برگزاری دومین دوره آموزشی شفاف سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری به ابتکار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین،

برگزاری دومین دوره آموزشی شفاف سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری

بمنظور افزایش کیفیت ساخت و سازهای شهری و نظارت بر اجرای خدمات مهندسان طراح و ناظر معماری، دومین دوره آموزشی تشریح و شفاف‌سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری برگزار گردید.

کد خبر: 190911001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸ - ۱۱:۳۶ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به  نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان قزوین،بمنظور افزایش کیفیت ساخت و سازهای شهری و نظارت بر اجرای خدمات مهندسان طراح و ناظر معماری، دومین دوره آموزشی تشریح و شفاف‌سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری برگزار گردید.

برگزاری دومین دوره آموزشی شفاف سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری

برگزاری دومین دوره آموزشی شفاف سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری

دومین دوره آموزشی  شفاف‌سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری برگزار گردید.

این دوره آموزشی با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین و اداره کل راه و شهرسازی و با حضور مهندسان ناظر و طراح توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و در محل سازمان برگزار گردید.

در این دوره آموزشی که با تشریح دستورالعمل نما و منظر شهری اختیارات و وظایف کمیته بالا بردن کیفی سیما و منظر شهری و کارگروه سیما و منظر شهرداری در اجرای این دستورالعمل و ضوابط و تعریف نمای اصلی، نمای جانبی، نمای شیشه‌ای پیوسته، نمای شیشه‌ای ناپیوسته و نمای پرده‌ای برای حاضران دوره آموزشی همراه بود، رعایت این دستورالعمل در طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگه‌داری ساختمان‌ های واقع در محدوده شهر قزوین، توسط شهرداری قزوین الزامی گردید.

معاون شهرسازی ادراه کل راه و شهرسازی استان در این جلسه با اشاره به تغییر و تحول ‌های روی داده در حوزه معماری شهرها در سده اخیر، گفت: با ورود تکنولوژی به حوزه معماری در این حوزه در اغلب شهرها تحولات زیادی شاهد بودیم تا آن جایی که بیش تر شهر‌ها بویژه در قزوین دگرگون شدند.

محسن اسماعیلی با عنوان این ‌که با ورود تکنولوژی به حوزه معماری، شهرها از الگوهای بومی عبور کردند و دیگر شاهد ساختمان ‌های سنتی نبودیم، اظهار داشت: ممنوعیت استفاده از نماهای غیر ایرانی و بدون هویت که سبب آسیب جدی به فرهنگ و تاریخ معماری ایران اسلامی می‌ شود، باید بصورت جدی پی‌گیری و برای جامعه مهندسان و طراحان و هم‌چنین عموم مردم شفاف سازی و اجرا گردد.

اسماعیلی با اشاره به این ‌که در معماری مدرن، طراحی خیابان‌ ها بصورت شطرنجی و ساختمان ‌هایی با نماهای رو به کوچه و خیابان، جایگزین معماری سنتی و بومی ‌گردید، گفت: ایجاد شکاف میان الگوهای معماری سنتی و معماری مدرن از همین جا روی داد؛ در حال حاضر بازیابی معماری ایرانی در شهرها نیازمند آن است که نماهای غیر ایرانی و فاقد هویت کنار گذاشته شوند و در مورد ممنوعیت در اجرای آن ‌ها اطلاع رسانی گردد.

وی ادامه داد: با تصویب قانون معماری و شهرسازی در سال پنجاه و یک تلاش ‌هایی صورت گرفت که شهرسازی و معماری به هم نزدیک شوند و به سمت ساخت ساختمان ‌هایی با گونه‌های بومی و بر اساس فرهنگ و هویت ایرانی حرکت کنیم، متاسفانه نه تنها الگوهای طرح جامع و تفضیلی بومی نشدند، بلکه خانه ‌ها با معماری بومی نیز ‌تطبیق پیدا نکردند.

این مسوول خاطر نشان کرد: با وجود تصویب قانون، تشکیل کمیسیون و دبیرخانه ملی سیما و منظر و تعیین ضوابط متعدد برای طرح جامع و تفضیلی، هم‌چنان شاهدیم گونه‌ ها و ظوابط جدید در بافت ‌های قدیم استفاده می‌ شود و با واقعیت فاصله زیادی داریم. بنابراین باید تلاش ‌هایی صورت گیرد که از این نوع ساخت وسازها جلوگیری به عمل آید.

اسماعیلی با عنوان این ‌که اکنون در استان قزوین به لحاظ طرح جامع و تفضیلی غنی هستیم و در این حوزه‌ها کارهای خوبی انجام شده است، افزود: درحال حاضر از بیست و پنج شهر موجود در استان برای بیست و سه شهر، طرح جامع و تفضیلی تعریف شده، تنها دو شهر محمدیه و سیردان این طرح ‌ها را ندارند که آن‌ها نیز دارای طرح هادی مصوب هستند.

برگزاری دومین دوره آموزشی شفاف سازی دستورالعمل سیما و منظر شهری

اسماعیلی عنوان داشت: اکنون طرح مجموعه‌های شهری هفت شهر در استان را پوشش می‌ دهد برای بسیاری از شهر‌ها نیز طرح جامع ناحیه داریم که امیدوار هستم با این اقدامات شاهد بهبود وضعیت سیما و منظر شهرها باشیم و به معماری دارای هویت نزدیک شویم.

وی با اشاره به این ‌که شهرداری قزوین در زمینه اصلاح سیما و منظر شهری و اجرای دستورالعمل‌ های آن نشست های برگزارکرده، نظام مهندسی ساختمان نیز در تشریح این دستورالعمل بخوبی ورود کرده، گفت: با این مشارکت ‌ها بدنبال آن هستیم از کارهای جزیره‌ای فاصله گرفته و اقدامات بنیادی زیربنایی انجام شود، تا بتوانیم خلا‌ها و آشفتگی‌ هایی که در حوزه سیما و منظر شهری احساس می‌ شود، هرچه سریع‌تر ساماندهی پیدا کنند.

این مسوول با عنوان این ‌که در شورای فنی برای بحث نماهای رومی ‌تصمیمات خوبی گرفته شد، ناظران هم اقدامات خوبی داشتند؛ افزود: برای ساماندهی سیما و منظر شهرها نیازمند برنامه‌ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم تا بتوانیم در یک فرایندی قانونمند این حوزه را ساماندهی کنیم.

وی با تاکید بر این ‌که باید غفلت ‌هایی که تا به حال در حوزه معماری شهرها صورت گرفته، جبران گردد، تصریح کرد: بعد از این وظایف مهندسان حوزه ساخت و ساز سنگین‌تر می‌ شود و باید با عزمی ‌همگانی تلاش گردد که به الگوهای معماری بومی برسیم و آن ‌را پس از قزوین به دیگر شهرها تعمیم دهیم و عملیاتی کنیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا به این رسالت محول شده به مهندسان، جامه عمل بپوشانیم و این فرایندی را که از مسیر خود منحرف شده را به مسیر اصلی بازگردانیم بگونه‌ای که پس از این در ساخت و سازها شاهد رعایت الگو متناسب با فرهنگ ایرانی باشیم.

لازم به ذکر است؛ در این دوره آموزشی توضیحات کاملی در مورد الزامات عمومی، رنگ و مصالح، الزامات نمای شیشه‌ای، پنجره، بام، بالکن، تاسیسات، نورپردازی و بهسازی در این دستورالعمل ارائه گردید، چرا که طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ ها باید با منظر شهری و مولفه ‌های آن از جمله خیابان، محله، عناصر طبیعی و محیطی، هنجارهای اجتماعی، متناسب و هماهنگ باشد.

در این دوره آموزشی بیان گردید؛ بعد از این استفاده از فرم‌ های نامتعارف نظیر کشتی، میوه‌ها در طراحی و ساخت بناها، ممنوع است و رعایت این مصوبه برای دستگاه‌ ها، نهادها و سازمان‌های دولتی در اولویت قرار دارد.

هم‌چنین موضوع درز انقطاع از دیگر موضوعات مهمی بود که در این دوره آموزشی مطرح گردید چرا که پوشش درز انقطاع ساختمان از سمت نما الزامی است و سازنده مکلف است حدود درز انقطاع ملک خود را با مصالح مناسب که از لحاظ سازه‌ای به عملکرد درز انقطاع آسیبی نرساند، بپوشاند.

توجه به نورپردازی از دیگر موضوعاتی بود که در این دوره آموزشی به آن پرداخته شد و پیشنهاد گردید، طرح نورپردازی تمام ساختمان‌ های تجاری، ساختمان ‌های عمومی، دولتی، مراکز تفریحی و تمامی ساختمان‌ های واقع در محدوده‌های مصوب میراث فرهنگی، در قالب طرح سه بعدی با زاویه دید انسانی و در هماهنگی با ساختمان‌ های مجاور در صورت وجود به تائید برسد.

در این جلسه، هم‌چنین بیان گردید، در صورت درخواست نماسازی مجدد و یا ترمیم نمای موجود همه بناها که مشمول ضوابط این دفترچه هستند، باید توسط مالک و مطابق با این دستورالعمل آن هم بگونه‌ای اجرا گردد که ارتقای کیفیت سیمای شهری را بدنبال داشته باشد.

در خاتمه این دوره آموزشی، میان مهندسان و مسوولان پرسش و پاسخی صورت گرفت.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیلی بر آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ شهریور ۹۸
568 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0