تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز

برگزاری پنل بررسی «تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان» به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان

پنل تخصصی بررسی دغدغه های حوزه ساخت و ساز استان با حضور «محسن صادقیان»؛ معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، «رضا یادگاری»؛ مدیر کل راه و شهرسازی استان، «جمال الدین عزیزی»؛ شهردار یزد و «مهدی سالاری»؛ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، با پرداختن به راه‌کارهای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برگزار گردید.

کد خبر: 190907012 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ شهریور ۹۸ - ۴:۰۲ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،پنل تخصصی بررسی دغدغه های حوزه ساخت و ساز استان با حضور «محسن صادقیان»؛ معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، «رضا یادگاری»؛ مدیر کل راه و شهرسازی استان، «جمال الدین عزیزی»؛ شهردار یزد و «مهدی سالاری»؛ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، با پرداختن به راه‌کارهای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برگزار گردید.

این پنل تخصصی از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ روز ۵ شنبه چهاردهم شهریور ماه نود و هشت در سالن همایشهای هتل صفاییه یزد، به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و در حاشیه گردهمایی تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان یزد برگزار گردید.

در آغاز این پنل، کلیپی مربوط به وضعیت ساخت و ساز در استان و دیدگاههای مسئولان منتشر گردید و بر لزوم تغییر ساخت و ساز در استان تاکید گردید.

اعمال حکمرانی خوب در صنعت ساختمان استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز در این پنل تخصصی با اشاره به لزوم توجه به اعمال حکمرانی خوب در همه امور از جمله صنعت ساختمان بیان کرد: شاخصهای حمکرانی خوب باید در ساری و جاری گردد.

«محسن صادقیان» گفت: معاون عمرانی بودن استانی که صدر تخلفات ساختمانی در کشور را دارد برای من پذیرفتنی نبوده و نیست از این رو از سال گذشته اقداماتی برای بهبود شرایط آغاز شد که امید است نتایج آن در طی روند کار دیده شود. از جمله این اقدامات تشکیل کمیته ویژه پیش‌گیری از تخلفات ساختمانی است.

صادقیان ادامه داد: این تصمیمات با توجه به اعتقادی که به واگذاری امور به بخش خصوصی دارم، صورت گرفت و از این رو محوریت کار را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بعنوان نهاد مردمی غیردولتی واگذار کردیم. محوریت کمیته ویژه پیش‌گیری از تخلفات ساختمانی نیز سازمان است.

وی در ادامه به مشارکت همه ذینفعان و مداخله گران از جمله مردم، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و اعضای کمیسیونهای ماده نود و نه و صد و اعضای کمیسیون ماده پنج تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: هم‌چنین در این مسیر باید اداره ثبت اسناد و املاک و دادگستری هم مشارکت کنند تا بتوانیم بخوبی قانون را رعایت کنیم  و در کنار همه این ها در روند انجام کار بدنبال شفافیت، کارایی و اثر بخشی نیز هستیم و به این ترتیب میتوانیم نسبت به مردم و ذینفعان پاسخگو باشیم.

صادقیان با اشاره به تشکیل کمیته پیش‌گیری از تخلفات ساختمانی  و برگزاری مستمر نشست های آن، اظهار داشت: خروجی این نشست ها بصورت فصلی ارائه می گردد. هر چند ممکن است دستاورد ویژه ای در زمان کوتاه نداشته باشیم ولی قطعا میتوانیم اقدامات مثبتی را گام به گام عمل کنیم و نتیجه خوبی بگیریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد افزود: باید کمک کنیم  برنامه های این کمیته گام به گام پیش برود و با اتدیشه و رویکرد جدید، دیدگاه گذشته خود را اصلاح و تغییر داده و بر محورهای مهم و ارائه راه کارها تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این موارد زمین است، باید به نوعی مشکلات مرتبط با زمین را در مراحل صدور پروانه ساختمانی رفع کنیم.

صادقیان گفت: اگر برای زمینهایی که مالکیت مشاعی است، نمیشود پروانه صادر کرد باید راه‌کاری ارائه گردد. یکی از این راه کارها جلوگیری از تفکیک اراضی بزرگ در شهرها است. از دیگر مشکلات میتوان به فرآیند صدور پروانه و فرآیند کمیسیون ماده صد و هم‌چنین فرآیند عرضه  خدمات نظام مهندسی اشاره کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد ادامه داد: با تلاش تمام دستگاههای مسئول شاهد قدم های مثبت در حوزه کاهش تخلفات ساختمانی باشیم و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد هم در این مسیر به طور کامل پشتیبان خواهد بود.

اهمیت حرفه ای تر شدن فرآیند صدور پروانه

ریاست نظام مهندسی ساختمان استان یزد در این پنل تخصصی با تاکید بر لزوم حرفه ای تر شدن فرآیند صدور پروانه های ساختمانی، ادامه داد: اعمال نظارت عالی بر فرآیند ساخت و ساز با اعمال نظر مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

«مهدی سالاری» با اشاره به اختیارات خوبی که از معاونت عمرانی در کمیته پیش‌گیری از تخلفات ساخت و ساز استان به سازمان نظام مهندسی ساختمان تفویض شده است، گفت: مصمم هستیم با پشتیبانی شهرداریها و اعضای کمیسیونهای ماده نود و نه و صد، اتفاقات جدیدی در عرصه ساخت و ساز استان رقم بزنیم.

رعایت نشدن ضوابط در ساخت و سازهای غیرمجاز

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در این پنل تخصصی از مسائل مهم در افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز را رعایت نشدن ضوابط از جمله ضوابط طرح تفصیلی و آئین نامه دو هزار و هشتصد و ضوابط سیما و منظر شهری عنوان کرد و گفت: آمار نشان میدهد که بسیاری از متخلفان ساخت و ساز شرایط دریافت پروانه را داشته اند.

«رضا یادگاری» گفت: ساخت و سازهای بدون پروانه در برخی از شهرهای استان بالای نود درصد است ولی نمیتوان قبول کرد که این تعداد متقاضی موانعی در مسیر دریافت پروانه داشته اند چرا که به گواه شهرداریها، بیش از هفتاد درصد از این افراد امکان دریافت پروانه را داشتند.

یادگاری ادامه داد: در چهار ماهه بیش از یک و نیم برابر سال قبل پروانه ساختمانی صادر شده است، این نشان میدهد که راهکار پیدا شده و شرایط بهبود یافته است ولی هنوز باید تلاش گردد که شرایط بهتر شود.

وی در این پنل بیان کرد:  وقتی چند هزار مهندس دارای پروانه اشتغال عضو نظام مهندسی ساختمان استان یزد هستند یعنی توانمندی بالا است ولی شرایط متناسب با نیروی فنی نیست.

یادگاری افزود:  شاید دلیل اصلی این است که شرایط بحرانی را درک نکردیم از حیث عملی چرا که هیچ کس خاطره زلزله را در استان و شهر یزد نداشته است ولی زمانیکه طبس را نگاه میکنیم می بینیم مقررات ملی ساختمان رعایت می گردد، چرا که آن ها وقوع زمین لرزه را در خاطر دارند و به این مهم واقف هستند.

یادگاری در ادامه با تاکید بر این که شرایط استان یزد از حیث ساخت و سازهای غیرمجاز خوب نیست، گفت: جای امیدواری است با تشکیل این نشست ها، شاهد آغازی برای یک تغییر مثبت باشیم.

دور شدن از معماری سنتی یزد

شهردار یزد نیز در پنل تخصصی گردهمایی تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان یزد با اشاره به میراث ارزشمند بافت تاریخی یزد و معماری سنتی بیان داشت: آن زمان قانون و مقرراتی برای ساخت و ساز نبوده است و شاهد ماندگار شدن معماری گذشته در استان هستیم که به تائید جهانیان رسیده و جهانی نیز شده است.

«جمال الدین عزیزی» ادامه داد: ولی الان با همه مقررات، قوانین و امکانات برای آیندگان میراث خوبی را بجای نخواهیم گذاشت.

عزیزی در این مسیر به اهمیت ارائه آموزش به مردم و آگاهی سازی در مورد وضعیت ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: تا به این ترتیب مردم بجای دریافت مشاوره از بنگاههای املاک و خرید و فروش زمینهای زراعی و باغی و سایر موارد به سراغ دستگاهها و سازمانهای مربوطه بروند.

شهردار یزد با ع این که مردم از این ناحیه بسیار متضرر شده اند، گفت: شهرداران باید در این مسیر بخوبی حرکت کنند و شهرداری یزد نیز اقداماتی را در این مسیر آغاز کرده و ادامه داده است.

وی یاد آور شد: دسترسیها مردم به منابع اطلاعاتی سخت است و مسیرهایی که مردم باید طی کنند شناخته شده نیست و مردم از مرحله خرید زمین تا ساخت آگاهی ندارد. در حالیکه اگر این آگاهی صورت گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با عنوان این که نه تنها بخش قابل توجهی از ساخت و سازهای یزد فاقد پروانه است، بلکه در بسیاری از ساختمانهای دارای پروانه نیز تخلف می گردد و ضوابط را رعایت نمیکنند، تصریح کرد: همه به این مهم پی برده ایم که شرایط باید اصلاح گردد و امیدوار هستیم سال اینده آمار امیدوار کننده ای با تلاشهای مسئولان و متولیان ساخت و ساز در استان لحاظ گردد.

جای خالی دستگاههای فرهنگی در کاهش تخلفات ساخت و ساز

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد به ذکر وضعیت ساخت و ساز در بافت تاریخی یزد در گذشته اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی با آن عظمت و ساختار شکل گرفته و امروز مایه افتخار است،  این نشان میدهد که تمرکز روی فعالیتهای فرهنگی خیلی حائز اهمیت است و جای دستگاههای فرهنگی در این میان خالی است.

«مجتبی فرهمند» در این پنل تخصصی بیان کرد: باید در نظام ساخت و ساز نیز دستگاههای فرهنگی را وارد کنیم و نتایج این همکاری و برگزاری پنلهای تخصصی نیز باید بعنوان یک فعالیت فرهنگی در جامعه منتشر گردد.

فرهمند ادامه داد: از طرف دیگر برگزاری این پنلهای تخصصی فرصتی را فراهم میکند که اقداماتی که شهرداریهای مختلف در مسیر کاهش تخلفات ساخت و ساز انجام داده اند به مشارکت گذاشته شود و شهرداران شهرهای استان از این تجربیات هم استفاده کنند.

وی با عنوان این که علل تخلفات ساخت و ساز متعدد است، بیان کرد: عمده ترین علت، ارزان بودن تخلف است. اساسا کسی که تخلف میکند تا کسانیکه طبق ضوابط میسازند، هزینه کم تری دارند از این رو تمایل به دریافت پروانه ساختمانی کم است.

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهردار یزد افزود: جریمه تخلفات ساخت و ساز در استان یزد برای هر مترمربع بیش از صد و پنجاه هزار تومان است در حالیکه هزینه تخلف در سایر شهرهای کشور بالای ۱ میلیون تومان است از این رو تخلفات ساخت و ساز در یزد نسبت به سایر استان ها بیش تر است.

فرهمند با عنوان این که هفتاد درصد از متخلفان ساخت و ساز امکان دریافت پروانه را دارند، گفت: تنها سی درصد از این تخلفات به علت شرایطی از جمله زمینهای مشاع و زیر حد نصاب نمیتوانستند پروانه بگیرند.

تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان

سرپرست معاونت معماری و عمرانی شهرداری یزد، هم‌چنین به قوانین ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و افزود: باید از تفکیک غیرمجاز اراضی بزرگ در شهر جلوگیری گردد، از این رو باید این زمینها شناسایی شده و نسبت به جلوگیری از تفکیک آن ها وارد عمل شویم.

فرهمند با اشاره به وسعت شهر یزد و ناتوانی برای کنترل همه ساخت و سازهای شهر، بیان داشت: امید است با تشکیل گشت ساختمان در همه مناطق یزد که نمونه آن در منطقه چهار شهرداری یزد اجرا شده است، شاهد کاهش تخلفات باشیم چرا که با اجرای این طرح در این منطقه، تقاضا برای دریافت پروانه افزایش یافته است.

وی، هم‌چنین زمان بر بودن فرآیند صدور پروانه را از علل تخلفات ساخت و ساز دانست و گفت: بهبود این فرآیند در شهرداری یزد شروع شده است و قرار است سامانه هوشمندسازی مراحل صدور پروانه ساختمانی دهه فجر به بهره برداری برسد .

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد تصریح کرد: در این میان نقش وزارت راه و شهرسازی نیز جایگاه مهمی دارد چرا که در گرداوری ضوابط معماری و شهرسازی باید به شرایط هر شهر توجه شود و این ضوابط متناسب با نیازهای شهر و سبک زندگی مردم و اقلیم شهر انعطاف پذیر باشد.

فرهمند گفت: اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی یک فرهنگ یکسان در همه شهرهای کشور تعیین کند، غلط است و این سبب بروز مشکلاتی در استان شده است و امید است که ضابطه ای گرداوری گردد که با نگاه به سبک زندگی، آداب رسوم، بحثهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و اقلیمی در تصویب ضوابط شهرسازی توجه شود.

آمار تخلفات ساخت و ساز در یزد

مدیر فنی و مشارکتهای حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این پنل تخصصی از جمله پیشنهادات برای کاهش تخلفات ساخت و ساز به تشکیل کمیته کارشناسی تغییر الگوی ساخت، ارتباط سیسمت نظام مهندسی با شهرداری برای تبادل اطلاعات و هوشمندسازی اخذ پروانه و پایان کار اشاره میکند.

«عباس معتمدراد» در ادامه گفت: نقاط ضعف در استاندارد سازی ساخت و سازهای شهرهای استان را عدم بازدارندگی احکام در پیش‌گیری و اصلاح تخلفات و نبود خروجی کیفی آرا کمیسیون ماده صد بیان کرد.

معتمدراد با ارائه تحلیلی از وضعیت ساخت و ساز در یزد گفت: آمار به دست آمده در سال گذشته نشان از صدور تعداد ۱۲۵۱ مورد پروانه ساختمانی به متراژ هفتصد و پنجاه و هشت هزار مترمربع زیر بنا دارد.

معتمدراد افزود: در این زمان هم‌چنین تعداد پروانه هایی که به کمیسیون ماده صد ارسال و به صدور رای منجر شده است،  ۱۳۵۰۰ پرونده است که به صدور هشتصد و سی رای تخریب منجر شده است.

وی ادامه داد: آمار ارائه شده از طرف مرکز آمار ایران نشان میدهد که شهر یزد از حیث عدم صدور پروانه ساخت، چهارمین شهر در کشور است.

معتمدراد، از جمله موانع دریافت پروانه را تفکیک غیرمجاز زیر حد نصاب توسط افراد فاقد صلاحیت، عدم تعیین تکلیف زمینهای فاقد سند و کاربری و احراز مالکیت آن ها، پیروی غیرمجاز به علت محدودیتهای قانونی و طرح تفصیلی و درخواست افزایش تراکم مالکیت به علت گرانی ملک، سود جویی و عدم پاسخگویی قوانین موجود به نیازهای آن ها عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ شهریور ۹۸
527 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0