برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی

برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار " قانون جامع شهرسازی، حق به شهر و حقوق شهروندی " با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی، یک‌شنبه نوزدهم آبان ماه در محل تالار ایوان شمس برگزار گردید.

کد خبر: 191115008 تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ آبان ۹۸ - ۴:۳۹ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار ” قانون جامع شهرسازی، حق به شهر و حقوق شهروندی ” با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی، یک‌شنبه نوزدهم آبان ماه در محل تالار ایوان شمس برگزار گردید.

برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان

برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان

برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت  روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

در برگزاری این بزرگداشت، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، جامعه مهندسان شهرساز ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن طراحان شهری ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه آزاداسلامی، دانشگاه مازنداران، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران همکاری داشته‌اند.

این بزرگ‌داشت با حضور اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، شهردار تهران، جمعی از پیشکسوتان، اساتید دانشگاه، صاحب نظران، دانشجویان و با حضور پرشور مهندسان شهرساز برگزار گردید.

در آغاز این آیین، الهام امینی عضو هیأت مدیره و دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی ضمن خوش‌آمد گویی و تبریک صمیمانه و تهنیت بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، به تشریح اهداف دبیرخانه دائمی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی پرداخت که از جمله محورهای مطرح شده و اهداف دبیرخانه دائمی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، در این آیین ارتقاء سطح دانش شهرسازی در حوزه مجامع حرفه‌ای و عمومی، ایجاد زمینه های مشترک جهت اتخاذ رویکرد‌های واحد درحوزه شهرسازی، ایجاد زمینه تقویت ارتباطات شهرسازان محافل مختلف شهرسازی کشور و بین المللی، ارتقاء سطح آگاهی مدیران شهری از الزامات و نیازهای حرفه شهر سازی و دیگر اموری که به ارتقاء شهرسازی و حقوق شهروندی بیانجامد پرداخت.

وی اظهار داشت: این دبیرخانه تلاش می ‌کند تا حرکتی بالنده و ارزشمند را بمنظور برقراری تبادل و گفتگو میان متولیان شهرسازی و مدیریت شهری و  نهادهای مدنی فعال در این حوزه پایه‌ریزی کند.

امینی ادامه داد: ما امیدوار هستیم با توجه به شعار امسال دبیرخانه، با همدلی و هم‌زبانی همراه و همگام با مسئولان عالی رتبه شهرسازی در کشور، شاهد رشد و توسعه در این حوزه شویم.

وی افزود: مشارکت حداکثری شهرسازان در این برنامه سبب شد، دبیرخانه ضمن تلاش و حفظ منافع صنفی و صیانت از حقوق شهرسازان در سراسر کشور وحدت و تعامل میان صنفی را بعنوان یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های فرابخشی گسترش دهد.

امینی ادامه داد: از آنجا که دبیرخانه، رسالت آگاهی بخشی و جریان سازی را نیز داراست، همواره سعی دارد با ایجاد فصل مشترک و با وفاق اعضاء خود گفتمان سازی را ایجاد کرده و از ظرفیت ارتباطات در تقویت این گفتمان استفاده کند.

در ادامه این آیین، احمد سعید نیا، عضو هیأت مدیره مهندسان شهرساز، دکتر زهره داوود پور مدرس دانشگاه، غلام‌رضا کامیار مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک داگستری که مهمانان علمی این آیین بوند، ضمن تبریک بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی در ایران با توجه به شعار این بزرگ‌داشت به ارائه مطالب علمی و کارشناسی در حوزه شهرسازی پرداختند و مشکلات شهری امروزه را  تحلیل و بررسی کردند .

لازم به ذکر است، پیرو حناچی شهردار تهران بعنوان مهمان ویژه در این آیین، حاضر بود.

حناچی، در آیین بزرگ‌داشت ملی روز جهانی شهرسازی بر اهمیت تصویب لوایح منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش افزوده در راستای تلاشهای نظام مدیریت شهری تأکید کرد.

شهردار تهران با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه کشور تصریح کرد: بندهای خوبی در آن سند نوشته شد که تعدای از آن ها هم به اجرا درآمده است. بعنوان مثال تا قبل از آن حمل و نقل اتوبوسی کشور در اختیار شرکت‌ های واحد بود اما الان بیشتر اتوبوس‌رانی تهران به تعاونی‌ ها و بخش خصوصی وابسته است و ای کاش سند چشم انداز و برنامه های پنجم و ششم هم در همان مسیر ادامه پیدا می ‌کردند.

حناچی گفت: اگر بپرسند مقصد این اتوبوسی که همه سوار آن هستیم کجاست، احتمالاً نمیتوان با دقت و روشنی به آن پاسخ داد، واقعیت این است که ما به اهداف سند چشم انداز آنطور که باید پایبند نبودیم.

وی گفت: امروز از نظر حرفه‌ای روز خوبی است چرا که دو فوریت لایحه منابع مالی پایدار که هم اکنون در مجلس است، رأی آورد. ضمانت اجرایی همه برنامه‌ها  درباره تراکم فروشی، شهر فروشی و … به این لایحه بستگی دارد. اگر ما بهترین طرحهای شهرسازی و چشم انداز را تهیه کنیم اما تکلیف شهرداری‌هایمان روشن نباشد که از طریق چه منابعی باید اداره گردند.

نمی ‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. واقعیت این است که شهرداری‌ های ما عملاً دستگاه‌ های درآمد-هزینه‌ای هستند، درست است که کمی از کمک دولت استفاده می ‌کنند ولی مابقی را خودشان باید تأمین کنند.

وی گفت: اگز هزینه های جاری داشته باشیم و هم‌زمان آمال و آرزوهای بزرگ نیز در سر بپرورانیم، حتماً شرایط ناپایدار به وجود می آید.

برگزاری شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهر سازی با تلاش سازمان

وی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم هزینه های اداره شهر را از طرق درست و اصولی تأمین کنیم، مقدمه حقوق شهرسازی محقق می‌گردد. علاوه بر این، لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز در مجلس مطرح است. این دو لایحه ضمانت اجرای مأموریت ‌های نظام مدیریت شهری است.

امیدوار هستم این لوایح با همین جدیتی که تعقیب می‌ شد، به نتیجه نیز برسند. وقتی طرحی که اعلام وصول شده مجدد به رأی گذاشته می‌ شود و دو فوریت آن به تصویب می‌ رسد، یعنی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در مورد آن حساسیت بالایی دارند.

شهردار تهران در خاتمه افزود: بسیاری از نقشه راه زندگی آینده ما در ادبیات و فرهنگ ماست. اگر ادعا می‌ کنیم کشور تاریخی هستیم و سهم زیادی در ایجاد تمدن جهانی داریم، که هستیم و داریم، باید رد و اثر آن را در این فرهنگ و ادبیات جستجو کنیم. فراز و نشیب ‌های مسیر رشد ما در جای جای ادبیات‌مان وجود دارد. بعنوان مثال ما سال‌هاست بطور روزانه از خرد، حکمت و ادبیات سعدی استفاده می‌ کنیم. ما هم باید به گونه‌ای کار کنیم که در آینده از ما بخوبی یاد شود.

لازم به ذکر است در خاتمه این آیین، با اهداء لوح تقدیر از نفرات برتر مسابقه نمای شهری، تیم اجرایی شانزدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی و از طراح برتر شهرسازی تجلیل بعمل آمد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (نظارت)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۸
11169 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0