راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای کوروش غفاری

لزوم گرداوری کتاب «راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای»

کوروش غفاری بیان کرد: تجربه ویران‌گر زمین لرزه کرمانشاه، لزوم گرداوری کتاب «راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای» را بیش تر آشکار کرد

کد خبر: 190908004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸ - ۱۰:۳۳ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،کوروش غفاری بیان کرد: تجربه ویران‌گر زمین لرزه کرمانشاه، لزوم گرداوری کتاب «راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای» را بیش تر آشکار کرد

راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای

راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای

لزوم گرداوری کتاب «راهنمای  طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای»

کتاب راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوارهای غیر سازه ای با تلاش ویژه جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی البرز تهیه و از طرف این سازمان به زیور طبع آراسته شد.

کتاب راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای که در سال نود و هفت و با شمارگان پنج هزار نسخه از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز به چاپ رسید، مورد استقبال مهندسان ساختمان در اقصا نقاط کشور قرار گرفت.

به بهانه  ابلاغ پیوست ششم آیین نامه دو هزار و هشتصد زلزله به همه استان‌های کشور که بر پایه اطلاعات گرداوری شده در این کتاب  تدوین شده است، با کوروش غفاری از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز و از مولفین این کتاب گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه خواهید خواند:

•    مراحل گرداوری کتاب راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوارهای غیر سازه ای از چه زمانی شروع شد؟

تحقیقات صورت گرفته بر روی مهار اجزای غیر سازه ای ساختمان از سال نود و پنج با همکاری اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شروع و مشخصاً در مورد مهار دیوارهای غیر باربر در ساختمان‌های فاقد میانقاب طی قراردادی که در سال نود و شش بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز و برخی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات مبنی بر تهیه کتاب راهنمای طراحی جزییات غیرسازه‌ای دیوارها منعقد گردید.

•    در گرداوری این کتاب از چه منابع و مقرراتی استفاده شد؟

اطلاعات استفاده شده در  این کتاب برگرفته از قوانین و مقررات ملی ساختمان و استانداردهای  دو هزار و هشتصد زمین لرزه تا قبل از آن است. هم‌چنین در گرداوری این کتاب، از تمامی نتایج حاصل از آزمایشات صورت گرفته در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روی میز لرزه در گرداوری محتوی و بدست آوردن جزییات اجرایی استفاده شده است.

•    گرداوری کتاب چه مدت به طول انجامید؟

آزمایشات و گرداوری و طراحی تدوین متون و طراحی راهنمای تصویری این کتاب تقریبا حدود ۲ سال به طول انجامید. من در اینجا لازم میدانم از همه همکارانم که در گرداوری این کتاب بطور شبانه روزی وقت صرف کردند بویژه آقای دکتر نادر خواجه احمد عطاری، آقای مهندس ابوالفضل آجرلو و آقای مهندس وحید کیانی تقدیر و تشکر نمایم که وقت و دقت فراوانی را برای گرداوری این کتاب صرف کردند.

•    در مرحله اجرا، استان البرز از چه زمانی برای اجرایی شدن و مهار دیوارها اقدام جدی را شروع کرد؟

همان‌گونه که میدانید، حدود شصت تا هفتاد درصد هزینه های ساخت یک ساختمان مانند تیغه چینی، نازک کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی بر روی لایه دیوارهای غیر سازه ای تعبیه میشود که اگر استحکام نداشته باشند در اثر ریزش دیوار دچار تخریب می گردد. با توجه به ابلاغ اجرای ضوابط طراحی لرزه ای اجزای غیرسازه ای در فصل چهارم ویرایش چهار آیین نامه دو هزار و هشتصد زمین لرزه، موضوع پیش از گرداوری این کتاب نیز در دستور کارمهندسان قرار گرفته بود، ولی گرداوری این کتاب سبب تشریح جزییات دقیق تر اجرایی گردید. طبق این اساس سازمان از سال نود و شش « نهضت مهار جانبی دیوارهای غیر سازه ای ساختمان ها» یا همان والپستها را دستور کار خود قرار داد.

•    با وجود این که این اطلاعات در ویرایش چهارم آیین نامه دو هزار و هشتصد زمین لرزه وجود داشت چه لزومی برای گرداوری این کتاب احساس می شد؟

جزییات اجرایی تا پیش از این بسیار متفاوت بود با توجه به این که در استاندارد دو هزار و هشتصد موارد بطور کلی ابلاغ شده بود مراجع مختلف اقدام به ارایه جزییات اجرایی متفاوتی برای اجرای آن کرده بودند که در نحوه اجرا موجب تفاوت ‌های بسیاری شده بود. برخی از ارگانها هم اقدام به این کار کردند اما در مرحله اجرا و در جزییات اجرایی با هم تفاوت بسیاری داشتند و در حال حاضر حتی عملکرد صحیح طراحی آن ها زیر سوال رفته است.

تجربه ویران‌گر زمین لرزه کرمانشاه بر لزوم گرداوری این کتاب تاکید دوباره ای بود و نشان داد جزییات اجرایی ارایه گردیده توسط دستگاههای مختلف به درستی عمل نکرده و پس از اجرا سبب وارد آمدن خسارات هنگفت سازه ای و غیر سازه ای در ساختمان‌های با کاربریهای مختلف و در مکانهای مختلف میشود.

راهنمای طراحی سازه ای و جزییات اجرایی دیوار های غیر سازه ای

•    انتشار این کتاب تا چه حد توانسته در افزایش کیفیت ساخت و اجرای دیوارهای غیر سازی موثر باشد؟

البته این کتاب مورد استقبال مهندسان سراسر کشور قرار گرفت اما این که این مهم تا چه حد در مرحله اجرا فراگیر شده است نیاز به بررسی های بیش تری دارد .

•    چه تفاوتی میان اطلاعات مندرج در کتاب و پیوست ششم آیین نامه دو هزار و هشتصد زمین لرزه وجود دارد؟

اغلب اطلاعات و جزییات اجرایی ابلاغ شده در پیوست ششم آیین نامه دو هزار و هشتصد برگرفته از متن کتاب به چاپ رسیده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز است و  تنها در برخی کاربریهای ویژه مانند بیمارستانها و ساختمانهای خاص و متداول با هماهنگی مولفین کتاب تغییرات جزیی و اجرایی در پیوست اضافه شده است اما غیر از آن حتی در بخش نقشه های اجرایی سه بعدی ارایه گردیده در پیوست، همه اطلاعات برگرفته از کتاب راهنمای جزییات طراحی دیوارهای غیرسازه ای است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ شهریور ۹۸
909 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0