فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد

شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی ساختمان در چارچوب فعالیت شوراهای حل اختلاف روز پنج‌شنبه طی آیینی در مشهد فعال گردید.

کد خبر: 190704008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۳ تیر ۹۸ - ۵:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی ساختمان در چارچوب فعالیت شوراهای حل اختلاف روز پنج‌شنبه طی آیینی در مشهد فعال گردید.

فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد

فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد

فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد

 

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در حاشیه این آیین، بیان کرد: شورای حل اختلاف باید به سمتی حرکت کند تا افراد نسبت به وظایف خود ارشاد و آگاه شده و به حقوق خود برسند لذا فعالیت شعبه ویژه حل اختلاف سازمان نظام مهندسی در کاهش پرونده ها موثر است.

محمدحسین شرکاء گفت: در آئین نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوب سال هفتاد و پنج و اصلاحیه سال نود و چهار آن رسیدگی به تخلفات حرفه ای، اصول حرفه ای، نظامی و انضباطی در حیطه اختیارات شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده بود.

شرکا تصریح کرد: این خلأ وجود داشت که مالکان می ‌توانستند از مهندسان در شورای حل اختلاف سازمان نظام مهندسی طرح شکایت داشته باشند اما مهندسان در مواردی که با پیمانکار دچار اختلاف می ‌شدند امکان طرح دعوا نداشتند بلکه می بایست برای رسیدگی به مراکز دیگر مراجعه می ‌کردند و بهمین علت، دچار مشکلاتی می‌شدند.

وی افزود: از رئیس اداره شورای حل اختلاف تقاضا شد تا شعبه ویژه ای برای رسیدگی به این نوع درخواست‌ ها نیز ایجاد گردد تا بصورت متمرکز امکان رسیدگی به شکایات مهندسان از کارفرما و یا کارفرما از مهندسان وجود داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به بیش ترین شکایات مطرح شده که حول قصور در انجام وظیفه و هم‌چنین موضوعات مالی است، گفت: با تدبیر اندیشیده شده کلیه افراد می ‌توانند از خدمات این شعبه ویژه استفاده کنند و بعبارتی رسیدگی به پرونده‌ها اعم از مسائل حرفه ای، اصول اخلاق حرفه ای، مباحث مالی و اختلافات حقوقی در حوزه نظام مهندسی نیز بررسی می‌ گردد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با حدود چهل هزار عضو از نظر تعداد مهندس جزو ۵ استان نخست کشور است. این سازمان پایش عملکرد مهندسان را در دستور کار خود قرار داده که از طریق سی و هفت هزار و پانصد کارتابل الکترونیکی عملکرد خود را گزارش می‌ دهند. در صورت بروز تخلف از طرف مهندس ساختمان، دو مرتبه اخطار به وی داده می‌ شود و در صورت بروز تخلف سوم، فرد به شورای انتظامی بعنوان یکی از چهار رکن نظام مهندسی ساختمان ارجاع می گردد.

فعالیت شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در مشهد

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی هم در حاشیه آیین افتتاح این شعبه اظهار داشت: این شعبه تخصصی حل اختلاف از امروز به جمع شعب استان اضافه می ‌شود تا بعنوان نخستین شعبه ویژه حل اختلافات سازمان نظام مهندسی در کل کشور به فعالیت بپردازد.

محمود رفسنجانی گفت: پیش بینی می ‌گردد، بیست درصد پرونده‌های مربوط به این شعبه مرتبط با مباحث مالی باشد و صلاحیت این شعبه فقط مربوط به پرونده‌هایی است که در شهر مشهد تشکیل می‌ گردد.

رفسنجانی افزود: در سایر شهرستانها موضوعات مربوط به این پرونده‌ها در شعب دیگر شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد شد و این زمینه فراهم است تا در صورت نیاز در دیگر شهرستانهای خراسان رضوی نیز شعبه تخصصی حل اختلاف سازمان نظام مهندسی ایجاد گردد.
وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی تعداد سیصد و هشتاد شعبه حل اختلاف موجود است که صد و چهار شعبه آن در شهر مشهد است.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: شوراهای حل اختلاف نهادی مردمی است و در سال هشتاد و یک، تأسیس و راه اندازی شده است و محور اساسی این شوراها حل اختلاف طبق اصلاح قضائی و دعوت به سازش است و بر همین اساس سال گذشته بیش از پنجاه و یک هزار پرونده قضایی در این استان به همت شعب حل اختلاف خراسان رضوی به صلح و سازش ختم شده است.

رفسنجانی گفت: شعبات شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی بصورت مکانیزه رسیدگی به پرونده‌ها را انجام می‌ دهند و هشتاد درصد ابلاغ های الکترونیکی نیز از این طریق انجام می‌گردد.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ تیر ۹۸
1638 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0