میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی

میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی

میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی ، محدودیت تراکم، چالش و دغدغه مهم صنعت ساختمان در این استان بوده که سبب خروج سرمایه از استان در این بخش شده است

کد خبر: 030529007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ مرداد ۰۳ - ۹:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی ، محدودیت تراکم، چالش و دغدغه مهم صنعت ساختمان در این استان بوده که سبب خروج سرمایه از استان در این بخش شده است

میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی

میثم رازی: محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی
محدودیت تراکم؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان خراسان شمالی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی بیان کرد: محدودیت تراکم، چالش و دغدغه مهم صنعت ساختمان در این استان بوده که سبب خروج سرمایه از استان در این بخش شده است.
میثم رازی گفت: محدودیت تراکم ساختمانی در شهر بجنورد سبب کاهش سود در این صنعت شده و این امر سرمایه گذاران را از استان فراری داده است به طوری که اکنون شاهد رکود در ساخت و ساز هستیم.
رازی ادامه داد: افزایش تراکم سبب می شود تا ساخت و ساز به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد و این امر سبب کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حفظ سرمایه های استان خواهد شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: افزایش تراکم ساختمانی، علاوه بر جذب سرمایه گذار، سبب افزایش درآمدهای شهرداری ها می شود، بخش بسیار بزرگی از درآمدهای شهرداری های استان از محل عوارض ساخت و ساز است و اکنون به علت رکود در ساخت و ساز، درآمدها و توان مالی مالی این نهادها نیز به شدت کاهش یافته است.
وی گفت: اگر درآمد شهرداری ها تقویت شود مدیریت شهری نیز تقویت می شود و بسیاری از معضلات شهری کاهش پیدا می کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اشاره به تاثیر رکود ساخت و ساز در کسب و کار مهندسان تصریح کرد: اکنون شش هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که معیشت آنان با رکود ساخت و ساز با مشکل مواجه شده است از این رو از مسوولان انتظار می رود تا با حل مشکل محدودیت تراکم، به پویایی و درآمدزایی برای مهندسان نیز کمک کنند.
ساخت و ساز، تنها صنعت مولد خراسان شمالی
وی گفت: خراسان شمالی تاکنون نتوانسته است از گردشگری و یا توسعه صنایع، درآمد مناسب برای مردم فراهم کند اکنون تنها صنعت مولد در استان صنعت ساختمان است که می تواند برای مردم استان تولید ثروت و اشتغال کند از این رو پویایی این صنعت، حمایت هرچه بیشتر مسولان نیاز است.
رازی گفت: چند سالی است که وعده افزایش تراکم در شهر بجنورد از طرف مسوولان داده شده اما هنوز محقق نشده است، تا زمانی که افزایش تراکم به نتیجه نرسد، وضعیت ساخت و ساز هر روز بدتر خواهد شد و پیش بینی می شود امسال میزان ساخت و ساز در استان کم‌تر از پارسال باشد.
وی ادامه داد: بهره مندی از تراکم ساختمانی بالا در استان های همجوار موجب رونق در این صنعت بزرگ در آنها شده اما در این استان محدودیت تراکم سبب رکود ساخت و ساز شده است که البته با بیکاری و یا چالش درآمد مهندسان و مشاغل مرتبط همراه شده است.
رازی با اشاره به اینکه بخش مسکن و ساخت و ساز تاثیر بسیاری در رونق تولید دارد، تصریح کرد: آنچه از ساخت و ساز در استان مشاهده می شود مربوط به طرح نهضت ملی تولید مسکن است و ساخت و ساز بخش خصوصی با بحران درخور توجهی روبرو است.
وی عنوان کرد: صدها شغل و کسب و کار با ساخت و ساز مسکن مرتبط است و در صورتی که مسکن از رونق بیفتد، اقتصاد صنایع وابسته نیز دچار مشکل می گردد.
خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمیعت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۰۳
13 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0