لزوم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران

 لزوم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به این که افزایش حجم سرمایه گذاری در معادن با استفاده از نقدینگی سرگردان کشور یکی از راه ‌های بهبود اقتصاد کشور دانست و افزود: معادن می ‌توانند موجب افزایش ارز آفرینی و ارزش افزوده برای کشور باشند.

کد خبر: 190817006 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ مرداد ۹۸ - ۱۲:۴۲ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به این که افزایش حجم سرمایه گذاری در معادن با استفاده از نقدینگی سرگردان کشور یکی از راه ‌های بهبود اقتصاد کشور دانست و افزود: معادن می ‌توانند موجب افزایش ارز آفرینی و ارزش افزوده برای کشور باشند.

 لزوم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن

لزوم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن

حجم سرمایه‌گذاری در معادن  باید افزایش یابد / سه فعالیت نظام مهندسی معدن به طور کامل اینترنتی شده است

داریوش اسماعیلی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران که در قالب سفرهای استانی به آذربایجان‌غربی سفر کرده بود در جمع اصحاب رسانه این استان بیان کرد: هم اکنون این سازمان بیش از چهل هزار عضو دارد که ده هزار عضو آن دارای پروانه اشتغال هستند و بنا داریم برای بهبود وضعیت سازمان و افزایش توان آن، با تغییر قانون سازمان و ارائه آن به مجلس تا مهرماه این مهم را انجام دهیم.

اسماعیلی گفت: سفرهای استانی یکی از برنامه‌های نظام مهندسی معدن است و سفر امروز به آذربایجان‌ غربی در این راستاست.

اسماعیلی ادامه داد: برگزاری نشست با هیات مدیره‌های استانی، دیدار با استانداران، دیدار با سازمان صنعت، معدن و تجارت و جلسه با اعضای سازمانهای استانی از اهداف سفرهای استانی است و ما در سفر به آذربایجان‌غربی علاوه بر دیدار با استاندار این استان و نشست با سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با هیات مدیره استان نیز دیدار و گفتگو کردیم.

وی تصریح کرد: هیات مدیره جدید سازمان، برنامه و سند استراتژی طبق برنامه شش ساله برای نظام مهندسی معدن کشور در حال گرداوری دارد و طی دو الی سه هفته آینده تکمیل خواهدشد و این سند طبق سه محور کاری حفظ و صیانت از مواد معدنی و تلاش برای افزایش بهره وری در معادن، هوشمندسازی فعالیتها از جمله ارتقا پایگاه اینترنتی کشور و سی و یک سازمان استانی و جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی گرداوری شده است.

اسماعیلی گفت: طبق این اساس تا پایان سال بنا داریم سه فعالیت مسئولین فنی، ارجاع کار و پروانه اشتغال را به طور کامل هوشمند و اینترنتی کنیم.

وی با اشاره به این که وجود هزار و هشتصد میلیارد تومان نقدینگی در کشور، اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: اعتقاد داریم بخش قابل توجه نقدینگی کشور می‌ تواند جذب صنایع معدنی شده و طبق این اساس تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو منعقد کرده‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: میزان جذب سرمایه در بخش معدن در کل کشور رقمی حدود دویست هزار میلیارد تومان است که اعتقاد داریم این عدد می تواند تا سه یا چهار برابر افزایش یابد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، یکی از همکاری ‌های نظام مهندسی معدن با سازمان صمت را واگذاری بازرسی از هزار و هشتصد معدن کشور با اولویت معادن ذغالی به اعضای سازمان نظام مهندسی برشمرد و گفت: هفتاد و هفت معدن استان آذربایجان‌غربی از جمله معادنیست که بحث بازرسی از آن ها به اعضای سازمان واگذار شده ضمن این که بررسی طرح ‌های اکتشافی و بهره‌برداری به جز ارائه گواهی کشف به طور کامل به ‌عهده سازمن نظام مهندسی معدن سپرده شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از دستورهای کار امسال سازمان، برگزاری ششصد دوره آموزشی برای کارگران معادن خصوصی از جمله نود دوره برای آموزش رانندگان است که اعتبار آن از طرف ایمیدرو جذب و توسط سازمان انجام خواهد شد.

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران استان آذربایجان‌غربی را یکی از استان‌ ها با پتانسیل بالای معدنی کشور برشمرد و گفت: معادنی چون طلا زره شوران و آق دره تکاب و سنگهای تزئینی بخصوص مرمر در این استان وجود دارد با این حال نسبت به پتانسیل موجود در استان صنایع معدنی در بخش صنعت و اشتغال استان سهم کمی‌ داشته است و در این مورد، علاوه بر اکتشاف و استخراج باید فراوری صنایع معدنی هم در استان گسترش یافته و برای این منظور باید از پتانسیل بخش خصوصی کمک گرفته شود.

 لزوم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن

اسماعیلی در باره تاثیر تحریم‌ها در صنایع معدنی نیز بیان کرد: خوشبختانه تحریم ‌ها تاثیر آن چنانی در این بخش نداشته و کشور در بخش معدن شرایط خوبی در تولید و صادرات دارد و امکان استفاده از تکنولوژی ‌های به روز نیز وجود دارد.

وی، مشکل خام‌فروشی را در صنایع معدنی از جمله مشکلات کشور دانست و گفت: اهمیت به فرآوری در بخش معدن باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم از طریق آن شاهد ارزآوری و ارزش افزوده بالا برای کشور باشیم ضمن این که با تلاش‌ های صورت ‌گرفته، بحث عدم دریافت مالیات صادرات مواد خام را حذف کردیم.

اسماعیلی با عنوان این که بیش از هشتاد درصد معادن کشور از نوع کوچک است، ادامه داد: بیش از هشتاد و پنج درصد اشتغال در معادن، در معدن‌ های کوچک کشور است و باید این معادن بیش از پیش فعال‌تر شوند.

اسماعیلی، به تصویب ایجاد شورای معادن استان ‌ها در برنامه ششم جزو اتفاقات خوب برشمرد و گفت: بر این باور هستیم باید اختیارات بیشتری به شورای معادن استان ‌ها محول گردد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در باره روند فعلی فارغ‌التحصیلان رشته معدن و سایر رشته‌ها را یکی از اشکالات اساسی بخش آموزشی کشور دانست و بیان داشت: افزایش فارغ‌التحصیلی باعث کاهش کیفیت آموزش و علمی کشور و کاهش ورود افراد به کارهای تکنسینی شده ضمن این که سیل بی‌رویه فارغ‌التحصیلان موجب واگذاری کارهای کارگری به خارجی‌ ها شده است و من ادامه روند جذب دانشجو را به صلاح نمی ‌دانم زیرا اعتقاد دارم انتقال بیکاران از فارغ‌التحصیلان کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکترا، خیانت به کشور است.

وی یاد آور شد: بدنبال تغییر قانون نظام مهندسی معدن هستیم و نهایتا تا مهرماه، این تغییر را به صورت طرح به مجلس ارائه خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ مرداد ۹۸
858 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0