توقف احداث صد برج در تهران سیامک الهی فر، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

عادی شدن بازار مسکن در آینده نزدیک

پس از وقوع زلزله تعدادی از دوستان و همسایگان در ارتباط با استحکام ساختمانهایی که در آن ها زندگی می‌ کردند، کنجکاوانه پرسش‌ هایی می‌ پرسیدند. پرسش‌ هایی همچون: آیا بنای محل سکونت ما مقاوم است؟ بنظر شما در مقابل زلزله چند ریشتری مقاومت می‌ کند؟ امشب را در این ساختمان بگذرانیم یا خارج از آن بسر ببریم؟ آیا در صورت وقوع زلزله و خسارت فراوان امکان امدادرسانی به این محله در اسرع وقت وجود دارد؟

کد خبر: 961012006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ دی ۹۶ - ۷:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،پس از وقوع زلزله تعدادی از دوستان و همسایگان در ارتباط با استحکام ساختمانهایی که در آن ها زندگی می‌ کردند، کنجکاوانه پرسش‌ هایی می‌ پرسیدند. پرسش‌ هایی همچون: آیا بنای محل سکونت ما مقاوم است؟ بنظر شما در مقابل زلزله چند ریشتری مقاومت می‌ کند؟ امشب را در این ساختمان بگذرانیم یا خارج از آن بسر ببریم؟ آیا در صورت وقوع زلزله و خسارت فراوان امکان امدادرسانی به این محله در اسرع وقت وجود دارد؟عادی شدن بازار مسکن در آینده نزدیک

عادی شدن بازار مسکن در آینده نزدیک

عادی شدن بازار مسکن در آینده نزدیک

عادی شدن بازار مسکن در  آینده نزدیک

آیا این منطقه به شریان ‌های خروجی اصلی شهر دسترسی دارد؟ حتی برخی پرسش می ‌کردند که آیا ساختمان‌ های مجاور منازلشان از استحکام کافی برخوردار است که مبادا در صورت وقوع زلزله منجر به آسیب و خسارت به ساختمان آن ها گردد. این پرسش ها تا جایی پیش رفت که حتی در چند مورد مستاجران برخی از ساختمان‌ ها سوال‌ هایی در ارتباط با استحکام محل سکونت خود و لزوم نقل و انتقال به مکان مستحکم‌ تر مطرح می‌ کردند؟ و…
در هر صورت، پاسخ به این پرسش ها و دغدغه‌ ها می‌ تواند از جنبه‌ های مختلف کیفیت بنا از نظر کنترل ‌ها و نظارت ‌های مهندسی، صلاحیت سازندگان آن و نوع مصالح بکار رفته در آن، موقعیت قرارگیری آن در بافت شهری، سال ساخت و بسیاری از موارد دیگر بسته بطرز فکر مردم و روش مدیریت کلان بازار املاک به دنبال داشته باشد. در برخی موارد با اندکی تغییرات امکان مقاوم‌ سازی برخی از ساختمان‌ ها میسر میگردد و در برخی موارد بعضا هزینه‌ های نوسازی با هزینه‌ های مقاوم ‌سازی رقابت می‌ کند. موارد فوق را از این باب گفتم که فاکتورهای عمومی موثر در سکونت در ساختمان از نظر مردم را با دقت بیش تری مرور کنیم. در این صورت ملاحظه میگردد که با لحاظ نگاه کارشناسی یک ساختمان قبل از خرید آن تا حدودی می‌ توان ساختمان مناسب از نظر استحکام و موقعیت قرارگیری در بافت شهری برای سکونت را از یک ساختمان نامناسب تشخیص داد. ولی نکته مهم آنست که این کارشناسی معمولا قربانی ظاهر ساختمان، بودجه خریدار و تسهیلات مالی موجود و از همه مهم ‌تر فراموشی پس از وقوع چنین رخدادهایی می ‌شود. در این ‌ارتباط می ‌توان به زلزله‌ های به وقوع پیوسته در سال‌ های گذشته اشاره کرد. زلزله ‌هایی مانند بویین ‌زهرا، رودبار و بم که به علت فرهنگ شفاهی حاکم در جامعه بعد از مدتی بدست فراموشی سپرده‌ شده و مردم مجددا به سبک و سیاق گذشته نسبت به سکونت در ساختمان‌ هایی که در بسیاری مواردی حتی نسبت به ساختمان ‌های پیش از زلزله به‌ اصطلاح مقاوم ‌تر نبودند، سکونت کردند.

عادی شدن بازار مسکن در آینده نزدیک

لذا با در نظر گرفتن دغدغه‌های مردم، استیلای فرهنگ شفاهی در جامعه و علم به این مهم که در کوتاه‌ مدت تغییر وضعیتی در رویه‌ های ساخت‌ و ساز در تهران یا سایر شهرهایی که سایه زلزله بر سر آن هاست روی نخواهد داد، می‌ توان نتیجه گرفت که تاثیر زلزله بر بازار مسکن کوتاه‌ مدت و محدود کاهش روند خرید و فروش و متعاقب آن کاهش اندک قیمت‌ ها در ۱ یا ۲ ماه آتی باشد و بزودی بازار مسکن دوباره به شرایط قبل از زلزله بازخواهد گشت.

منبع : تعادل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۶
909 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0