مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟!
مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟! ، بنظر می رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف هایی بود که منجر به این حادثه شد
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟! ، بنظر می رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف هایی بود که منجر به این حادثه شد
مقصر حادثه ساختمان متروپل آبادان کیست؟ شهرداری یا نظام مهندسی؟!
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با عنوان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است، افزود: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستون های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و ۱ ماه پیش دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.
کوروش خواجوی گفت: بنظر می رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.
خواجوی ادامه داد: بعضی از سرمایهگذاران و مالکان پروژههای بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینهها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی کنند و مستقیما سراغ شهرداری می روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژهها بسیار بالاست شهرداری ها نیز با آن ها همکاری میکنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می کند. در پروژه مذکور هم معتقد هستم نباید پروانه در آن مقطع صادر میشد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.
تا سال نود و نه، به ما اجازه ورود ندادند
خواجوی ادامه داد: بعد از آنکه در سال نود و شش، پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال نود و نه، چنین اجازهای صادر نگردید. دیدگاه ما این است که مالک در مورد ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می کرد. تا اینکه از خرداد سال نود و نه، ناظرین سازه و معماری تاسیسات بصورت قانونی از طرف سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.
وی ادامه داد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم، اما دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه های نیمهساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است. شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. اما در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل میشد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه حدود ۱ ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری در مورد پروژه متروپل داده شده است ادامه داد: ۱ ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. براساس گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.
سازمان نظام مهندسی اجازه برخورد ندارد
خواجوی با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار بیان کرد: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیات دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردیده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که ببست و سه مبحث است. در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان گفت: من هنوز با مسئولان شهرداری در مورد برج متروپل صحبتی نکردهام. شاید آن ها هم اخطار لازم را به مالک دادهاند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است. همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می شود شهرداری ها ساخت و سازهای ناایمن را تا رفع نقص متوقف میکنند، ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده میشود که کارها ادامه پیدا می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اظهار داشت: طبق نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال نود و شش، برای پروژه متروپل تهیه کردهاند ظاهرا این ساختمان نه سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستون ها بوده است. وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف گردد تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایشات لازم را انجام دهد.
فعلا امداد و نجات در اولویت ما است
خواجوی با عنوان اینکه پس از پایان آواربرداری، کمیتهای از سوی استانداری برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل میشود، افزود: ما توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی، گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است گزارش می کنیم. پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که طبق مدارک و شواهد اقدام می کنند. فعلا امداد و نجات در اولویت است که ما نیز به سهم خود مشاوره های فنی را در مورد آواربرداری به تیم امداد و نجات ارایه می دهیم. این اولویت ما تا چند ساعت آینده خواهد بود.
منبع: شهرآرا نیوز