فعالیت هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز ریاست نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی

فعالیت هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز

ریاست نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌ ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن شامل پانزده معدن مس، دو معدن طلا و دیگر معادن فعال هستند.

کد خبر: 191115002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ آبان ۹۸ - ۱۰:۲۷ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌ ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن شامل پانزده معدن مس، دو معدن طلا و دیگر معادن فعال هستند.

فعالیت هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز

فعالیت هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز

هشتاد و چهار معدن در منطقه  ترشیز فعال هستند

حبیب‎الله ترشیزیان در اولین گردهمایی یک روزه بررسی مشکلات و چالش ‎های بخش معدن و صنعت منطقه ترشیز که با محوریت معرفی طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط مقیاس بمنظور اشتغال‌ زایی برگزار گردید، اظهار داشت: بخش معدن و صنایع می ‎تواند در ایجاد فرصت ‌های شغلی نقش مهمی را ایفا کند.

ترشیزیان ادامه داد: استفاده از این ظرفیت عظیم برای رشد و توسعه اقتصادی کشور مستلزم پرداختن با نگاهی تخصصی به مسائل فراروی این عرصه خواهد بود.

وی گفت: امیدوار هستیم این گردهمایی با موضوع بررسی مسائل بخش معدن و صنایع معدنی در منطقه ترشیز با هدف اشتغال ‌زایی بتواند، نقشی موثر در بهبود و توسعه اقتصاد بخش معدن کشور داشته باشد.

ریاست نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی تصریح کرد: ایران در رتبه پنجم کشورهای دارای منابع طبیعی ارزشمند دنیا قرار دارد، هم‌چنین در جهان سالیانه حدود هفده میلیارد ماده معدنی برداشت می‎شود.

وی گفت: ایران به لحاظ ذخائر معدنی جزء ده کشور اول جهان و نخستین کشور خاورمیانه است، هم‌چنین زون درونه و تکنار در بردسکن جزء مناطق متالوژینی بسیار ارزشمند ایران هستند که معادن طلا، مس و خام ‎های صنعتی در این مناطق قرار دارند.

ترشیزیان عنوان داشت: در حال حاضر هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز شامل شهرستان ‌ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن شامل پانزده معدن مس، ۲ معدن طلا و دیگر معادن فعال هستند.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در ادامه از مسئولان مراکز آموزش عالی خواست؛ در زمینه تربیت تکنسین معدن و فرآوری در این منطقه بخصوص بردسکن اقدام کنند.

ترشیزیان ادامه داد: باید آمایش سرزمین داشته و طبق نیاز منطقه طرح‎ها را انجام دهیم، بدون شک آینده منطقه، صنعتی و معدنی خواهد بود و حتی کشاورزی باید صنعتی شود بهمین علت، باید برنامه‎ریزی‎های لازم صورت گیرد.

وی از زیاد بودن تنوع مواد معدنی در منطقه کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن خبر داد و افزود: اگرچه پتانسیل اصلی سنگان خواف فقط سنگ آهن است اما در منطقه ترشیز تنوعی از تمام مواد معدنی داریم.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی اظهار کرد: سطح مساحت معادن استان خراسان از کل کشور یک دهم درصد است، از سویی برای این که هر کسی به موضوع معدن وارد نشود ابتدا باید صلاحیت فنی و مالی افراد تائید گردد.

متعلق بودن معادن به منابع طبیعی یکی از مهم‌ ترین مشکلات است

در ادامه مسئول کمیته تامین منابع مالی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: طبق سامانه‎ای که در سطح استان راه‎اندازی شده و اکنون در همه فرمانداری‎ها وجود دارد، کسانی‌که متقاضی تسهیلات باشند از جمله در بخش معدن می ‎توانند با مراجعه به فرمانداری همان شهرستان پس از تکمیل پرسشنامه‎ و ارسال فرم توسط کاربران به استان و انجام بررسی ‎های لازم در کمیته‌ مربوطه اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات صورت ‎گیرد.

حمید صفایی در مورد تامین منابع بخش معدن گفت: کل تسهیلاتی که سیستم بانکی می ‎تواند در این حوزه پرداخت کند به سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه در گردش تقسیم می‎گردد.

وی گفت: سرمایه‎گذاری ثابتی که اغلب بانک ‎ها وارد می‌شوند مربوط به ماشین آلات و ادواتی است که در حوزه استخراج وجود دارد، هم‌چنین وسایل نقلیه در خصوص حمل و نقل مواد اولیه مشمول اعطای تسهیلات می‎گردند.

صفایی ادامه داد: در بخش سرمایه در گردش اگر تنخواه لازم باشد برای حقوق و دستمزد و ملزومات مصرفی، بانک‎ها آمادگی دارند به عنوان سرمایه در گردشگر یک ساله کمک کنند.

معاونت اعتبارات بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: کسانی‌که متقاضی یارانه بخش تبصره هجده هستند ابتدا باید از سازمان صمت تقاضا داشته باشند و اگر اعتباری در این مورد، آمد پرداختی خواهیم داشت.

وی در مورد وثیقه‎ای که به علت آن تسهیلات پرداخت می ‎شود، افزود: این وثیقه به آن گرید شرکت و شخصی که متقاضی تسهیلات است، بر می ‎گردد.

معاونت اعتبارات بانک ملی استان خراسان رضوی عنوان داشت: طبق این گریدبندی‎ها، بانک نوع وثیقه را مشخص می ‎کند و بدون آن امکان پذیر نیست، ولی یکی از مشکلات صاحبان معادن که در وثیقه دارند، این که معدن در جایی قرار گرفته که متعلق به منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: این موجب می ‌‏شود به علت این که محل معدن به صورت اجاره‎ای است به رهن بانک نرود، بهمین دلیل می ‎طلبد نمایندگان مجلس قانونی را وضع کنند که بانک ‎ها بعنوان سیستم بانکی بتوانند معادنی که در محل منابع طبیعی و به شکل اجاره‎ای هستند نیز به رهن بانک بروند.

در این گردهمایی، هم‌چنین رئیس اداره اکتشافات فلزی سازمان زمین شناسی شمال شرق اظهار داشت: سازمان زمین شناسی شمال شرق سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی را پوشش می ‎دهد، برای نخستین بار قبل از انقلاب اکتشاف ژئوشیمیایی که شروع شد از منطقه کاشمر بود.

حسن عزمی گفت: تاکنون معادن بسیار ارزشمندی شناسایی شده است، روستاهای کریز و کلاته‎تیمور، تجرود و خضربیگ در شمال شهر کاشمر با همت سازمان زمین شناسی مورد شناسایی قرار گرفته است.

عزمی تصریح کرد: در کوهسرخ منطقه‎ای معروف به چشمه نقره وجود دارد که از قدیم در آن استخراج نقره می ‎شده، هم‌چنین در جنوب روستای تنورچه اقداماتی در دست انجام است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با تلاش سرمایه‎گذاران بخش خصوصی به ذخائر بسیار بزرگی دست پیدا کنیم، متاسفانه باید گفت تاکنون در بخش معادن کار کم شده است.

رئیس اداره اکتشافات فلزی سازمان زمین شناسی شمال شرق اظهار کرد: اگرچه متراژ حفاری ‏‌ها در منطقه کاشمر و بردسکن به حد استاندارد نزدیک شده ولی در حدود ۸ سال قبل تمامی حفاری‎های استان به سی هزار متر نمی ‎رسید.

وی گفت: در منطقه کاشمر ۳ محدوده از جمله مناطق کلاته تیمور، چشمه نقره، تجرود هستند که اقدامات لازم برای واگذاری به بخش خصوصی در دست انجام است.

فعالیت هشتاد و چهار معدن در منطقه ترشیز

عزمی هم‌چنین به مغفول ماندن کاربرد مواد معدنی در کشاورزی اشاره کرد و افزود: اگرچه در دنیا از گلوکونیک بعنوان کودهای طبیعی استفاده می ‎کنند ولی هنوز در ایران استفاده نمی‎گردد.

دویست و هفتاد محدوده غیر فعال در سطح استان

رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی بعنوان دیگر سخنران این گردهمایی اظهار داشت: ترشیز بزرگ و بخصوص کاشمر یکی از مستعدترین مناطق معدنی استان خراسان رضوی هستند.

غلام‌رضا نازپرور با عنوان این که در حال حاضر ۱ هزار و هشتاد و یک پروانه بهره‎برداری معدنی در سطح استان خراسان رضوی داریم، تصریح کرد: اکنون دویست و هفتاد محدوده در سطح استان غیر فعال هستند.

نازپرور گفت: طبق طرح معادن کوچک مقیاس برای احیا و فعال سازی محدوده‌هایی که بنا به هر علتی غیر فعال هستند بودجه‎ای را دولت توسط ایمیدرو تخصیص داده که کار را به مجری خود، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار کرده و از ابتدای امسال اقدامات خوبی را در ۸ استان انجام داده‎ و در استان خراسان رضوی نیز این پایش در حال انجام است.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۸
11032 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0