نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند نامه دبیرشورای‌عالی شهرسازی به شهرداری ها واستاندارها

بیمه کیفی ساختمان ها الزامی شد.

دبیرشورای عالی شهرسازی در نامه‌ای به شهرداریها، استاندارها، دهیاریها و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمانهای بلند مرتبه تاکید کرد.

کد خبر: 9768 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ اسفند ۹۵ - ۱۱:۳۳ ق.ظ

 

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،دبیرشورای عالی شهرسازی در نامه‌ای به شهرداریها، استاندارها، دهیاریها و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمانهای بلند مرتبه تاکید کرد.بیمه کیفی ساختمان ها الزامی شد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان

بیمه کیفی ساختمان ها الزامی شد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بدنبال نامه‌ای مصوبه شورای‌عالی درباره حادثه ساختمان پلاسکو را ابلاغ کرد.

در نامه پیروز حناچی چنین آمده است:

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ دوم اسفند ماه نودوپنج و پیرو تکلیف مصوبه مورخ یازدهم بهمن نودوپنج خود درباره گزارش تکمیلی حادثه پلاسکو بوسیله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی،بعد ازشنیدن گزارش ذکر شده و بحث و بررسی، موارد زیر را در جهت کاهش خطرات ناشی از وقوع اتفاقات مشابه در سطح کلان شهرهای کشور مصوب کرد:

۱. مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای تمامی ساختمانهای چند مرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی، راههای فرار و … بوسیله شهرداری با هم کاری نظام مهندسی ساختمان هر کلان شهر انجام گیرد.

۲. کنترل و انطباق کاربریهای موجود ساختمانهای چندمرتبه کشور، نسبت به کاربریهای طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایانکار صادرشده انجام و از ادامه فعالیت خارج از کاربریهای موجود ساختمانهای بلند نسبت به کاربریهای طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایانکار صادره از راههای قانونی لازم به وسیله شهرداری جلوگیری گردد.

۳. ضابطه های عام بلندمرتبه سازی، بمنظور هدایت کمیسیونهای ماده پنج وکسب اطمینان از جانمایی صحیح و کسب حداقلهای ایمنی در ساختمانهای بلند توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارائه گردد.

۴. شهرداریهای کلان شهرها ضمن احصاء ساختمانهای بلندمرتبه، که براساس مستندات موضوع بند یک، دارای حداقلهای تعریف شده در بند سه این مصوبه نیستند، تمهیدات اصلاحی لازم برای آنها را ارائه کرده و اعمال نمایند.

۵. برنامه روشن شهرداری کلان شهرها (سازمان آتش نشانی) جهت توسعه تجهیزات آتش‌نشانی و ایجاد ایمنی بیش تر و روشهای برخورد با آتش‌سوزی در ساختمانهای بلند مرتبه کشور، مخصوصا در ساختمانهایی که در معابر کم عرض واقع شده‌اند،گردآوری و با هدف آمادگی، آموزش و مقابله در مواقع خطر بتصویب مراجع مربوطه (شوراهای شهرها) برسد.

۶. بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان، به خصوص ساختمانهای بلندمرتبه کشور، بمنظورکسب اطمینان از کیفیت صحیح ساخت و ساز و اجرای مقررات ملی تاکید میشود.

۷. ضابطه ها و چک لیستهای لازم برای کسب اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره برداری (مطابق مبحث بیست ودو)، بوسیله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور، گردآوری و پس از تصویب جهت اعمال بمدیریت شهری کلان شهرها ابلاغ گردد.

۸. ضابطه های جانمایی صحیح اماکن تجاری- اداری مقیاس شهری و منطقه‌ای (مالها) بمنظور کسب اطمینان از حداقل تاثیرات منفی اینگونه ساختمانها بر روی ترافیک کلان شهرها، زیست پذیری شهری و امکان مقابله با حوادث توسط دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه و بعد از بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری، جهت اعمال و رعایت در طرحهای توسعه شهری کلان شهرها و کمیسیونهای ماده پنج بمراجع مربوطه ابلاغ گردد.

۹. بنای ساختمانهای پرخطر در مجاورت شریانهای حیاتی شهری شامل شریانها و معابری که در شرایط بحران باید حتما آزاد باقی بمانند، ممنوع و این موضوع در طرح های توسعه شهری و تغییرات بعدی آن ها لحاظ گردد.

۱۰. تمامی دستگاههای اجرایی موظف به بازنگری، کنترل و ایمنسازی و مقاوم سازی ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات متعلق بخود میباشند.

۱۱. بر بازنگری و بروز رسانی آئین نامه دوهزاروهشتصد و فصول مرتبط مقررات ملی ساختمان در باره ساختمانهای بلند مرتبه با تمرکز بر موضوع ایمنی باتوجه بر تجربه ساختمان پلاسکو تاکید می‌گردد.

همچنین شورای‌عالی مقرر نمود بمنظور فرهنگسازی و عبرت آموزی از این حادثه و پاس داشت خاطره فداکاری شهدای آتش‌نشان ضمن حفظ حقوق مالکان، طراحی و بنای ساختمان جایگزین در محل ساختمان تخریب‌شده پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه از طریق برگزاری مسابقه عمومی معماری با هم کاری مالک مجموعه (بنیاد مستضعفان) انجام گیرد.

منبع: ریسک نیوز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۹۵
1026 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0