تقدیر و تشکر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان خبر داد:

  ساختمان ایمن و با کیفیت، حق شهروندان خوزستانی

بهنام برومند زاد بیان داشت: سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان به عنوان متولی نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان در عرصه ساخت و ساز نیازمند تعامل دستگاه ‌های اجرایی مرتبط با ساخت و ساز است.

کد خبر: 960608010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶ - ۲:۲۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ، بهنام برومند زاد بیان داشت: سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان به عنوان متولی نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان در  عرصه ساخت و ساز نیازمند تعامل دستگاه ‌های اجرایی مرتبط با ساخت و ساز است. ساختمان ایمن و با کیفیت، حق شهروندان خوزستانی

ساختمان ایمن و با کیفیت، حق شهروندان خوزستانی

ساختمان ایمن و با کیفیت، حق شهروندان خوزستانی

ساختمان ایمن و با کیفیت،  حق شهروندان خوزستانی

برومند زاده  با اشاره به  این که از اغاز شروع دوره ششم فعالیت هیات مدیره، آسیب شناسی مشکلات و مانع های کاری سازمان در اولویت کارها قرار گرفته است عنوان کرد: در این زمینه راه کارهایی داده شده که یکی از این راه کارها تعامل هرچه بیش تر با سازمانها و دستگاه های اجرایی مرتبط با صنعت ساختمان است.
او ادامه داد: این تعامل با هم کاری معاون عمرانی استانداری خوزستان و انجمنهای مرتبط با صنعت ساختمان شکل گرفته و بطور مستمر انجام می گردد.
وی با بیان این که ما به دنبال ایجاد ارتباطات اثرگذار در روابط میان نهادی هستیم تصریح نمود: بسیاری از آسیبهایی که در گردش کارها و عدم اجرای قوانین و مقررات وجود دارد به علت کمبود آگاهی بعضی از مدیریتهای نهادها، نسبت به قانون نظام مهندسی ساختمان است که امیدوار هستیم با تعامل بیش تر زمینه آگاهی بهتر نیز فراهم شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: از این حیث سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان سیاستی را  پیش گرفت که روابط بین نهادها را تحکیم و در راستای فرهنگسازی رعایت مقررات ملی ساختمان و آگاهی بخشی قدمهایی  بردارد.
وی افزود: در قدم اول، نشست های پی درپی  و مختلف با مدیران ارشد به وسیله ی اداره کل راه و شهرسازی (بعنوان مرجع نظارتی سازمان نظام مهندسی ساختمان) برگزار و مانع ها و مشکل ها  مطرح گردید که هدف اصلی این نشست ها ایجاد بستر مناسب برای اجرای مقررات ملی ساختمان و بالا بردن جایگاه سازمان بوده است.
برومند زاده: با اعلام این که این نشست های  مشترک با شهرداری اهواز نیز برگزارگردیده است بیان کرد:  در این نشست ها تواناییها و مشکلات نظام مهندسی و راه کارهای افزایش ارتباط با اداره کل راه و شهرسازی، معاون عمرانی و دفتر فنی استانداری و شهرداری مطرح این نتیجه حاصل گردید که با هم کاری شایسته تری میتوان به کاهش مانع های کاری دربین امیدوارتر بود.
وی خاطر نشان کرد: تمامی مجموعه های فعال در صنعت ساختمان بدنبال ایجاد وضعیت مناسبی در صنعت ساختمان هستند که امیدوار هستیم  در سایه تعامل و همکاریهای ایجاد گردیده، شاهد تحقق قانون نظام مهندسی در کل استان باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: بدون شک اجرای دقیق و بی نقص این مقررات رعایت به حق حقوق شهروندی و امنیت ساکنین ساختمانهای ساخته شده است.
راه اندازی سامانه مشترک ساخت و ساز در خوزستان
عضو کارگروه تخصصی صنعت ساختمان استان گفت:  راه اندازی و شروع به کار سامانه مشترک ساخت و ساز که برای نخستین بار در استان خوزستان شکل  گرفت، به تلاش سازمانهایی مانند دفتر فنی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان اجرایی گردید.

برومندزاه: با بیان  این که در راستای اجرایی شدن سامانه مشترک، نشست های مختلف دربین سازمان و شهرداری برگزار گردید  عنوان کرد:  کارشناسان سازمان نظام مهندسی و شهرداری( سازمان فاوا) در طی این نشست ها، نرم افزار مورد نظر را مرور و اشکالات آن را عیب یابی نمود  و در خاتمه با نگارش صورت جلسه ای خواسته های قانونی نظام مهندسی در اجرای سامانه، نوشته شد و طرفین امضا کردن.
وی در مورد ویژگیهای کاربردی سامانه اظهار داشت: یکی از ویژگیهای این سامانه  ارتباط  اداری و فنی میان مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری به شکل کارتابل الکترونیکی است که در این سامانه اداره کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری بعنوان ناظر و کنترل کننده این روابط هم کاری متقابلی با یک دیگر خواهند داشت، در این سامانه تمام گزارشهای مرحله ای، مکاتبات فنی و اداری و سایر کنترلها منظم و جامع به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی  با اظهار این که سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ۳ پیشنهاد درمورد سامانه مشترک ارائه داد  تاکید نمود: از جمله این پیشنهادها ضرورت به  رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان و ضابطه های  موجود در این سامانه مورد تاکید قرار گرفته است.
رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان افزود: شهرداری اهواز براساس قوانین و مقررات ملی ساختمان فقط برای نقشه هایی پروانه صادر خواهد کرد که سندها و مدارک فنی آن بواسطه  سازمان نظام مهندسی در این سامانه بارگذاری گردیده باشد و برای پلاکهای ثبتی که  خارج از سازمان کنترل گردیده اند پروانه صادر نخواهد گردید و همچنین سازمان قابلیت این را خواهد داشت که گزارش جامعه ای از تمامی  پروانه ها ساختمانی و کارکرد مهندسین ناظر را از این سامانه، جهت کنترل ظرفیتهای اشتغال و ارائه گزارش کارکرد مهندسین به مراجع مالیاتی بگیرد.

برومند زاده گفت: در پایان   و پس از کارشناسیهای پی درپی این موضوع در هیت های مدیره مطرح و به تصویب رسید و در پایان جهت اجرایی گردیدن آن به اداره راه و شهرسازی استان ارائه شد.
به گفته وی در مراسم انعقاد تفاهم نامه ساخت و ساز که معاون عمرانی استاندار، مدیریت کل دفتر فنی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی، شهردار اهواز و ریاست سازمان حاضر بودند تفاهم نامه اجرای سامانه مشترک را امضا کردند و قابلیت اجرایی پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه سامانه مشترک بر روی یک جامعه هدف محدودی در حال اجرا است گفت:  در صورت موفقیت و رفع نواقص بزودی به شکل گسترده ابتدا در شهر اهواز  و سپس سایر شهرهای استان اجرا میشود طبق این سامانه کلیه مهندسان ناظر مکلف هستند گزارشات مرحله ای و اتمام عملیات ساختمانی را از طریق این سامانه و کارتابل شخصی که در این سامانه ایجاد می گردد بواسطه یک امضای الکترونیکی بفرستند .
وی گفت :  امکان این قضیه وجود دارد تمام پروسه انجام کار از طریق کارتابل برای خود مهندسین و هم چنین  نهادهای نظارتی قابل رویت باشد که خدمت خیلی بزرگی در جهت شفافیت ارائه خدمات و بتلا بردن کیفیت ارائه خدمات مهندسی خواهد بود.

ساختمان ایمن و با کیفیت، حق شهروندان خوزستانی

برومند زاده عنوان کرد :  این سامانه که برای نخستین بار در کشور رونمایی شده است به شورای مرکزی معرفی خواهد شد که امیدوار هستیم مورد استقبال قرار گرفته و در تمام کشور مورد اجرا قرار گیرد.
انتخابات دفاتر نمایندگی

وی در مورد انتخابات دفاتر نمایندگی افزود:  این سازمان در راستای اجرای  مواد هشت و چهارده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده هفتاد و شش و بند ف ماده صد و چهارده اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به جهت هم کاری در تنسیق امور کنترل و نظارت بر ارائه خدمات مهندسی و ارتباط بیش تر سازمان با اعضاء شهرستان های استان و نیز مشارکت هرچه بیش تر اعضاء در انتظام امور حرفه ای و با استناد به نظام نامه ی نحوه تشکیل و اداره دفاتر نمایندگی مصوب شورای مرکزی در سال نود و پنج، اقدام به برگزاری انتخابات دفاتر نمایندگی کرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تصریح کرد: مطابق شرایط نظام نامه ۷ شهر آبادان، ایذه، اندیمشک، بهبهان ،دزفول، شوشتر و ماهشهر مشمول برگزاری انتخابات بودند که این انتخابات، با مشارکت حداکثری اعضا برگزار گردید.
وی یاد آور شد: شرح وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان بحث تنسیق امور و کنترل ارائه خدمات مهندسی توسط اعضا است طبق قانون خدمات مهندسی توسط مهندسین دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی در ۳ قسمت طراحی، نظارت و اجرا انجام می گردد.
حضور مجریان ساخت  صلاحیت دار در ساخت و ساز استان

برومند زاده تاکید کرد: در بخش اجرا این مهم علیرغم این که با شفافیت در قانون ذکر شده است که مجری ساختمان باید کسی باشد که دارای صلاحیت اجرا باشد، بحث مجریان ساخت در استان ما به علل متعددی اجرایی نشده که عمده ترین علت آن عدم هماهنگی نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در استان خوزستان است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با اعلام این که  استفاده از  مجریان  صلاحیت دار یک سرمایه گذاری در صنعت ساختمان است ادامه داد: این مهم باعث افزایش کیفیت و امنیت در ساخت و سازها خواهد شد و به مانند سایر فعالیتهای صنعتی و تخصصی اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند اقدام به امر ساخت و ساز برای سرمایه گذاران بنمایند که دارای مجوز صلاحیت حرفه ای این کار از مراجع مربوطه باشد.
وی اظهار داشت : حضور مجریان ذیصلاح در کنار مهندسین ناظر، برای برقراری ارتباط فنی، در بالا رفتن سطح کیفیت ساختمان خیلی اثرگذار است.
وی با اعلام این که ممانعت از اجرایی شدن طرح سازندگان مسکن و ساختمان هیچ گونه منطق فنی، قانونی و اجتماعی ندارد افزود: معمولا افرادی خارج از حوزه تخصصی ساختمان و بدون داشتن صلاحیت فنی، اظهارنظر غیرحرفه ای انجام میدهند که سبب ایجاد موانع بر سر راه ساخت و ساز اصولی و امنیت شهروندان می شود.
برومند زاده خاطر نشان کرد: ما نمیتوانیم ماده ۴ قانون را نادیده بگیریم، همان طور که در این ماده تاکید شده برای انجام کار طراحی، اجرا و نظارت باید صلاحیت حرفه ای وجود داشته باشد و هرگونه فعالیت فنی و مهندسی در حوزه طراحی، نظارت و اجرا منوط به داشتن صلاحیت و پروانه اشتغال است و به سبب آن ضرورت اجرای این قانون در تعهد مهندسین دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی ساختمان است و هر عاملی مانع اجرای قانون شود، تخلف محسوب شده و قابل پیش گیری است.
ضرورت اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی ملکی ساختمان در خوزستان
وی عنوان کرد: در این میان بحث شناسنامه فنی و ملکی مطرح است و حق مسلم همه خریداران و شهروندان است که منازل مسکونی را خریداری کنند که دارای شناسنامه فنی و ملکی باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود:   شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان استان صادر می شود و در کلیه نقل و اطلاعات ساختمانی هم راه با نقشه های چون ساخت، تحویل خریداران می شود تا از مشخصات ساختمانی که خریداری مینماید مطلع گردد.


وی گفت : یک نسخه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز بمنظور صدور پایان کار ساختمان تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان می گردد، صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان مستلزم تهیه و تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان میباشد که متشمل بر جداول مربوط به روند تهیه طرح، اجرا، نظارت و اطلاعات ساختمان است و نهایتا منجر به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان میشود که این دفترچه ها به تعداد کافی در اختیار دفاتر مهندسی طراحی و طراحان حقوقی ساختمان قرار داده میشود.
برومند زاده ادامه داد : طبق توضیحاتی که در کتاب قانون مقررات ملی ساختمان آمده است شخصی میتواند این شناسنامه را تهیه کند که دارای صلاحیت ساخت باشد، پس هنگامی که همه جوانب در کنار هم قرار داده میشود نشان از جای خالی مجریان  صلاحیت دار در استان است.

برومندزاده اظهارداشت: در اغاز شروع بکار هیت مدیره این موضوع را بعنوان یک نقطه هدف انتخاب و مطالعات مختلفی در این زمینه انجام گردید.
به گفته برومندزاده نشستهای مختلفی هم  در زمینه اجرای این سیستم در شورای مرکزی، دفتر فنی استانداری و راه و شهرسازی برگزار و در آینده نزدیک و به تلاش همه ی دلسوزان ومدیران استانی این  مهم را اجرا خواهیم کرد.
تسهیل در امور بررسی نقشه
برومند زاده اظهار داشت : از جمله خدمات سازمان نظام مهندسی میتوان به ارتقاع کیفیت کنترل امور نقشه و خدمات مهندسی به مالکین و کارفرمایان اشاره نمود که در گذشته برای  این کنترلها به واسطه شرح وظایف سازمان گردشهایی  تعریف شده و طبقه آن همه ی طراحیهای مهندسین طی مراحلی کنترل، تایید نهایی و در پایان از سازمان خارج می گردند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: در هیت مدیره دوره ششم طی بررسی های پی درپی، نقصان کار از نظر فنی،قانونی و گردش مدیریتی و اداری کار وجود دارد که نیاز به رفع نقص و انطباق با شرایط قانونی و مقررات دارد از این لحاظ با بررسیهای کارشناسین بعد از یک کار تحقیقاتی پنج ماهه نظام نامه ای با عنوان “فرآیند کنترل نقشه” که طبق ان همه ی گردش کنترل نقشه طبق ضوابط قانونی ،چک لیستهای مصوب وزارت خانه و شرح وظایف رشته های هفت گانه که در مقررات ملی ساختمان عنوان شده و نیز بخش نامه های وزارت خانه تنظیم و تهیه گریده است.
وی اظهار کرد: هدف اصلی این بحث شفافیت و قانونی بودن این کنترل مضاعف و کاهش زمان ارائه خدمات به کارفرمایان و مراجعه کنندگان بوده که سبب بالا رفتن سطح کیفیت خدمات خواهد گردید مطابق این نظام نامه که مورد تصویب هیت مدیره قرار گرفته، هیت رئیس تصمیم دارد به شکل قدم به قدم این فرآیند را در سازمان اجرا و پیاده سازی نماید.
برومندزاده تصریح کرد:  در صورت تکمیل فرآیند پیاده سازی این شیوه نامه تلاش بر این است که حضور مهندسین و کارفرمایان در سازمان به کمترین حد ممکن برسد و سبب گردد که زمان دادن خدمات هم به کوتاهترین مقدار خود برسد.
تغییر در تعرفه خدمات مهندسی بعد از چهار سال
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمام خوزستان گفن: تعرفه سازمان طبق ضوابط و مقررات ملی ساختمان سالیانه بر مبنای جدول دهم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و اعمال ضرایب تعدیل سالانه از جانب شورای مرکزی تهیه و بصورت قیمت ساخت و ساز در گروههای ساختمانی اعلام می گردد و هیات مدیره سازمان طبق ضرایب جدول شماره یازده قیمت ارائه خدمات مهندسی در بخش طراحی و نظارت و در گروههای مختلف ساختمانی را بر اساس ابلاغ قیمتهای ساخت و ساز از شورای مرکزی استخراج و تصویب میکند که در سطح کل استان لازم الاجرا است و هرگونه تعرفه ای خارج از مسیر فوق غیرقانونی خواهد بود.

برومند زاده در بخش دیگری از این گفت و گو ادامه داد: هم چنین همان گونه که در قوانین و دستورالعملهای نظام فنی و اجرایی نیز آمده ارائه خدمات مهندسی در مناطقی که دارای آب و هوای نامساعد تری است ضرایب منطقه ای بالاتر دارد که ما آن را در نظر نگرفته ایم و قیمت ارائه خدمات مهندسی را بر اساس آن چه از سوی شورای مرکزی ارائه شده بدون هیچ افزایشی اعمال کرده ایم.
او گفت  : انتظار داریم که سایر  حامیان حقوق شهروندی و دوستداران اجرای قانون به این نکته توجه کنند که هم استانیهای خوزستانی شایسته ارائه بهترین خدمات مهندسی هستند.
وی ادامه داد : کل قیمت خدمات مهندسی به طور متوسط حدود چهاردرصد کل قیمت ساخت و ساز میباشد که تعیین آن دارای ضوابط و مجاری قانونی میباشد.

او تصریح کرد:  برای  بررسی و آسیب شناسی صنعت ساختمان در حوزه مالی و اقتصادی، سایر هزینه های اجرای ساختمان که بیش از نود و شش درصد از هزینه های ساخت است و دارای هیچ گونه نظام و قوانین خاص نیست بررسی گردد.

برومند زاده عنوان کرد: قطعاً سازمان نظام مهندسی ساختمان استان این آمادگی را دارد تا در قالب هم کاری با همه نهادها و دلسوزان صنعت ساختمان تحقیق، بررسی و پژوهشهای لازم برای ارتقا این صنعت را انجام داده تا مشکلات موجود را به حداقل برساند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نشریه ۱۱۰ جلد اول

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ شهریور ۹۶
1304 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0