برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین معاون راه و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین

آزمون ورود به حرفه مهندسی با حضور دو هزار و نهصد و هفتاد و نه داوطلب بمدت 2 روز در تاریخ های هجدهم و نوزدهم مهر ماه در قزوین برگزار گردید.

کد خبر: 191013016 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ - ۷:۱۲ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،آزمون ورود به حرفه مهندسی با حضور دو هزار و نهصد و هفتاد و نه داوطلب بمدت ۲ روز در تاریخ های هجدهم و نوزدهم مهر ماه در قزوین برگزار گردید.

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین

با حضور دو هزار و نهصد و هفتاد  و نه داوطلب؛ آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین برگزار گردید

معاون راه و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان در حاشیه آزمون ورود به حرفه مهندسی از برگزاری آزمون ورود به حرفه با رقابت دو هزار و نهصد و هفتاد و نه داوطلب بمدت ۲ روز در استان قزوین خبر داد.

محسن اسماعیلی ادامه داد: سال جاری آمار داوطلبان آزمون ورود به حرفه بالا بود. باید در مسیری قدم برداریم که این آمار در سال ‌های آینده کاهش پیدا کند.

وی افزود: برگزاری آزمون با این میزان جمعیت بالا نگران‌کننده است و باید آسیب‌شناسی شود که شاید به لحاظ فراوانی این آمار نیازمند کاهش باشد تا در آینده دستاوردهای بهتری شاهد باشیم.

اسماعیلی گفت: در سیستم برگزاری آزمون خلاءهای ارتباطی میان مراکز آموزشی با راه ‌و شهرسازی وجود دارد در این میان دانشگاه ‌ها باید نیروهایی تربیت کنند تا افراد پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به سیستم اجرایی متصل گردند تا چنانچه در فرآیند اجرایی با مشکل روبه رو شویم بتوان از ظرفیت‌ های دانشگاهی استفاده کرد.

وی گفت: آزمون باید به گونه‌ای برگزار گردد تا ارتباط میان دانشجو و محیط اجرا کم‌رنگ گردد و دانشجویان پس از فاررغ‌التحصیلی بتوانند به محیط اجرایی ورود کنند با کم‌ترین نرخ به سیستم متصل شوند.

این مسوول با عنوان این‌ که فضای کسب و کار مهندسی نسبت به سال‌ های گذشته مطلوب نیست، تصریح کرد: تعداد فارغ التحصیلان حوزه مهندسی نسبت به بازار کار آمار بالایی است باید مانند کشورهای اروپایی بگونه‌ای عمل کنیم که تعداد جامعه مهندسان متناسب با نیاز کشور باشد.

وی با تاکید بر این‌ که باید به لحاظ تعداد فارغ التحصیلان در محیط‌های کسب و کار تعادل ایجاد گردد؛ گفت: در شرایط کنونی فضای کسب و کار برای مهندسان مناسب نیست بنابراین باید اقدامی صورت گیرد تا افراد برای تحصیل به رشته ‌های دیگر نیز ورود کنند.

وی در مورد کیفیت برگزاری آزمون امسال و در مقایسه با سالهای گذشته گفت: با توجه به هماهنگی‌ های صورت‌ گرفته از آن جایی که محل آزمون تغییر کرد، کیفیت فضای برگزاری آزمون به لحاظ کیفیت نور و ایجاد آرامش برای داوطلبلان بهتر از سال‌ های گذشته بود.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در اظهاراتی با روابط عمومی  با بیان این که آزمون ورود به حرفه مهندسی امسال نیز در هفت رشته و برای اخذ صلاحیت طراحی، صلاحیت محاسبات، صلاحیت نظارت و صلاحیت اجرایی مهندسان برگزار شده، گفت: در این آزمون مهندسان در رشته ‌های عمران، تاسیسات مکانیکی و برق، نقشه برداری، شهرسازی، ترافیک و معماری با یکدیگر به رقابت پرداحتند.

حامد عبدالرزاقی ادامه داد: داوطلبانی که در این آزمون پنجاه درصد نمره را کسب کنند بعنوان پذیرفته، شناخته می‌ شوند و می‌ توانند از اداره کل راه و شهرسازی استان پروانه اشتغال بکار دریافت کنند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تناسب میان دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی و بازارکار، گفت: پرورش نیروهای متخصص باید متناسب با میزان نیاز صنعت ساختمان باشد در این مورد لازم است، میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم هماهنگی‌ هایی صورت گیرد تا در این حوزه کارها حرفه‌ای‌تر دنبال گردد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از نیاز کشور در حوزه ساختمان دانش‌آموخته وجود دارد و این موضوع باید مدیریت گردد بگونه‌ای که از این پس خروجی دانشگاه ‌ها با نیاز بازار متناسب شوند تا بتوان برای فارغ التحصیلان تصمیمات بهتری اتخاذ کرد که هم سبب ارتقاءکیفیت ساخت و ساز و هم به واسطه ارایه خدمات مهندسی مشکل اشتغال این قشر برطرف گردد.

عبدالرزاقی افزود: دانشگاه‌ها باید در زمینه تربیت متخصصان طبق نیاز روز به این حوزه ورود کنند اگر ملاحظات لازم از طرف دانشگاه ‌ها انجام نشود، فرصت ‎هایی برای اشتغال مهندسان ایجاد نمی‌ شود.

وی یاد آور شد: در قانون نظام مهندسی ساختمان پتانسیل ‌های زیادی برای حوزه‌ های مختلف دیده شده و با توجه به نبود فرصت ‌های اشتغال برای مهندسان این ضرورت وجود دارد، نگه‌داری ساختمان بویژه در حوزه تاسیسات مکانیکی به مهندسان واگذار گردد، چرا که در حال حاضر نگه‌داری ساختمان توسط ساکنان انجام میگیرد و آنچه در این زمینه در قانون پیش بینی شده، اجرایی نمی ‌گردد در حالی‌که تحقق این موضوع می‌ تواند به اشتغال مهندسان و ارتقا عمر مفید ساختمان کمک کند و بهره‌برداران نیز از ساختمان استفاده بهینه داشته باشند.

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در قزوین

عبدالرزاقی با اشاره به این‌ که استان قزوین در حوزه اجرا جزو استان‌های پیشرو به ‌شمار می ‌رود، گفت: متاسفانه درحال حاضر تنها ساختمان‌ های بزرگ و در مرکز استان مشمول خدمات اجرا می ‌شوند و در ساختمان‌ های کوچک و شهرهای دیگر  از خدمات مهندسی کم‌تر استفاده می‌ شود.

وی گفت: اگر چه در زمینه تاسیسات ساختمان، پتانسیل قابل توجهی برای اشتغال مهندسان وجود دارد، اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفته و در حالی‌که اجرای کامل این سیاست در رونق بازار کار مهندسان تاثیر بسزایی خواهد داشت از سویی دیگر نیز کیفیت ساختمان ‌ها افزایش می‌یابد.

این مسوول در مورد چگونگی طرح پرسش های آزمون ورود به حرفه گفت: پرسش های این آزمون با هماهنگی سازمان سنجش و توسط استادان مجموعه راه و شهرسازی طرح می گردد، شاید گاهی خطای انسانی بوجود آید، ولی در سال‌ های اخیر هم این موضوع کم‌تر شده است. چنان‌چه پرسشی با اشتباهی روبرو باشد بمنظور حفظ حقوق داوطلبان، امتیاز آن سووال به داوطلبان داده می ‌شود.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مهر ۹۸
720 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0