پرهیز از صادرات مواد معدنی خام جهانگیری بیان کرد:

پرهیز از صادرات مواد معدنی خام

نشست دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و روسای سازمان نظام مهندسی معدن استان ‌های مختلف کشور با معاون اول رییس‌جمهور شامگاه 2 شنبه برگزار گردید.

کد خبر: 191002002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مهر ۹۸ - ۹:۳۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و روسای سازمان نظام مهندسی معدن استان ‌های مختلف کشور با معاون اول رییس‌جمهور شامگاه ۲ شنبه برگزار گردید.

پرهیز از صادرات مواد معدنی خام

پرهیز از صادرات مواد معدنی خام

تلاش کنیم از صادرات مواد معدنی  خام پرهیز گردد

اسحاق جهانگیری در این نشست با تاکید بر اینکه موضوع ایمنی در بخش معدن بهیچ عنوان قابل اغماض نیست، از سازمان نظام مهندسی معدن ایران خواست ایمنی در معادن را در بالاترین سطح ممکن و به شکل سخت‌گیرانه دنبال کنند و در این سخت‌گیری تحت هیچ شرایطی مماشات نکنند.

جهانگیری با یادآوری حادثه تلخ انفجار معدن ذغالسنگ زمستان یورت در استان گلستان گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در معادن، میتواند منجر به بروز حوادثی گردد که شیرینی استخراج و توسعه معدن را به تلخی مبدل کند.

وی با تاکید بر سخت و طاقت فرسا بودن کار در معادن گفت: سختی و دشواری فعالیت معدن کاران و کسانیکه در تونلهای معادن کار میکنند با هیچ یک از مشاغل سخت و زیان آور قابل مقایسه نیست.

معاون اول رییس جمهور، هم‌چنین با تاکید بر این که رعایت اصول زیست محیطی و احیاء منابع طبیعی باید بطور جدی سرلوحه فعالیت معدن کاران و سازمان نظام مهندسی معدن ایران قرار گیرد،‌ از اعضای این سازمان خواست موضوع حفظ محیط زیست را به عنوان یک سرفصل مهم در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه پیش‌قدم باشند تا به کم توجهی و عدم رعایت اصول زیست محیطی متهم نشوند.

جهانگیری تصریح کرد: لازم است سازمان نظام مهندسی معدن ایران مذاکراتی را با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در مورد احیاء منابع طبیعی انجام دهد و بر سر موضوعات مرتبط با اصول زیست محیطی به توافق برسند تا ضمن رعایت نکات زیست محیطی، روند توسعه معادن نیز متوقف نگردد.

وی ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی از بخشهای پراهمیت و ارز آور برای کشور محسوب می گردند و یکی از علل این که در شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی اقتصاد کشور با فروپاشی روبرو نشد این بود که بخشهایی نظیر معدن، پتروشیمی، مس، فولاد و صنایعی از این دست توانسته اند تا حد زیادی بار کمبود درآمدهای نفتی را بر دوش بکشند.

وی در ادامه این نشست با عنوان این که بخش معدن سهم مهمی در اقتصاد کشور ایفا میکند،‌ افزود: معادن و مواد معدنی ایران از تنوع زیادی برخوردار است و ایران یکی از کشورهای مهم در بخش معدن و صنایع معدنی است که حدود شصت و هفت نوع ماده معدنی در کشور استخراج و بهره برداری می گردد.

معاون اول رییس جمهور افزود: با توجه به این که عمدتاً معادن ایران در استانهایی واقع شده که دارای محرومیت و برخورداری کم‌تر هستند، اگر تمرکز خود را بر توسعه معادن معطوف کنیم و بتوانیم در بخش معدن تحول ایجاد کنیم، این تحول میتواند در توسعه استانهای شرقی کشور و استانهای کم‌تر برخوردار کشور موثر باشد.

وی با اشاره به این که عده ای معتقد هستند که سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور کم است، ادامه داد: این اظهار نظر به این علت است که نفت و گاز را به علت بزرگی این بخش جزو بخش معدن محاسبه نمیکنند ولی با احتساب نفت و گاز سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی بسیار بالا خواهد بود.

وی از سازمان نظام مهندسی معدن ایران خواست ارتباط خود را با وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی بیش از گذشته تقویت کنند و مشورت‌های کارشناسی سازمان را در اختیار این دستگاه‌های اجرایی قرار دهند ضمن آن که با گسترش این ارتباط، سازمان نظام مهندسی معدن ایران از پشتوانه محکم‌تری برای توسعه معادن برخوردار خواهد بود.

جهانگیری با تاکید بر این که باید تلاش کنیم حتی الامکان از صادرات مواد معدنی به‌ صورت خام پرهیز شود و صنایع مرتبط با هر ماده معدنی در کشور ایجاد گردد،‌ گفت: معادن فلزی کشور که صنایع مرتبط با آن شکل گرفته است از توسعه بیش تری نسبت به سایر معادن برخوردار بوده اند که باید تلاش کنیم در هر رشته صنعتی همین شیوه دنبال گردد تا توسعه معادن مرتبط را بدنبال داشته باشد.

وی با عنوان اینکه بخش معدن در رشد اقتصادی کشور و مقابله با تحریمها نقش مهمی ایفا میکند، گفت: با وجود آنکه آمریکاییها اکثر فلزات ایران نظیر آلومینیوم، مس، طلا و … را تحریم کرده اند ولی به فضل الهی کم‌ترین اخلال در تولید و توسعه این فلزات در کشور رخ نداده است.

وی گفت: طبق گزارشات و آمارهای رسمی بین المللی متوسط رشد جهانی فولاد در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۳.۵ درصد بوده است و این درحالی است که این رقم در ایران با وجود تحریم بودن فولاد ۶.۵ درصد بوده است که نشان میدهد ظرفیت نیروی انسانی بسیار خوبی در این بخش در کشور وجود دارد که قادر است بگونه ای عمل کند که تحریمها ناکارآمد باشند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید قدر نیروی انسانی متخصص و مدیران کشور را بدانیم، ادامه داد: گاهی درباره مدیران کشور قدرناشناسی میشود. البته ممکن است در مواد معدودی شاهد برخی تخلفات از طرف عده ای باشیم ولی نباید باعث شود که در مورد همه مدیران کشور ناسپاسی کنیم. سرمایه مدیریتی کشور یکی از افتخارات به خصوص در صنایع معدنی محسوب می گردد.

جهانگیری گفت: این که با همت مدیران بخشهای مختلف تولیدی کشور توانسته ایم در شرایط تحریم و با وجود محدودیتهای مختلف، محصولات تولید داخل را صادر و واردات مواد مورد نیاز را به میزان لازم انجام دهیم موضوعی افتخار آفرین است که باید قدردان تلاش مسئولین و کارکنان واحدهای تولیدی باشیم.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف برخی وارد کنندگان این است که گاهی به علت آن که منافع خود را در واردات برخی محصولات و مواد اولیه میبینند، زمانیکه تولید کنندگان داخل موفق به تولید این محصولات وارداتی میشوند، اقداماتی از طرف وارد کنندگان انجام میشود تا واردات هم‌چنان ادامه داشته باشد و منافع آن ها حفظ گردد.

پرهیز از صادرات مواد معدنی خام

جهانگیری با ابراز خرسندی از ابتکار سازمان نظام مهندسی معدن ایران برای گرداوری بسته های حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش معدن تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از این موضوع استقبال کرده و اختیارات لازم را نیز بدست اندرکاران سازمان تفویض کند تا جذب سرمایه گذار در این بخش به شکل بهتری انجام گردد.

وی هم‌چنین با اشاره به درخواست و مطالبه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران مبنی بر حضور نماینده آنها در نشست های تصمیم‌گیری مرتبط با بخش معدن، گفت: البته این موضوع را در قالب بخش‌نامه‌ای ابلاغ کرده ام که همه دستگاه‌های اجرایی و کمیسیون های دولت در گرداوری لایحه، آیین نامه و بخشنامه های مختلف موظفند که نظرات و دیدگاههای تشکل‌های خصوصی هر بخش را دریافت کنند و البته حضور نمایندگان هر بخش در نشست های مرتبط نیز مفید و سازنده خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی معدن ایران در دوران مسئولیت خود بعنوان وزیر صنایع ایجاد شد، گفت: بسیار خرسند هستم که این نهال که در دوران مسئولیت اینجانب تاسیس شد امروز به درختی تنومند برای توسعه کشور تبدیل شده است.

جهانگیری گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز از چهل هزار نفر متخصص و کارشناس تحصیل کرده در حوزه معدن و رشته های مرتبط برخوردار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید حتماً از این ظرفیت ارزشمند در پیشبرد برنامه ها و طرح‌های مرتبط با معدن و صنایع معدنی استفاده کند.

منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مهر ۹۸
1209 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0