بزرگداشت روز مهندس در شیرازحضور کم رنگ بانوان دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان فارس بیان کرد:

فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان

دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان فارس عنوان داشت: اداره‌ استاندارد باید به بحث مصالح بی‌ کیفیت ورود پیدا کند و در هر بخشی که مشکل وجود دارد آنرا به سازما‌ن‌ های پژوهش‌ محور و مراکز دانش ‌بنیان بسپارد.

کد خبر: 961016002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ دی ۹۶ - ۷:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان فارس عنوان داشت: اداره‌ استاندارد باید به بحث مصالح بی‌ کیفیت ورود پیدا کند و در هر بخشی که مشکل وجود دارد آنرا به سازما‌ن‌ های پژوهش‌ محور و مراکز دانش ‌بنیان بسپارد.فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان

فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان

فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان

فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد  پاشنه آشیل صنعت ساختمان

محمد بنان با اشاره به این که کشور ایران در کمربند زلزله قرارگرفته است، گفت: از سال هزار و سیصد و نه تا به امروز زلزله ‌هایی با بزرگی بالا و عمق کم داشتیم که سبب تلفات زیادی در کشور شده است.
بنان، با اشاره به زلزله ‌های سلماس در آذربایجانغربی، لار در فارس، بوئین ‌زهرا در قزوین، بم در کرمان و اکنون در کرمانشاه، ادامه داد: کاهش آمار تلفات و آسیب ‌دیدگان در این زلزله ‌های بزرگ، نشان ‌دهنده‌ اینست که مردم به ساختمان ‌های مهندسی ‌ساز روی آورده ‌اند.
وی با اعلام این که یکی از آسیب‌ های حوزه‌ ساختمان چند دستگی ارگان ‌های مربوط با صنعت ساختمان است، افزود: در این امر متولیان زیادی شامل وزارت راه‌ و شهرسازی، شهرداری، نظام‌مهندسی، بنیاد مسکن و دفاتر فنی مربوط به استانداری داریم که سبب میشود متولی اصلی در حوزه ساختمان جهت پاسخگویی و رسیدگی بصورت شفاف مشخص نباشد.
دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به ورود غیر متخصصان به بازار ساختمان بعنوان یک آسیب، تصریح کرد: حضور غیر متخصصان در بازار موجب می‌ شود دلالان بیش تری در این بخش ورود پیدا کنند.
بنان مطرح کرد: دانشگاه‌ ها بواسطه‌ پا برجا ماندن خود رشته‌ هایی را بدون معیار ارائه می ‌دهند و بدون سنجش مناسب اقدام به اخذ دانشجو در رشته ‌های مرتبط با ساختمان می‌ کنند.
وی با عنوان این که فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان هستند، خاطر نشان کرد: نمی ‌شود فارغ‌ التحصیل این رشته را بصورت کم‌ سواد یا بی‌ سواد در صنعت ساختمان رها کرده و از آن‌ طرف بازخواست گردد که چرا کیفیت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره بوجود سی و شش هزار مهندس مرتبط با صنعت ساختمان، یاد آور شد: پرجمعیت ‌ترین رشته ‌‌ها، دو رشته عمران و تأسیسات و کم‌ جمعیت ‌ترین آن مربوط به رشته ترافیک است که تعداد آن‌ ها به صد نفر هم نمی‌ رسد.

فارغ ‌التحصیلان کم‌ سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان


بنان با اشاره به این که در استان فارس صد نفر مربوط به رشته ترافیک عضو نظام ‌مهندسی داریم و در مقابل آن قریب به هجده هزار نفر مهندس عمران هستند، گفت: این موضوع را می ‌شود از بخش آموزشی پیگیری کرد که متخصصان کارآمدی را به ‌تناسب نیاز وارد بازار کنند.
وی با اشاره به موضوع عدم فرهنگ‌ سازی برای مصرف‌کننده بعنوان شاخه اصلی آسیب ‌شناسی صنعت ساختمان، اظهار داشت: اگر قصد خرید جنسی را داشته باشیم، قطعاً باید برند معروف و با علامت استاندارد و تاریخ ‌مصرف داشته باشد؛ ولی مصرف ‌کنندگان ساختمان را به این مرحله نرساندیم که بر مصالح مصرفی که حکم یک پوشش پنجاه ساله رادارند، حساسیت داشته باشند.
دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان فارس با اعلام این که مردم را باید در زمینه‌ مصالح ساختمانی بیش تر آگاه کرد، مطرح کرد: متولیان در این زمینه، کم تر بر بخش کارفرما برای هشدار به آن ‌ها و نظم به بازار مصالح سرمایه ‌گذاری میکنند.
بنان با اشاره به این که هر مصالح بی‌ کیفیتی در ساختمان بعنوان آلت قتاله‌ خاموش برای هر ساختمان معرفی میگردد، افزود: اداره‌ استاندارد باید ورود پیدا کند و در هر بخشی که مشکل وجود دارد آنرا میتواند به سازما‌ن‌ های پژوهش محور و مراکز دانش ‌بنیان بسپارد تا با تحقیق و آزمایش بتوانند به خواسته‌ های یک جنس استاندارد و ایده ‌آل برای مصرف ‌کننده برسند.
وی ادامه داد: اگر قرار است زلزله‌ اخیر کرمانشاه مانند حادثه پلاسکو و دیگر حوادث فاجعه‌ بار، شروعی برای تغییرات باشد نیاز به استمرار در پیگیری خواسته ‌های به‌حق مصرف ‌کنندگان است و نباید بصورت مقطعی باشد.
دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان فارس با عنوان این که امنیت در ساختمان برای افراد جامعه یک نیاز روزمره است و تأمین آن حیاتی است، گفت: تغییرات در صنعت ساختمان یک مطالبه‌ است که از طریق مراجعه قانونی باید صورت بگیرد و دادستان بعنوان مدعی‌العموم، باید به این مسئله ورود پیدا کند.

منبع : بسیج نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی آذربایجانغربی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۶
894 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0