افشاگری جنجالی غلامرضا شرفی، نماینده آبادان درباره مالک متروپل
افشاگری جنجالی غلامرضا شرفی، نماینده آبادان درباره مالک متروپل ، صورت گرفت. غلامرضا شرفی گفت عبدالباقی مالک متروپل مدعی بود که تمام کارهایش قانونی است
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، افشاگری جنجالی غلامرضا شرفی، نماینده آبادان درباره مالک متروپل ، صورت گرفت. غلامرضا شرفی گفت عبدالباقی مالک متروپل مدعی بود که تمام کارهایش قانونی است
افشاگری جنجالی غلامرضا شرفی، نماینده آبادان درباره مالک متروپل
افشاگری جنجالی نماینده آبادان درباره مالک متروپل | عبدالباقی خودش یک خیابان در آبادان بازکرده بود
غلامرضا شرفی گفت عبدالباقی مالک متروپل مدعی بود که تمام کارهایش قانونی است.
فروریختن ساختمان متروپل شش سال بعد از پلاسکو؛ اتفاقی که تا دیروز ۲۹ جان باخته داشته و مصدومانش به ۳۷ نفر رسیده است.
آیت الله خامنهای رهبر انقلاب پس از جلسهای فوق العاده از قوه قضائیه خواست مقصران حادثه به «مجازات عبرت آموز» برسند. رئیس کل دادگستری خوزستان هم اعلام کرده تاکنون سیزده نفر بازداشت شدهاند.
به نظر می رسد حسین عبدالباقی که از آن بعنوان «متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان» یاد شده، در این سانحه فوت شده است؛ به گفته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، پزشکی قانونی هویت جسد عبدالباقی را با آزمایش DNA تأیید کرده است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان گفته نمایندگی این سازمان در آبادان هفدهم اسفند ۹۵ به شهرداری اطلاع داده بود که «پروانه ساختمانی با تأیید نظام مهندسی صادر نشده است.» ولی به گفته شکیب، «نهادهای مجری هیچ اعتنایی به هشدار نظام مهندسی نداشتهاند.»
این سازمان شانزدهم خرداد ۹۶ به نمایندگان آبادان در مجلس اطلاع داده که طراحی و نظارت برخی از ساختمان های در حال ساخت آبادان از جمله متروپل، تأیید نشده و سازمان نظام مهندسی نظارتی بر آن ندارد. با این حال، آقای شکیب سرپرست نظام مهندسی ساختمان تأکید کرده «باز هم به تخلفات اعتنایی نشده است.»
در این مورد، غلامرضا شرفی یکی از نمایندگان آبادان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به چند سوال پاسخ داده است:
سرپرست نظام مهندسی ساختمان گفته شانزدهم خرداد نود و شش در نامهای به نمایندگان آبادان در مجلس در مورد مشکلات پروژه متروپل اطلاع داده شده است. شما این موضوع را تأیید می کنید؟ آیا اقدامی برای حل مشکل انجام نشد؟
این نامه نگاری انجام شده بود، ولی برای متروپل حدود سال نود و هشت مجوز ساخت گرفتند. نظام مهندسی بیشتر تأکید داشت خودش نظارت را انجام دهد که بعد از نامه نگاری با وزارت راه و شهرسازی، پاسخ داده شد سازندگان می توانند بصورت شخصی نظارت بگیرند. این قانونی بود که در آن مقطع زمانی وجود داشت، اما حالا چنین نیست.
ابتدا قرار بود این ساختمان چهار طبقه باشد و سال نود و هشت به بعد دو طبقه دیگر مجوز می گیرند؛ ولی دست آخر این ساختمان ده طبقه احداث گردید که در میانه کار هم نشست کرده بود. البته چند تا از پروژه های دیگر آقای عبدالباقی هم با نشست روبرو گردید؛ برای نمونه پروژه سر خیابان پرویزی نشست کرده و حتی سطح پیادهرو به دلیل این نشست بالا آمده است. لایه سخت زمین در آبادان در حدود بیست متری است و منطقی نیست بدون شمعکوبی، یک سازه صنعتی بسیار سنگین درست کرد.
نظام مهندسی طبق اطلاعات ابتدایی هشدار داده بود که ساخت این ساختمان خطرناک است. ما هم در زمان نمایندگی نامهنگاری داشتیم و با فرماندار موضوع را مطرح کردیم. من خودم آقای عبدالباقی را خواستم که با یکی از مهندسانش آمد و گفتوگو داشتیم. آقای عبدالباقی در آن جلسه گفت به هیچ وجه هیچ کاری را بدون ثبت در دفتر اسناد رسمی انجام نمی دهم و همه کارهایم قانونی است.
حدود سال های نود و چهار تا نود و پنج مسئلهای درباره پروژههای همان زمان آقای عبدالباقی مطرح بود که یک گروه بازرسی از استانداری آمد و به گفته یکی از اعضای شورای شهر وقت آبادان، یک پیکان مدرک برایش جمع کردند و به استانداری بردند. با این حال کمتر از سه ماه ادعایی نسبت به عبدالباقی اثبات نشد. متأسفانه در بخشی از پروژه های عبدالباقی نکات لازم آنطور که باید، رعایت نمیشد و مردم از بیشتر مجوزهایی که می گرفت، تعجب می کردند. مثلاً می گفتند چطور می شود که در یک فلکه پر ترافیک شهر، یک راه جدید باز می کنند؟
یعنی آقای عبدالباقی خودش یک خیابان در آبادان باز کرده بود؟
آقای عبدالباقی در آپارتمانی که به نام بورس مشهور است سکونت داشت؛ مسیری را از این ساختمان به داخل خود فلکه باز کردند و مردم اینگونه اتفاقات را می دیدند. در هر نقطه که یک زمین با متراژ قابل ملاحظهای وجود داشت، فوراً محصور می شد و مشهور می شد که عبدالباقی آن را گرفته است.
شما اطلاع داشتید که آقای عبدالباقی اینگونه کارها را که به گفته مردم تعجب برانگیز و غیرمعمول بوده، انجام می داده است؟
یکی از طرف هایی که با او کار می کرد و مشارکت داشت شهرداری آبادان بود؛ از طرفی یک دستگاه نظارتی مانند شورای شهر بر شهرداری نظارت می کند.
برای ما هم سؤال بود که چطور می شود این میزان قابل توجه از زمین ها را تملک کند؛ اگر چه عبدالباقی یک پیمانکار بلامنازع بود، پروژه های بزرگی را پیش می برد و در اتاق بازرگانی هم به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شد؛ او در آبادان به امنیت ساز معروف شده بود.
گمان ما هم این بود که شاید بخشی از اظهارنظرها در مورد عملکرد عبدالباقی جریان هایی است که برایش ایجاد می کنند؛ چون تنها کسی که ساخت و ساز سنگین انجام می داد، تقریباً خودش بود، البته یک نفر دیگر هم یک پروژه خاص برای تعاونی مصرف کارکنان نفت داشت که همان یک پروژه بود و رفت. پروژه های متعددش نیروی قابلملاحظهای را مشغول بکار کرده بود. همه این ها سبب شده بود که مجموعه های مختلف با احتیاط عمل کنند تا رفتارشان باعث جلوگیری از تسهیل امور عمرانی عبدالباقی نشود.
شهرداری که شریک کاری عبدالباقی بود نباید لاپوشانی می کرد و فعالیت این دستگاه باید ضابطهمندتر باشد. این همه مجموعه نظارتی وجود داشته، من بعنوان نماینده مجلس صرفاً بر اساس مشاهده جریان های عمومی باید صحبت میکردم؛ در حالیکه حق رأی هم نداشتم و تنها نقش یک گزارش دهنده و انعکاس دهنده داشتم. با این حال دو نشست تقریباً رسمی با عبدالباقی برگزار کردم و در جلسات مشابه هم صورتجلسه شد که در ساخت و سازها دقت گردد.
آبادان صد و سی سال سابقه صنعتی دارد و هر پروژه سنگین و صنعتی مانند بنادر، پالایشگاه و… با شمع کوبی انجام شده است. ما ساختمان های بالاتر از چهار طبقه مشاهده نمی کردیم، اما چطور می شود پس از انقلاب برجسازی راه میافتد؟ عبدالباقی وقتی ادعا می کند که تخلف نمی کنم، یعنی دستگاه های نظارتی بر فعالیتش نظارت دارند، گزارش ها مطمئن تهیه می شود و نظارت میدانی جاری است.
منبع: عرشه آنلاین