نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط

نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط

نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط ، الزامی است. روش های بهینه سازی مصرف انرژی در متن زیر آمده است

کد خبر: 000520001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰۰ - ۵:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط ، الزامی است. روش های بهینه سازی مصرف انرژی در متن زیر آمده است

نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط

نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط
روش های بهینه سازی مصرف انرژی
براساس ماده سی و سه قانون نظام مهندسی کشور، مسیولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها بر عهده وزرات کشور و شهر سازی است .
وزارت مسکن برمبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات در بیست مبحث نموده است، که مبحث نوزدهم آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان است . این قانون در سال هفتاد، به تصویب هیات دولت رسید و اجرای آن در ساختمانهای کشور الزامی است. براساس مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در حال حاضر رعایت موارد زیر در ساختمان الزامی است:
عایق کاری دیواره های خارجی ساختمان
نصب پنجره های دو جداره با قابهای ترمال بریک، چوبی یاpvc
نصب سیستمهای کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری محیط
ما در این مقاله نحوه استفاده از پشم سنگ و نقش صرفه جویی آن در ساختمان سازی می پردازیم .
عایق حرارتی چیست ؟
واژه عایق حرارتی به موادی اطلاق می گردد که مانع هدر رفتن و اتلاف انرژی حرارتی میشود.
جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی سبب صرفه جویی در انرژی و پول می شود، و از طرفی زمینه های ایمنی و آسایش را فراهم میسازد. عایق کاری سطوح داغ یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش‌های افزایش بازدهی انرژی است. درجه حرارت سطح لوله ها میتواند بسیار متغیر باشد. اما بطور تقریب مدت زمان برگشت سرمایه عایق کاری حرارتی لوله ها، کم‌تر از ۱ سال است.
مواد عایق کاری عمدتا در ۳ محدوده دمایی ذیل قرار می گیرند:
عایق دماهای سرمازا، که عمدتا کم‌تر از منهای سی و هفت درجه سانتی گراد است.
عایق حرارتی که در برگیرنده محدوده دمای منهای ۷۳ تا ۹۸۲ درجه سانتی گراد است.
عایقهای نسوز که برای دماهای بیش از ۹۸۲ درجه سانتی گراد به کار می‌رود.
در ساختار بدنه کوره های سیمان، فولاد و زباله سوزها از عایق های دیرگذر و نسوز استفاده می‌گردد.
معمولا مواد عایق نسوز باید در برابر سایش مقاوم باشند تا عملکرد خوبی در دماهای بالا از خود نشان دهند. پوششهای عایقی در انواع صفحه های، تخته ای، بلوکی، آجری، ورقه ای، نواری و لوله ای به بازار عرضه می شود. انتخاب نوع عایق حرارتی به حقیقت، دمای مورد نظر،کاربرد آن و ایمنی و شرایط محیط بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید دقیقا طبق ضخامت بهینه اقتصادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گیرد، تا هزینه های خرید و نصب عایق در برابر صرفه اقتصادی سودحاصل از صرفه جویی انرژی در حد مطلوب تعیین شود.
ساختمان صفر انرژی چیست ؟
امروزه لزوم احداث ساختمانهایی هستند به نام ساختمان صفر انرژی که برای بهینه سازی مصرف طراحی شده اند و مصرف انرژی در ساختمان آنها تقریبا صفر است. زیرا این ساختمان یک کار زیر بنایی است و ترتیبی میدهد که دیگر صرفه جویی به شکل کنونیش دیگر آن قدرها لازم نباشد.
جالب است بدانید ساختمانهایی هستند به نام ساختمان صفر انرژی که برای بهینه سازی مصرف طراحی شده اند که خودشان انرژی لازم خود را تامین می کنند. ساختمان صفر انرژی در واقع نیاز ساختمان را کاهش میدهد و بعد با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، مصرف انرژی را به حداقل میزان ممکن میرساند.
عایق خارجی ساختمان بودن ، صرفه جویی در منابع انرژی، کاهش بهای مصرف انرژی، بازدهی بالای انرژی، افزایش ارزش ساختمان و احساس راحتی بیشتر به علت دمای یکنواخت محیط از جمله مزایای داشتن عایق خارجی ساختمان است.
عایق خارجی ساختمان با استفاده از سازه:
این روش برای عایقهای حرارتی معدنی “مثل پشم سنگ تخته ای، عایق لحافی و پشم سنگ پتویی مناسب است، که انعطاف پذیری بالایی دارند. با توجه به خاصیت انعطاف پذیری عایقهای حرارتی نمیشود نما را مستقیم روی آن قرار داد. یک قاب فلزی یا یک قاب چوبی لازم است تا عایق حرارتی در سازه قرار گیرد و نما روی سازه کار شود.
بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از پشم سنگ :
عایق کاری با پشم سنگ، استفاده از بهینه از انرزی را در تمام قسمتهای ساختمان مانند پشت بام و دیوارها را ضمانت میکند. همچنین پشم سنگ بررای عایق کاری لوله ها و دیگهای بخار و مخازن آب گرم به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمانها، تاسیسات صنعتی، نیروگاه ها،کشتیها، دکلهای نفتی و… بسیار مناسب است. عایق کاری هم برای آب و هوا سرد و هم گرم مناسب است.
در مناطق سرد عایق کاری ساختمان را گرم نگه می‌دارد و نیاز به مصرف انرژی برای گرمایش را کاهش میدهد و در مناطق گرم همان سیستم عایق کاری، گرما را در خارج نگه داشته و نیاز به مصرف انرژی برای تهویه را کاهش می دهد.

سه قابلیت ارزشمند عایق کاری ساختمان
عایق حرارت پشم سنگ :
قابلیت رسانایی حرارتی یکی از مهمترین ویژگیهای این عایق معدنی است. از نظر ترمودینامیک انرژی حرارتی هموازه تمایل دارد از طریق یک ، دو ، سه پدیده همرفت هدایت و تابش از منبع گرم به منبع سرد جریان یابد. این جریان حرارتی به سه روش فوق جلوگیری کرده و در نهایت جریان انرژی را به حداقل میرساند.
بهمین علت است که در ساختمانهای مسکونی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از عایق کاری استفاده میکنند.
قابل ذکر است که ضریب رسانایی حرارتی پشم سنگ کم‌تر از چهل هزارم وات بر متر درجه کلوین است. که آن را در زمره عایقهای بسیار مطلئب قرار می دهد.
عایق صدا:
ساختار فیبری در هم تنیده و الیافی این عایق مورد استفاده قرار گرفته است. از خاصیت جذب صدا برخوردار است، بهمین علت در دسته یکی از بهترین انواع عایقهای صوتی قرار دارد. عایق صوتی از ورود صداهای روزانه که در اطراف خانه یا محل کار سبب سلب آرامش میشود جلوگیری میکند. در داخل عایق پشم سنگ تخته ای رابطه مستقیم با دانسیته و ضخامت آن دارد و طبق بررسی ها، مشخص شده است که درصد جذب صوت آن بالاتر از هشتاد درصد است.
عایق آتش :
عایقهای پشم سنگ که پایه تشکیل دهنده آن نیز رشته فیبرهای سنگی است به هیچ وجه نمیسوزد و از این رو می توانند تا دمای هزار درجه سانتی گراد را بدون ذوب شدن، تحمل کنند و بنابراین بهترین ماده مقاوم در برابر آتش هستند که در ساختمانها، کشتیها و مکان هایی که احتمال آتش سوزی بالا می باشد مانند پالایشگاه ها استفاده میشود.
اگر تا به حال دقت کرده باشید، در میان سازه های فولادی از پشم سنگ استفاده میکنند. دلیل این است که فولادها در بررابر آتش قدرت و استحکام خود را از دست میدهند و از این رو احتمال ریزش آنها خیلی بالا خواهد بود، در نتیجه استفاده از این عایق بعنوان جلوگیری کننده در برابر ذوب شدن و تخریب بسیار موثر خواهد بود.
آکوستیک نمودن استودیو به وسیله پشم سنگ :
برای آکوستیک کردن استدیو ضبط صدا و موسیقی میتوان از پشم سنگ مناسب برای استدیو استفاده کرد.
عایق پشم سنگ از ۲ طریق به کاهش صدا کمک میکند، با کاهش انتقال صدا در میان اجزاء متشکله سازه و یا جذب صدا در سطح.
عایق پشم سنگ بازدهی بالایی در جذب و کاهش صدا دارد بهمین علت، در استودیوهای صدابرداری بمنظور جلوگیری از انتقال ارتعاشات از این عایق ضد صدا استفاده می‌کنند. با طراحی و نصب این عایق صوتی میتوان ضریب جذب عایق صوتی پشم سنگ را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
در بحث عایقهای صدا برای دیوارها ،عایق پشم سنگ تخته ای با ضخامت پنج سانت و چگالی ۵۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم برمتر مکعب استفاده می شود.
در صورتیکه حجم صدا بیشتر از حد معمول باشد، مانند اتاقهای صوت یا بیت کوین و ….. باید از پشم سنگ تخته ای با ضخامت ده سانتی متر و دانسیته صد کیلوگرم بر متر مکعب استفاده کرد.
چنان‌چه از ضخامت کم تری بخواهیم استفاده کنیم باید چگالی پشم سنگ را بالاتر در نظر بگیریم. بطور مثال برای پشم سنگ ضخامت سی میلی متر، چگالی صد و بیست کیلوگرم بر متر مکعب به بالا مناسب است.
نتیجه گیری در مورد بهینه سازی مصرف انرژی:
بیشترین میزان مصرف انرزی در ساختمان است.
با صرفه جویی در تغییر الگوی مصرف انرژی در خانه، تنها میزان ناچیزی از مصرف انرژی در ساختمان کنترل میشود. این امر اگرچه ضروری است اما راهکار اساسی بشمار نمی آید.
عایق کاری ساختمان بهترین روش تغییر الگوی مصرف انرژی است.
عایق کاری ساختمان شامل عایق کردن دیوارها و سقف از مهم ترنی اقداماتی است که برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان انجام میشود.
در یک خانه صفر انرژی یا یک خانه عایق کاری شده نه تنها میزان مصرف انرژی در ساختمان به پایین ترین سزح خود میرسد، بلکه از انرژی های تجدید ناپذیر هم استفاده میشود.
اگر حین ساخت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان تدابیر لازم اندیشیده نشده باشد میتوان بعد از ساخت با یک بازسازی عایق خارجی ساختمان را انجام داد.
عایق کاری ساختمان راهکار موثری است برای یک نواخت نگهداشتن دمای داخل منزل، به ترتیبی که مصرف انرژی در ساختمان بهینه میشود. یعنی دیوارها و سقف در تابستان گرما را منتقل نمیکنند و در زمستان سرما را.
منبع: خبرگزاری ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۰۰
427 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0