برخورد نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

برخورد نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان

در گردهمایی تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز بیان گردید: نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان برخورد میکند

کد خبر: 190905008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۴ شهریور ۹۸ - ۱۲:۵۴ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد،در گردهمایی تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز بیان گردید: نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان برخورد میکند

برخورد نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان

برخورد نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان

برخورد نظام مهندسی با سودجویان  صنعت ساختمان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداریها و اداره کل راه و شهرسازی،  سه سازمان کلیدی در حوزه ساخت و ساز هستند، بیان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا با سودجویی شیرینی که در صنعت ساختمان استان وجود دارد، برخورد کنیم.

«مهدی سالاری» در گردهمایی تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان یزد با حضور شهرداران استان و نمایندگان وزارت کشور در کمیسیون های ماده نود و نه و  صد، ادامه داد: صنعت ساختمان یک صنعت بسیار مهم و کلیدی با گردش مالی بالا و اشتغال‌زا است از این رو هر وقت حال صنعت ساختمان خوب باشد حال سایر حوزه ها نیز خوب خواهد بود. اگر متولیان ساختمان بتوانند این صنعت را هدایت و مدیریت کنند بشدت رضایت مردم تامین می گردد.

سالاری گفت: امروز میپذیریم که شرایط اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییر کرده است. پانزده سال پیش پول نفت فراوان بود و دغدغه ها فعلی وجود نداشت ولی امروز بشدت بسیاری از شرایط دگرگون شده است و ما باید خودمان را با شرایط جدید انطباق دهیم.

وی افزود: در حال حاضر باید ساختارها و فرآیندها و رفتار را با نیازهای امروز حوزه ساخت و ساز هماهنگ کنیم. امروز مطالبات مردم متفاوت و قیمت ساختمان هم بشدت افزایش یافته است  و روشهای قبلی صدور مجوز و نظارتها جواب نمیدهد.

نیاز به هم فکری متولیان ساختمان در استان

ریاست نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تاکید بر این که در این شرایط نیازمند جلسات هم فکری هستیم، تصریح کرد: متولیان صنعت ساختمان باید دیدگاهها را با هم منطبق کنیم و متناسب با شرایط فرایندها را بهبود ببخشیم.

سالاری تصریح کرد: البته قطعا تغییر فرآیندها و همراه کردن هفت هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان با این تغییرات زمان بر خواهد بود ولی با توجه به این که قانون گذار مسئولیت خیلی مهمی را در صنعت ساختمان به نظام مهندسی داده است، تغییر این فرآیندها از ملزومات است.

وی خاطر نشان ساخت: از طرف دیگر زمانی که میتوانیم برای اعمال تغییرات موفق باشیم که بتوانیم تعامل خوبی با دستگاهها و سازمانهای متولی ساخت و ساز مثل شهرداریها و کمیسیونهای مختلف هستیم.

سالاری ادامه داد: باید بدنبال حرفه ای گری باشیم و با صنعت ساختمان حرفه ای برخورد کنیم تا بتوانیم جلوی تخلفات را بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت همراهی مردم برای موفقیت در امر استانداردسازی صنعت ساخت و ساز استان گفت: مردم منتظر دستورات و برخوردهای سازمان نظام مهندسی یا شهرداری نیستند از این رو لازم است که با مردم همراه شویم تا از قوانین عبور نکنند در این راه باید نقایص را برطرف کنیم تا این همراهی افزایش یابد.

برخورد نظام مهندسی با سودجویان صنعت ساختمان

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد یاد آور شد: برای این که بتوانیم به شرایط مطلوب گذشته برسیم باید مبنا را ظرفیتهای قانونی قرار دهیم. بیست و دو جلد مقررات ملی ساختمان داریم که تکلیف را مشخص کرده است  و شهرداری‌ها هم در این مسیر قوانینی دارند.

استفاده از ظرفیتهای قانونی

سالاری گفت: برای این که به جایگاه واقعی خود برسیم بدنبال استفاده از ظرفیتهای قانونی هستیم از این رو با دادگستری هماهنگی و تعامل داریم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد عنوان داشت: با توجه به این که سودجویی در صنعت ساختمان شیرین است و برای افراد سودجو میصرفد که فرآیندهای ساخت و ساز را به هم بزنند و سازمان نظام مهندسی و شهرداری را منفعل کنند. از این رو لازم است که به شرایط قانونی برگردیم و با کسانیکه ساختار را به هم زدند برخورد کنیم.

وی با اشاره به واگذاری وظیفه شناسایی عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در استان یزد و ارائه راهکارهای مناسب از سوی معاونت عمرانی استانداری یزد به سازمان نظام مهندسی در قالب کارگروه تخصصی، عنوان کرد: در این چند ماه فعالیتهای خوبی انجام شده است و مواردی نیز به نتیجه رسیده شده که گزارش آن در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.

سالاری، از جمله دستاوردهای این وظیفه را هوشمندسازی روند صدور پروانه های ساختمانی در شهرداری یزد عنوان مرد و گفت:  فراخوان انتخاب مشاور برای هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی اعلام شده است و شهرداری متهد شده است که تا پایان سال روند صدور را هوشمند سازی کند.

برخورد با ۲ نقشه ای بودن

سالاری از دیگر دستاوردهای این کارگروه را برخورد با دونقشه ای بودن ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: در این راستا طبق تائید کمیسیون ماده پنج، یک کمیته متشکل از نماینده شهرداری و نظام مهندسی در شهرداری ها ایجاد شد تا این موضوع حل گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: طبق مصوبات این کمیته، هیچ طراحی حق ندارد در نظام مهندسی نقشه دوم طراحی کند. الان تیمی از چهارده نفر از نیروهای مهندسی در اختیار شهرداری یزد قرار گرفته اند و با مراجعه مالک در محل بازدید، الگویی برای دستور نقشه واقعی در اختیار مالک و نظام مهندسی قرار داده میشود.

سالاری، هم‌چنین به جابجایی اطلاعات بین سازمان نظام مهندسی و شهرداریها اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه شورا و تائید شورای اسلامی شهر و استان یزد سامانه شهرداری در حال اتصال به سامانه نظام مهندسی ساختمان است  و به این ترتیب مجوزهای صادره از شهرداری یزد شفاف سازی شده و قابل شناسایی است.

لزوم صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان

سالاری با اشاره به لزوم صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان عنوان کرد و گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی الزام قانونی داشته و یکی از مدارک مورد نیاز برای صدور پایان کار است. در این راستا واحدی به این نام در نظام مهندسی ساختمان استان یزد ایجاد شده است و شهرداریها موظفند در زمان صدور پایان کار شناسنامکه فنی ملکی را مطالبه کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: امروز کوچک‌ترین کالاها دارای شناسنامه تولید هستند ولی ساختمان به این مهمی شناسنامه ندارد. در حالیکه با شناسنامه دار کردن ساخت و سازها،  کسانیکه ساخت و ساز غیراستاندارد دارند باید در قبال خسارتی که وارد میشود، پاسخگو باشند.

الکترونیکی کردن نقشه های ساختمانی

سالاری، هم‌چنین به تلاشهای سازمان برای الکترونیکی کردن نقشه های ساختمانی اشاره کرد و گفت: نرم افزار لازم در این راستا ایجاد شده است و دیگر نقشه های کاغذی در نظام مهندسی ساختمان پذیرفته نیست.

سالاری گفت: در این راستا هم‌چنین نیز تلاشهایی برای جلوگیری از مجریان و ناظران صوری صورت گرفته است و از این به بعد مجری و ناظری صوری نخواهیم داشت البته این موضوع زمان بر است اما به اجرای آن مصمم هستیم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ شهریور ۹۸
483 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0