عدم اولویت توسعه سطح زیر کشت در استان خراسان جنوبی ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

عدم اولویت توسعه سطح زیر کشت در استان خراسان جنوبی

ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی ‌های چندین ساله، توسعه سطح زیرکشت در اولویت استان نیست.

کد خبر: 191112018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸ - ۲:۱۹ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی ‌های چندین ساله، توسعه سطح زیرکشت در اولویت استان نیست.

عدم اولویت توسعه سطح زیر کشت در استان خراسان جنوبی

عدم اولویت توسعه سطح زیر کشت در استان خراسان جنوبی

توسعه سطح زیرکشت در استان خراسان جنوبی اولویت ندارد

غلامرضا قوسی در جلسه مشترک رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تولیدکنندگان بخش کشاورزی و اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی، گفت: یکی از سیاست‌ های جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در واحد سطح است.

قوسی بر ضرورت استفاده از ظرفیت ‌های علمی نیروی انسانی در بخش کشاورزی استان تاکید کرد و افزود: دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در افزایش بهره‌وری در واحد سطح می ‌توانند نقش آفرین باشند و زمینه ورود تکنولوژی به این بخش را فراهم کنند.

قوسی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی هشتاد و دو هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال است که سی و دو درصد آن ها بی‌سواد هستند و ۴.۸ درصد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند که فقط ۱ درصد آن ها تحصیلات مرتبط با بخش کشاورزی دارند.

وی افزود: بیش از هفتاد درصد اراضی زراعی و باغی استان بصورت خرده‌مالکی است و پراکندگی استان یکی از علل این موضوع است لذا بایستی برای آن چاره‌اندیشی گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی باید متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و استان تصمیم‌گیری گردد و در این مورد از دستورالعمل‌های یکنواخت پرهیز و طبق ظرفیت تولید بسترسازی و تفاهم‌نامه منعقد گردد.

وی گفت: اگر قرار باشد برنامه‌ای منسجم، دقیق و پایدار را گرداوری کنیم باید مبنای آن کار کارشناسی، علمی و منطقه‌ای باشد تا منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی، درآمد و اشتغال پایدار و امنیت غذایی گردد.

قوسی ادامه داد: استان خراسان جنوبی با توجه به تنوع اقلیمی و شرایط آب و هوایی از جمله استان ‌های دارای محصولات ارزشمند با ارزش افزوده بالا از جمله عناب، زرشک و زعفران محسوب می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که خراسان جنوبی با دارا بودن سی هزار نفر شتر، دومین استان پرورش دهنده این دام در کشور است اظهار داشت: همچنین چرخه تولید طیور از جمله مرغ در استان فراهم است که سی درصد آن در داخل استان  مصرف و مابقی به سایر استان‌ ها ارسال می‌گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی هم اظهار داشت: سطح زیرکشت گل‌خانه‌های استان اکنون ۶۷.۵ هکتار است که سالانه یازده هزار و هفتصد تن محصول از آن برداشت می‌گردد.

مهدی عصمتی‌ پور گفت: خراسان جنوبی بیست سال است درگیر خشکسالی شده و امسال سند سازگاری با کم‌آبی اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان تصویب و اجرا شده است.

عدم اولویت توسعه سطح زیر کشت در استان خراسان جنوبی

عصمتی پور ادامه داد: یکی از برنامه‌های این سند، توسعه کشت‌ های گلخانه‌ای است هم‌چنین تفاهم‌نامه ایجاد ۱ هزار کشت گلخانه در استان منعقد شده که باید تا پایان دولت به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: اراضی اکثر کشاورزان یا متقاضیان گلخانه فاقد سند است که در این زمینه خواهش داریم استشهاد محلی نیز پذیرفته شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، در ارتباط با انجام مطالعات و امکان‌سنجی گلخانه‌ها افزود: این طرح بایستی برای گل‌خانه‌های بالای دو هزار مترمربع اجرا گردد نه این که برای گلخانه‌های با متراژ دویست یا سیصد متر با دو هزار متر تفاوت نداشته باشد و این موضوع کشاورزان و بهره‌برداران را با مشکل روبرو می‌ کند.

وی ادامه داد: تعرفه بازدید از گلخانه‌ها دویست هزار تومان اعلام شده در حالی‌که این میزان برای گلخانه دویست متری تا پنج هزار متری یکی است که باید تغییر کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت تقویت تعامل بین دانشگاه و بخش کشاورزی افزود: باید زمینه حضور بیشتر دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در فعالیت ‌های این بخش فراهم گردد.

نضر افضلی گفت: باید پل ارتباطی بین علم و تولید که بستر آن می ‌تواند دانش‌آموختگان باشند را ایجاد کنیم.

افضلی ادامه داد: با حجم انبوه دانش‌آموختگان کشاورزی روبرو هستیم هم‌چنین میزان ورودی و خروجی دانشگاه‌ها انباشت می‌گردد.

افضلی تصریح کرد: در صورتی تولیدکننده یا کشاورز از کارشناسان دانشگاهی کشاورزی استقبال می ‌کنند که احساس کنند تولید آن ها بالا رفته یا تغییر و تحولی ایجاد شده است در غیر این صورت کشاورزان به تجربیات خود بسنده می‌ کنند.

منبع: جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آبان ۹۸
9965 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0