ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، در سیصدو دوازدهمین جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی بیان شد

کد خبر: 020730019 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر ۰۲ - ۸:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، در سیصدو دوازدهمین جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی بیان شد

ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی
در سیصدو دوازدهمین جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی بیان شد:
ارائه گزارش‌کار دوره نهم شورا توسط نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی
در بخش‌دوم این نشست، مسعود افخمی گلی، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به نمایندگی از اعضای هیئت مدیره گزارشی در مورد اقدامات انجام شده در دوره‌ی نهم ارائه کرد.
افخمی با این مقدمه که سازمان نظام مهندسی دارای ۲۳ نمایندگی فعال در شهرستان های مختلف و ۴۱۵۵۱ عضو است، بیان کرد: « از این تعداد ۲۵۰۰۰ نفر دارای پروانه اشتغال و ۱۶۹۴۰ نفر فاقد پروانه هستند که به تفکیک در رشته های مختلف فعالیت دارند.»
وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت حضور زنان در این عرصه گفت: ما در اتفاقی کم سابقه از حضور دو نفر از مهندسین خانم نیز در شورای انتظامی استان بهره‌مند هستیم.
وی، با اشاره به بیش از ۵۰۰ مصوبه هیأت مدیره نهم در طی دو سال فعالیت، برگزاری مجامع عمومی را یکی از مهم ترین وظایف هیئت مدیره دانست و به برگزاری نخستین مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۶/۵/۱۴۰۱ با ۴ دستور کاردر استان اشاره کرد که مورد تصوب مجمع عمومی استان قرار گرفت.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت حوزه فرایند های سازمانی و ارائه خدمات، به تشکیل کارگروه برای اصلاح فرایند های سازمان اشاره کرد و گفت: «یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها زمانبر بودن رسیدگی به پرونده هایی‌ست که برای بررسی، کنترل نقشه و معرفی مهندسین ذی صلاح به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شود.
وی، ریشه‌ی این مشکل را مربوط به توافق‌نامه ای دانست که در سال ۹۱ با شهرداری تنظیم شد و طبق آن موضوع کنترل نقشه به طور کلی به سازمان نظام مهندسی واگذار شده که با ماده ۱۹ پیوست مبحث ۲ درباره اینکه کنترل موضوعات معماری ابتدا باید توسط شهرداری انجام شود، مغایرت دارد. هم‌چنین در ماده ۲۹ ایین نامه اجرایی ماده ۳۳ (بند الف) وظایف و اختیارات هیئت مدیره نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و کنترلهای لازم است که تنها مربوط به کنترل حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال است.
وی افزود: « بر اساس بررسی های صورت گرفته متاسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در بحث اجرا کمترین دخالت را داشته و بیشترین زمان را صرف صدور پروانه و پایان کار می‌کرد که ما در این دوره به منظور اصلاح و افزایش بهره‌وری این ساختار کلی سازمان را تغییر دادیم.
افخمی در ادامه از پیاده سازی سامانه‌ای مجهز به جی پی اس برای حل مشکلات مربوط به حضور مهندسین در پروژه خبر داد و افزود: بر این اساس ارسال گزارشات مرحله‌ای صرفا منوط به حضورمهندس در محل پروژه است.
افخمی با اشاره به کوتاه شدن زمان لازم برای بررسی های مربوط به صدور پروانه اظهار داشت:« پرونده‌ها در صورت داشتن ایرادات کلی به شهرداری ارجاع داده می‌شوند و حین پی‌گیری روند توسط مالک، ایرادی متوجه سازمان نیست چراکه مالک قادر به اخذ مجوز شروع عملیات ساختمانی ست اما شروع عملیات ساختمانی منوط به تکمیل فرم ۲ است.
وی یکی از اقدامات مهم این سازمان را بازگشت به قانون در بحث تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی و اجرای ساختار شکست در استان برشمرد و افزود: این امر باعث شده تا تعرفه هر سال در ابتدای همان سال ابلاغ و اجرایی شود و در دو سال فعالیت دوره نهم هیأت مدیره شاهد ۴ نوبت افزایش تعرفه در استان بوده ایم و افزایش چند برابری را در هر دوره در گروه های مختلف ساختمانی به دست آورده ایم.
افخمی، یکساله شدن آزادسازی طراحی، جلوگیری از تغییر تعرفه (تخفیفات) در ارائه خدمات طراحی و تهیه چک لیست مشترک با شهرداری و سازمان آتش نشانی را نیز از دیگر اقدامات مهم سازمان برشمرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مهر ۰۲
252 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0