پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان 4 طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان 4 طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر

پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان ۴ طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر

پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان 4 طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر ، صورت گرفته است. بدون آنکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییری داشته باشد

کد خبر: 010308007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۸:۱۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان ۴ طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر ، صورت گرفته است. بدون آنکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییری داشته باشد

پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان ۴ طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر

پیاده شدن طرح برای احداث ساختمان 4 طبقه ولی ساخت طبقات بیشتر
پای شهرداری به پرونده متروپل باز شد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: طراحی برای احداث چهار طبقه صورت گرفته بوده اما در حین اجرای پروژه طبقات بیشتری به ساختمان اضافه می ‌شود بدون آنکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییری داشته باشد.
محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان از طرف کمیسیون عمران در سفر به آبادان، گفت: ساختمان متروپل بصورت مشارکتی بین بخش خصوصی و شهرداری آبادان در حال ساخت بوده است و از نظر بنده در وهله اول تعارض منافع مشهود است. شهرداری خود در ساخت این پروژه شریک بوده اما از طرف دیگر وظیفه نظارتی را نیز بر عهده داشته است در صورتی که باید یک دستگاه نظارتی دیگر برای پروژه های مشارکتی در نظر گرفته شود.
رضایی کوچی افزود: در ابتدای کار با وجود این که باید سازمان نظام مهندسی در بعد نظارت ورود پیدا می ‌کرده ولی به هر علتی، یک شرکتی بعنوان مشاور، کار طراحی و نظارت را بر عهده می ‌گیرد که با مداخله وزارت راه و شهرسازی نهایتا نظام مهندسی ۳ مهندس را به عنوان مهندسان ناظر مشخص می‌کند.
وی ادامه داد: طراحی برای احداث چهار طبقه صورت گرفته بوده اما در حین اجرای پروژه طبقات بیشتری به ساختمان اضافه می‌ شود بدون آنکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییری داشته باشد. مهندسان ناظر که از سوی نظام مهندسی تعیین شده بودند، در این زمینه تذکر داده و درخواست توقف کار را می ‌دهند. اما چون منافع شهرداری در این پروژه بوده به این تذکرات توجهی نشده است. در این مرحله ناظرین اولیه انصراف داده و ناظرین دیگری تعیین می ‌شوند. پرسش اصلی این است که زمانی که مهندس ناظر درخواست توقف پروژه را می‌دهد، وظیفه شهرداری چیست؟
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد. وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد که بعنوان ناظر عالی ورود کرده و جلوی اجرای پروژه را بگیرد. نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای داشته و این تخلف را گزارش داده ولی علی رغم اینکه شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان بودند اتفاقی رخ نداده است. تخلف به نحوی محرز بوده که حتی افراد عادی که ساختمان را می دیدند متوجه می شدند که در اینجا تخلف در حال انجام است.
وی گفت: مکاتبات زیادی صورت گرفته اما بنظر بنده صرفا بخاطر رفع تکلیف بوده است. یک اراده جدی برای توقف پروژه وجود نداشته است. انتظار میرفت پس از مکاتبه نظام مهندسی استان، دستگاه قضایی به این موضوع ورود میکرد. حتی وزارت راه و شهرسازی در جایگاه ناظر عالی باید جلوی اجرای پروژه را می‌ گرفت. از نظر ما تخلفات شهرداری کاملا محرز است. شخص شهردار و مجموعه آن که وظیفه داشتند جلوی پروژه را بگیرند کاملا تخلف کردند.
وی گفت: در گزارشی که از طرف کمیسیون عمران مجلس برای قرائت در صحن مجلس و ارجاع به قوه قضاییه تهیه میشود از نظر ما شهرداری کاملا متخلف است. نظام مهندسی در سطح استان و در سطح کشور هم دچار کم کاریهایی بوده است. وزارت راه و شهرسازی نیز بعنوان ناظر عالی کار خود را به درسی انجام نداده است.
منبع: منیبان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
390 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0