ششصد و پنجاه واحد تولیدی به عنوان مرکز توان افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی
ششصد و پنجاه واحد تولیدی به عنوان مرکز توان افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی ، فعالیت میکنند. ورود دانش به عرصه کشاورزی بهترین پشتیبانی از تولید در این عرصه است
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ششصد و پنجاه واحد تولیدی به عنوان مرکز توان افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی ، فعالیت میکنند. ورود دانش به عرصه کشاورزی بهترین پشتیبانی از تولید در این عرصه است
ششصد و پنجاه واحد تولیدی به عنوان مرکز توان افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی
رمضان نژاد بیان داشت:
فعالیت بیش از ششصد و پنجاه واحد تولیدی به عنوان مرکز توان افزایی و مهارت آموزی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی اظهار کرد: ببیش از ششصد و پنجاه واحد تولیدی بعنوان مرکز توان افزایی و مهارت آموزی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی فعالیت میکنند.
شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در نشستی که با عنوان توقعات دانشآموختگان کشاورزی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی با حضو جمعی از کارشناسان کشاورزی و با دعوت بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران بررسی شد، افزود: ما برای اینکه بتوانیم مهندسین کشاورزی و منایع طبیعی را با مسائل کشاورزی درگیر کنیم باید این عرصه را به یک عرصه علمی و دانش بنیان تبدیل کنیم. خروجی کشاورزی علمی و دانش بنیان این است که محصولات کشاورزی با قیمت مناسبی تولید شوند و امکان رقابت پذیری برای این محصولات فراهم گردد.
رمضان نژاد ادامه داد: یک نیروی انسانی تحصیل کرده و یا غیر تحصیل کرده باید بتواند در افزایش درآمد یک بنگاه اقتصادی کشاورزی موثر باشد در غیر این صورت قیمت تمام شده محصول افزایش یابد؛ لذا ما برای اینکه با این مشکل روبرو نشویم سیاست اشتغال دانش مزد محوری را جایگزین دستمزد محوری کرده ایم تا متخصصین کشاورزی مزد دانش خود را از واحد تولیدی دریافت کنند و این سیاست را در قالب قرارداد «سهم بری دانش از تولید» اجرا میکنیم.
وی با عنوان اینکه قرارداد «سهم بری دانش از تولید» قراردادی بین مهندس کشاورزی و واحد تولیدی و در جهت کاهش هزینهها و افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی است، ادامه داد: بسط قرارداد «سهم بری دانش از تولید» میتواند دانش را در عرصه کشاورزی دخیل کند و منجر به ایجاد اشتغال پایدار و گسترش میزان صادرات محصولات کشاورزی شود.
رمضان نژاد گفت: سازوکارهایی فراهم شده تا متخصصین کشاورزی بتوانند در قالب قرارداد «سهم بری دانش از تولید» مجموعه عملیات فنی در واحدهای تولیدی را در سامانهای که در سازمان نظام مهندسی طراحی شده به عنوان شاخص ها و معیارهای تولید، ثبت و ضبط کنند تا به عنوان شناسنامه نظارت فنی محصول در اختیار واحد تولیدی قرار بگیرد و دنیا هم همین را می خواهد بداند که محصولات کشاورزی کی، کجا، توسط چه کسی و تحت چه شرایطی تولید شده است.
وی با عنوان اینکه شناسنامه محصولات کشاورزی که در کشورمان تولید میشوند در قالب یک کد QR در نقاط مختلف دنیا قابل دسترسی هستند، گفت: لازمه رواج نظام اشتغال دانش مزد محوری در بین مهندسین ما این است که در دانشگاه ها در کنار آموزش ادبیات کشاورزی فن کشاورزی هم به دانشجویان آموزش داده شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه در نظام آموزش عالی کشورمان مهارت آموزی در رشتههای کشاورزی شاید نسبت به دیگر رشتههایی که علم و فن با هم هستند مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: در قانون افزایش بهره وری تاکید شده که یک ترم از دوران تحصیل دانشجویان رشتههای کشاورزی به کارورزی اختصاص یابد، اما ما هنوز در مهارت آموزی موفق نبوده ایم.
وی تصریح کرد: ما در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و مردمی کردن امور سعی کرده ایم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم تا بتوانیم به فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی کمک کنیم و در این راستا نیز سیاست آموزشی را که در پیش گرفته ایم سیاست آموزشی مهارت محور بجای عملیات محور است.
رمضان نژاد با عنوان اینکه ما در این دوره برای اینکه بتوانیم سیاست اشتغال دانش مزد محوری را محقق کنیم باید سیاست آموزشی خود را از سیاست عملیات محوری به سیاست مهارت محوری تغییر دهیم و در این راستا نیز بازآموزی و نوآموزی اعضای این سازمان جزو اولویتهای ماست، گفت: طی تفاهماتی که با واحدهای تولیدی بخش کشاورزی شده نظامی تحت عنوان نظام مهارت آموزی و توان افزایی مردمی با هدف استفاده از ظرفیتهای مردمی و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه طی تفاهماتی که صورت گرفته هم اکنون بیش از ششصد و پنجاه واحد تولیدی بخش خصوصی به مرکز توان افزایی و مهارت آموزی تبدیل شده اند تا اگر فارغ التحصیلان کشاورزی در دانشگاه ها برخی آموزشها را فرار نگرفته اند بتوانند با مراجعه به این مراکز آموزش ها را به شیوه استاد شاگردی فرار بگیرند، گفت: با توجه به راه اندازی یک سامانه در سازمان نظام مهندسی کشاورزی از طریق این سامانه مراکز توان افزایی و مهارت آموزی متناسب با نیاز مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی به آنها معرفی می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه اگر قرار بود مرکز توان افزایی و مهارت آموزی فارغ التحصیلان کشاورزی با اعتبارات دولتی راه اندازی گردند، نیاز صرف هزینه های زیادی بود، گفت: امیدوار هستیم با گسترش این سیاست بتوانیم در آینده ایران را به توان افزایی و مهارت افزایی دانش آموختگان رشتههای کشاورزی و منابع تبدیل کنیم تا این دانش آموختگان بتوانند در کنار علم و فن سیاست اشتغال دانش مزد محوری و سهم بری دانش از تولید را محقق کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تکمیل کننده سیاست اشتغال دانش مزد محوری است، گفت: بنده به تمام افرادی که دانش آموخته رشتههای کشاورزی هستند و می خواهند در عرصه تولید برای بهبود عملکرد و کاهش هزینههای تولید فعالیت کنند میگویم این عرصه ظرفیت های زیادی برای اشتغالزایی دارد و در این راستا نیز ما این آمادگی راداریم مهارتهای لازم را به آنها آموزش دهیم.
رمضان نژاد همکاری ششصد و پنجاه واحد تولیدی بخش خصوصی به عنوان مرکز توان افزایی و مهارت آموزی دانش آموختگان کشاورزی را قابل تقدیر دانست و گفت: اقدام تمام تولید کنندگان بخش کشاورزی که در راستای سیاست های آموزشی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی همکاری می کنند به مانند خیرین مدرس ساز مشارکت در کار خیر است؛ از این رو این افراد از نظر ما خیر اجتماعی- آموزشی محسوب می گردند.
وی با بیان اینکه ورود دانش به عرصه کشاورزی بهترین پشتیبانی از تولید در این عرصه است، افزود: مهندسین کشاورزی می توانند در مراکز تولید به عنوان پشتیبان تولید به ایفای نقش بپردازند تا هم کشاورزی در یک مسیر علمی و پایدار قرار بگیرد و هم تولید بهینه، اقتصادی و رقابت پذیر گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو