پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند دبیر انجمن شرکت‌ های تأسیساتی استان اصفهان خبر داد:

پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند

دبیر انجمن شرکت های ساختمانی استان اصفهان با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی، شهرداری و مهندس ساختمان مسئول و ناظر بر تاسیسات ساختمانها هستند، بیان کرد: متاسفانه نظارتهای این ارگان ها بطور کامل نبوده به نحوی که پنجاه درصد از تاسیسات ساختمانی استاندارد لازم را ندارند.

کد خبر: 961019003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ دی ۹۶ - ۷:۳۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، دبیر انجمن شرکت های ساختمانی استان اصفهان با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی، شهرداری و مهندس ساختمان مسئول و ناظر بر تاسیسات ساختمانها هستند، بیان کرد: متاسفانه نظارتهای این ارگان ها بطور کامل نبوده به نحوی که پنجاه درصد از تاسیسات ساختمانی استاندارد لازم را ندارند.پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند

پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند

پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند

پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد  ندارند

حسن نوری در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، با اشاره به مشکلات تاسیساتی ساختمانها و در پاسخ به این که آیا این مشکلات ناشی از ضعف نظارتی ارگانهای مربوطه است، گفت: نظارتهای مربوط به این حوزه بعهده مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمانی، شهرداریهای مناطق و مهندسین مربوط به پروژه است، از اینرو این افراد موظف به نظارت هستند و طبق تعرفه های نظارتی دستمزد هم اخذ میکنند.
نوری با ارزیایی نظارتهای این ۳ ارگان، ادامه داد: نظارتهای این ارگانها تا اندازه ای موثر بوده است ولی نه بطور کامل، درحالی که این سه ارگان باید بطور کامل نظارت داشته باشند و نباید در این مورد قصور صورت گیرد.
وی عنوان داشت: برای صحت نصب و راه اندازی تاسیسات ساختمانی باید مهندسین تاسیسات، سازه و معماری تائیدیه های خود را در رابطه با تاسیسات برقی، مکانیکی، سرمایشی، گرمایشی و … ارائه دهند و در این میان مهم ترین بخش نظارتی بعهده سازمان نظام مهندسی ساختمانی است.
بی دقتی در انتخاب تاسیسات ساختمان
دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی استان اصفهان با اشاره به استانداردهای تاسیسات ساختمانها، گفت: تجهیزات ساختمانی نصب شده در ساختمانها اعم از گرمایشی، سرمایشی، برق، فاضلاب و … باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند ولی متاسفانه این تاسیسات اکثرا استانداردهای لازم را ندارند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در انتخاب نوع تاسیسات نیز دقت نمیشود و میتوان گفت بالای پنجاه درصد از تاسیسات ساختمانی ما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

نوری اظهار داشت: این انجمن بر استفاده از نوع تاسیسات در ساختمانهای خصوصی هیچ دخالتی ندارد ولی در روند ساخت پروژه های دولتی نظارتهایی را بر عملکرد پیمانکاران دارد. بطور کلی در پروژه های دولتی دقت بیش تری در انتخاب نوع تاسیسات می‌ شود، درحالی که در پروژه های خصوصی مشکلاتی وجود دارد و این ناشی از افزایش هزینه ها در انتخاب محصولات با کیفیت است.

پنجاه درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارند

سی درصد تاسیسات ساختمانی بی کیفیت است
وی با تاکید بر انتخاب صحیح تاسیسات ساختمانی، یاد آور شد: بعنوان مثال در صورتیکه تاسیسات مناسبی برای سرمایش با توجه به سایر مولفه ها انتخاب گردد در تابستان محیط مناسبی در محل مسکونی فراهم میشود درصورتیکه انتخاب تاسیسات نامناسب منجر به اتلاف منابع می گردد.
دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی اصفهان ادامه داد: تاسیسات ساختمانی باید بصورت صد درصدی بهینه باشد در صورتیکه اینطور نیست. علت این موضوع نیز هزینه های بالای نصب و راه اندازی تاسیسات نوین است.
وی تاکید کرد: هفتاد درصد از محصولاتی که در تاسیسات استفاده میشود، با کیفیت است و قریب به سی درصد از محصولات تاسیساتی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
نوری با اشاره به محصولات نامناسب تاسیسات ایرانی که در ساختمانها بکار گرفته میشود، افزود: شصت درصد از محصولات تاسیساتی که در بازار وجود دارد و در ساختمانها نصب میشود، ایرانی است در صورتیکه معتقد هستم این رویه باید عکس گردد زیرا تاسیسات ایرانی بازدهی مناسبی ندارند.
محصولات ایرانی کیفیت مناسبی ندارند
وی ابراز داشت: کیفیت محصولات ایرانی را مثبت ارزیابی نمیکنم همان طور که در سایر محصولات نیز این بی ‌کیفیتی قابل مشاهده است. متاسفانه شهروندان به استفاده از محصولات چینی با قیمت مناسب و ظاهری بهتر روی آورده ‌اند.
دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی استان اصفهان مطح کرد: محصولات ایرانی باید با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری به بازارها عرضه گردد و با سعی مضاعفی میتوان به این مهم دست یافت.

وی در پاسخ به این که آیا استفاده نکردن از تاسیسات بهینه و استاندارد در ساختمان سازی ناشی از ضعفهای قانونی است، یاد آور شد: بیست و سه مبحث برای ساختمان سازی وجود دارد و از حیث مقررات ساخت و ساز کمبودی نداریم، از این تعداد ۴ عنوان مخصوص تاسیسات است ولی مشکل اصلی در اجرای این مقررات است. البته باید توجه داشت که ضعف مجریان و دستگاههای دولتی عامل اصلی این مشکلات است.
موضوع صرفه جویی انرژی از دغدغه ‌های اصلی کشور است چرا که شدت مصرف انرژی در ایران نه برابر شدت مصرف انرژی در ژاپن و ۴ برابر شدت مصرف انرژی در اروپا است، ایران با داشتن ۱ درصد از جمعیت کل جهان ۴ درصد گاز جهان را مصرف می‌کند که از این ۴ درصد چهل درصد به بخش ساختمان در کشور اختصاص دارد و از این میان نیز در خوش بینانه‌ ترین حالت چهل درصد و در بد بینانه ‌ترین حالت چهل و هفت درصد را هدر می ‌دهیم.
در اینصورت در تابستان مشکل کمبود آب و در زمستان کمبود گاز داریم پس این میزان انرژی برای جمعیت کشور کافی نیست، این رویه منجر میشود سالانه ۱.۶ درصد به افزایش مصرف همه انرژی‌ ها در کشور اضافه گردد، با روند افزایش مصرف انرژی در کشور پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۴ به یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا تبدیل گردیم.
منبع : ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید کتاب نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ دی ۹۶
942 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0