تاکید ریاست سازمان برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها عضو هیات مدیره و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

تاکید ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها

عضو هیات مدیره و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرزبا تاکید بر نهضت مهار دیوارهای ساختمان بیان کرد : آیین نامه های ساختمانی در ایران و خارج از کشور و حتی ژاپن بعد از هر زلزله تغییرمیکنند و این تغییرات حاصل از تجربیاتی است که در زلزله ها بدست می آید.

کد خبر: 961007014 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ دی ۹۶ - ۱۲:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،عضو هیات مدیره و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرزبا تاکید بر نهضت مهار دیوارهای ساختمان بیان کرد : آیین نامه های ساختمانی در ایران و خارج از کشور و حتی ژاپن بعد از هر زلزله تغییرمیکنند و این تغییرات حاصل از تجربیاتی است که در زلزله ها بدست می آید.تاکید ریاست سازمان برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها

تاکید ریاست سازمان برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها

تاکید ریاست سازمان برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها

تاکید ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان البرز برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها

کوروش غفاری بیان کرد: بعد ازویرایش چهارم آیین نامه دو هزار و هشتصد زلزله درایران بحث مهار جانبی دیوارهای غیر سازه ای جدی گرفته شد که پیش از آن تاکیدی در این مورد وجود نداشت.
غفاری تصریح کرد: متاسفانه بیشتر ساختمانهای موجود ما، پیش از ویرایش آیین نامه دو هزار و هشتصد احداث گردیده است لذا تاکید فراوانی بر مقاوم سازی این ساختمانها در بحث دیوار های غیر سازه ای وجود دارد.
وی ادامه داد: حدود سی تا چهل درصد هزینه یک ساختمان به اسکلت اختصاص می یابد و حدود شصت تا هفتاد درصد ساختمان مانند تیغه چینی، نازک کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی بر روی لایه دیوارهای غیر سازه ای تعبیه می گردد که اگر استحکام نداشته باشند در اثر ریزش دیوار دچار تخریب می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با بیان این که بعد از زلزله رودبار نخستین ویرایش آیین نامه دو هزار و هشتصد زلزله بطور جدی در دستور کار قرارگرفت، افزود: البته با نظارت مهندسین ناظر از زمان ابلاغ آئین نامه دو هزار و هشتصد به بعد وضعیت سازه ها در کشور و البرز بهتر شده است و روند بهبود کیفیت در ساختمانها و خدمات مهندسان در کشور مشهود است و سیر صعودی کیفیتها از اسکلتها را شاهد هستیم که به تبع آن صدمات مالی و جانی ناشی از وقوع زلزله کم تر شده است.
وی عنوان کرد: تصاویری که بعد از وقوع زلزله کرمانشاه منتشر گردید، نشان داد که عموما اسکلت ساختمان سالم مانده است ولی دیوارها تخریب شده و دراین بخش باید مبحث مهار دیوار ها را جدی گرفت.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز بعنوان استان پیشتاز،حتی پیش از زلزله های اخیر کرمانشاه و البرز با هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای انجام یک طرح تحقیقاتی، برای مشخص کردن دیتایلهای مهار دیوار های غیر سازه ای قرارداد منعقد کرد.

تاکید ریاست سازمان برنهضت مهاردیوارهای ساختمانها


غفاری تصریح کرد: این طرح تحقیقاتی بعنوان کتابچه در مورد جزئیات مهار دیوارها در حالتهای مختلف گرداوری و به زودی رونمایی خواهد شد.
وی به چگونگی مقاوم سازی برخی بناها پرداخت و افزود: برای ساختمانهای بنا شده با رعایت برخی نکات میتوان نما و دیوارها را مهار کرد.
وی تاکید کرد: بحث ارائه خدمات آموزشی به سرمایه گذاران و سازندگان مجتمعها و بناها داشته ایم که قرار است بصورت منطقه ای در کرج و شهرهای اقماری برای مهندسین و سازندگان، بمنظور آشنایی بیشتر آنان با نکات فنی اجرایی گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز ادامه داد: اگر سرمایه گذار یا سازنده ای تائیدیه ساختمان خودش را بر اساس مقررات و ضوابط موجود از مهندسین دریافت کند، در زمان زلزله جای هیچ نگرانی نیست ولی ساخت ساختمان در اراضی قول نامه ای و بدون رعایت اصول فنی و مهندسی نگران کننده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی مشترک با شهرداری کرج و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز قرار است طرحی به کمیسیون ماده پانزده فرستاده شود که طبق آن ساخت هر بنا از ابتدا تا پایان کار، دست خوش تغییرات نگردد.
غفاری در پاسخ به سوالی در مورد محلهای امن در ساختمانها گفت: پیشنهاد می گردد ساختمانهایی که استحکام ندارند حتی المقدور یک قسمت از ساختمان را با مقاوم سازی به محل امن جهت پناه گرفتن در هنگام زلزله تبدیل کنند.
وی افزود: البته در این زمینه کارهای علمی خوبی توسط پژوهش گران انجام شده است.
غفاری به مردم توصیه کرد در هنگام زلزله ضمن حفظ خونسردی ازدیوارهای جانبی فاصله بگیرند واز آسانسور و راه پله در زمان وقوع زلزله تردد نکنند.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

فیلم آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ دی ۹۶
1031 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0