بیکاری دانش‌آموختگان معدن در استان مازندران  ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران

بیکاری دانش‌آموختگان معدن در استان مازندران 

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران بیان کرد: به علت غیرفعال بودن نیمی از معادن استان و عدم تمکین کارفرمایان برای بکارگیری کارشناس فنی سبب شده تا اکثر فارغ‌التحصیلان معدن در این خطه شمال کشور بیکار باشند.

کد خبر: 191104002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸ - ۹:۵۹ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران بیان کرد: به علت غیرفعال بودن نیمی از معادن استان و عدم تمکین کارفرمایان برای بکارگیری کارشناس فنی سبب شده تا اکثر فارغ‌التحصیلان معدن در این خطه شمال کشور بیکار باشند.

بیکاری دانش‌آموختگان معدن در استان مازندران 

بیکاری دانش‌آموختگان معدن در استان مازندران

بیکاری دانش‌آموختگان معدن  در استان مازندران 

سید مجتبی مرتضوی اظهار داشت: در این استان حدود ۱ هزار و پانصد فارغ التحصیل معدنی صرفا عضو نظام مهندسی معدن استان قرار دارند که بخش اندکی از این فارغ التحصیلان در رشته مرتبط با معدن اشتغال دارند.

مرتضوی، علت اصلی بیکاری این فارغ التحصیلان را غیرفعال بودن نیمی از معادن، عدم تمکین کارفرمایان واحدهای فعال در بکارگیری مهندسان معدن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر از دویست و پنجاه و شش معدن دارای مجوز در مازندران حدود صد و بیست معدن در حال کارند و مابقی به عللی از جمله کم رونقی بازار فروش، کمبود نقدینگی و بهسازی معادن غیر فعال هستند.

مرتضوی، عمده فعالیت معدنی در این استان را زغال سنگ، سن و ماسه، آهک، سلیس و فلورین عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در معادن فعال نیز کارفرمایان به عللی از جمله بالا بودن تجهیزات ایمنی و فنی و خودرایی در فعالیت معدنی از بکارگیری کارشناس فنی و ایمنی در این واحدها خودداری میکنند که بی توجهی به این مقوله به خصوص ایمنی میتواند خطرات زیادی را متوجه کارگران معدن کند.

مرتضوی افزود: براساس آمار حدود ۳ هزار و پانصد نفر در صد و بیست معدن فعال استان اشتغال دارند که ۱ هزار و پانصد شاغل معدن در حوزه زغال سنگ هستند.

وی ادامه داد: بیکاری حاکم بر جامعه فارغ التحصیلان معادن در این خطه شمال کشور میتواند، انگیزه جوانان را برای روی آوری به این رشته تحصیلی کاهش دهد.

بیکاری دانش‌آموختگان معدن در استان مازندران 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران معتقد است که با فعال شدن معادن خاموش در استان مازندران و اجباری شدن بکارگیری مسوول فنی و ایمنی در کارگاههای فعال معدنی در این خطه شمال کشور میتوان آمار فارغ التحصیلان بیکار رشته معدن را کاهش دهد.

مرتضوی گفت: علاوه بر آن حضور مسوول فنی و ایمنی در کارگاه های معدن آمار تلفات ناشی از حوادث کار را در این بخش کاهش خواهد داد و باعث ارتقاء ایمنی معادن می گردد.

به گفته مرتضوی، در سال جاری ۳ کارگر در معادن استان مازندران جان خود را از دست دادند که بکارگیری مسوول فنی و ایمنی میتوانست تلفات ناشی از کار در معادن را کاهش دهد.

وی، تشکل مردم نهاد معدنی در مازندران عدم بکارگیری مسوول فنی و ایمنی در کارگاه های معدنی را صرفا منوط به این خطه شمال کشور ندانست، اما آمار معادن فاقد کارشناس فنی و ایمنی را در مازندران به نسبت میانگین معادن کشور بالا دانست.

به گفته مرتضوی، در سطح کشور حدود هفت هزار و پانصد معدن فعال است که شش هزار و دویست کارشناس فنی و ایمنی در این معادن بر امر ایمنی و فنی کار نظارت دارند.

کم تعداد بودن معادن در استان مازندران

مرتضوی افزود: با وجود وسعت پهنه معدنی به علت تلاقی استخراج ذخایر معدنی با محیط زیست و منابع طبیعی صدور مجوز برای فعالیت معدنی در استان با دشواری انجام می گردد.

وی، بدعهدی برخی کارفرمایان معادن نسبت به تعهدات زیست محیطی را علت اصلی برای مقاومت محیط زیست و منابع طبیعی برای صدور مجوز معادن اعلام کرده است.

مازندران طبق آمارهای رسمی دارای بیشترین میزان ذخایر فلورین و سنگ گرانیت در کشور است. این استان هم‌چنین رتبه دوم ذخیره زغال سنگ کشور را در اختیار دارد.

بیش ترین سهم واحدهای تولیدی معدنی استان متعلق به معادن واریزه کوهی، زغال سنگ، سنگ آهک و لاشه و کم‌ترین آن متعلق به سیلیس، سرب، روی و گچ است.

آئین نامه اجرایی قانون معادن که در ماده شصت و پنج آن عنوان شد انجام عملیات معدنی باید تحت نظر مسئول فنی و مسؤول ایمنی و حفاظت در معادن انجام گیرد و هم‌چنین در ماده شصت و شش این آئین نامه در تعریف مسئول فنی عنوان شد که مسئول فنی عملیات کسی است که اداره کلیه امور فنی معدن بعهده اوست و توسط دارنده پروانه عملیات ازمیان افراد واجد شرایط انتخاب و به وزارت معادن و فلزات معرفی می‌گردد.

هم‌چنین ماده شصت و هشت این آئین نامه به استناد بند (سه) آئین نامه‌های حفاظت وبهداشت کار تمامی معادنی که بیش از (بیست و پنج) نفر کارگر داشته باشند، عملیات باید تحت نظر ۱ نفر مسؤول‌حفاظت و ایمنی صلاحیت دار انجام گیرد و در معادنی که کم‌تر از (بیست و پنج) نفر کارگر دارند این مسئولیت بعهده سرپرست و مسؤول فنی معدن است.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته نقره ای آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آبان ۹۸
751 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0