فرایند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی مهندسی می شود ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد بیان داشت:

مهندسی شدن فرآیند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی

محمدرضا خلف باغی اظهار داشت: مهندسی شدن فرایند تولید از طریق انتقال دانش از بخش خصوصی به مردم هدف اصلی ایجاد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

کد خبر: 191113005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ - ۱۰:۳۵ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمدرضا خلف باغی اظهار داشت: مهندسی شدن فرایند تولید از طریق انتقال دانش از بخش خصوصی به مردم هدف اصلی ایجاد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

فرایند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی مهندسی می شود

فرایند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی مهندسی می شود

فرایند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی مهندسی می شود

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سال هشتاد در کشور تشکیل شد و در استان یزد به تبع کشور در سال هشتاد و یک آغاز به کار کرد و امروز هفده سال از فعالیت این مجموعه میگذرد و پنجمین دوره از شوراهای انتخابی خود را پشت سر گذاشته است.

خلف باغی تصریح کرد: این سازمان بصورت انتخابی است و داشتن حداقل مدرک لیسانس کشاورزی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی لازمه عضویت در این سازمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد گفت: ۳ هزار و  هفتصد دانش آموخته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در استان یزد فعال و عضو سازمان هستند، سیصد و دوازده شرکت عضو حقوقی سازمان هستند که بیست درصد آن ها تحصیلات تکمیلی دکتری و کارشناسی ارشد دارند.

خلف باغی افزود: از کل اعضای سازمان در استان یزد شصت و چهار درصد مرد و سی و شش درصد را زنان تشکیل میدهد.

وی بیان داشت: هشتاد درصد اشتغال استان یزد در مورد کشاورزی است و سطح کشاورزی استان یزد با احتساب زمین در کشور یک درصد کل زمین در کشور است.

این مقام مسئول عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی یک سازمان خصوصی است و نظام آن انتخاباتی از اعضا است و چهار نماینده دولت داخل شورای سازمان حضور دارند.

خلف باغی، مهم‌ترین هدف این سازمان را بحث مهندسی شدن فرایند تولید از طریق انتقال دانش از بخش خصوصی به کشاورز دانست و گفت: به نوعی سازمان نظام مهندسی کشاورزی حلقه واسط از دولت و بهره بردار است و به تحقق اصل چهل و چهار قانون اساسی کمک میکند.

خلف باغی در مورد وضعیت کشاورزی یزد بیان کرد: با شرایط آب در یزد تحلیل‌ها جای نقد دارد و برای شناخت کشاورزی در یزد باید به رزومه یزدی‌ها برگردیم باید به اداره ثبت احوال برگردیم و فامیل‌های یزد را ببینیم که همه دهقان و زارع هستند قبل از این که استان صنعتی باشیم نیم قرن قبل تعداد کارخانه ها در یزد کم و اکثرا کم آبخواه و جزو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بودند مانند کارخانه تولید پتو.

فرایند تولید، هدف تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی مهندسی می شود

هزار و ششصد هکتار گل‌خانه‌ در یزد ساخته شده است

خلف باغی باغی بیان کرد: هشتاد و چهار درصد آب استان یزد در مصارف کشاورزی بکار میرود چون آبی که ویژگی آن لب شور است و با ای سی بالای دو هزار که قابلیت شرب ندارد حتی قابلیت استفاده در صنایع را هم ندارد در کشاورزی استفاده می گردد.

این مسوول اظهار داشت: بیست قنات و چشمه که غیر دائمی هستند و نمیشود روی آن ها سرمایه گذاری کرد اما میشود مدیریت کرد لذا کشت گل‌خانه‌ای بهترین کشت است و هزار و ششصد هکتار گل‌خانه‌ در یزد ساخته شده است.

وی تصریح کرد: کشاورزی در یزد یعنی مهندسی و هنر که یزدی‌ها با رتبه بالا در کشور صاحب این مهندسی در کویر هستند لذا توانستیم با حداقل آب و افزایش راندمان و بهره وری و افزایش تعداد محصول رتبه سوم و چهارم در سطح کشت گلخانه‌ای در کشور را داشته باشیم.

این مقام مسئول گفت: چهارصد و نود هزار تن محصول گل‌خانه‌ای تولید کردیم که تامین کننده استان یزد و حتی بیش از نیاز استان است.

خلف باغی افزود: الان جزو استان‌های صنعتی با هوای آلوده هستیم و در این شرایط گل‌خانه‌ که بیست و پنج درصد آن حجم رویش برگی و ماده سبز گیاهی است و  برای تولید آن هفتاد و هفت هزار تن دی اکسید کربن مصرف می گردد، بسیار برای استان مفید است در حالیکه چقدر فضای سبز میتوانیم ایجاد کنیم که این مقدار دی اکسید کربن را مصرف کند بنابراین  نمیتوان گلخانه‌ را از یزد حذف کرد چون شرایط آب و هوا مانند تهران و اصفهان میشود پس بجای هزینه عظیم برای ایجاد فضای سبز نگرش را بالا ببریم.

خلف باغی گفت: اگر دقت کنید در یزد باغ‌های متعددی وجود داشته و الان باغ‌ها از بین رفته است و براساس قانون توسعه گلخانه توسعه کشاورزی محسوب می گردد، چون دولت تبدیل اراضی کشاورزی به گل‌خانه‌ را تغییر کاربری نمیداند و در واقع در گل‌خانه‌ زمین باز را با سازه بنا کردیم و طبق استاندارد پوشش داده شده و کشت و کار میکنیم و به نوعی کشاورزی را از سنتی به مدرن میاوریم.

این مسوول ادامه داد: گل‌خانه‌ یعنی محیط کنترل شده که بتوان در آن گیاهان و عناصر حیاتی را نگه‌داری کرد.

خلف باغی گفت: سال نود و دو صدور پروانه گل‌خانه‌ ها، سم فروشی، کلینیک و آزمایشگاه گیاه پزشکی، قارچ خوراکی و دام و طیور کامل واگذار به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گردید و از آن زمان تا به حال، کم‌تر از ۵ مورد واگذاری زمین برای گلخانه داشتیم پس گلخانه تغییر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پوشش دار است.

طی بیست روز در یزد مجوز صادر می گردد

خلف باغی اظهار داشت: سال هشتاد و نه، ۲ قانون به کمک سازمان آمد قانون افزایش بهره وری کشاورزی و قانون جامع دامپروری و شیلات که بعد از آن در مدت ۶ سال چهل و هفت درصد بیشار از مدت سی و دو سال متولی گری دولت مجوز صادر کردیم.

وی ادامه داد: کمیسیون‌ها حذف گردید و استعلامها از هر دستگاه بطور مجزا حذف شده لذا امروز مدارک مورد نیاز اگر تامین شد و شرایط احراز گردید، شخص مجوز را دریافت میکند.

وی ادامه داد: متوسط صدور مجوز ها در کشور  صد و پنجاه روز و در استان یزد با بیست و هفت روز بود که الان در یزد زیر بیست روز صادر می گردد هر چند هزینه ها را باید مردم تقبل کنند و این موضوع در راستای خصوصی سازی است.

منبع: خبرگزاری موج

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (محاسبات)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۹۸
10296 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0