواهد شد.
فرشید مطرح گرد: تا زمانیکه گزارشهای مهندسین نظام مهندسی در بایگانی‌ های شهرداری خاک می‌ خورد، ساخت و ساز دچار تحول نخواهد شد.
نظام مهندسی هیچ اهرم اجرایی برای تعطیلی پروژه ها دارای تخلف ندارد
وی ادامه داد: نظام مهندسی هیچ اهرم اجرایی برای تعطیلی پروژه های دارای تخلف ساخت و ساز ندارد لذا شهرداری باید در این زمینه اقدام کند و مسیری که اکنون طی میشود مسیر خوبی است.
فرشید، در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده است، خاطر نشان کرد: اکنون آیین نامه و مقرراتی برای ساخت ساختمان های خشتی نداریم ولی چون مردم درخواست ساخت و ساز در بافت تاریخی دارند، باید در این بخش هم قوانین و مقررات مورد نیاز گرداوری گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هم چنین از آمادگی نظام مهندسی ساختمان استان یزد برای کمک به ایمن سازی بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: این بافت یک بافت جهانی و متعلق به همه ماست و همه دستگاه‌ ها برای حفظ و نگه داری آن وظایفی بعهده دارند.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب برای آزمون نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ دی ۹۶
899 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0