نماینده وزارت اقتصاد،تجارت و صنعت ژاپن

ظرفیتهای معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی بررسی شد.

نماینده وزارت اقتصاد،تجارت و صنعت ژاپن درباره این که آیا ضمن بازدید از معادن جنوب کشور به توافقهایی برای هم کاری مشترک با آنها رسیده‌اند یا نه نیز این گونه جواب داد: در بازدیدهایی که از مس سرچشمه و گل‌گهر داشتیم متوجه ظرفیت بالای این معدن ها شدیم اما این که سرمایه‌گذاری یا هم کاری مشترکی ایجاد شود منوط به تصمیم شرکتهای خصوصی است؛ اما نکته مهم در این زمینه، تحریمهای اعمال شده از سوی امریکا برای ایران ازجمله نقل و انتقال پول بین شرکتهاست که در تصمیم‌گیری شرکتهای ژاپنی برای حضور در ایران اثرگذار است. بنابراین باید دید در آینده چه اتفاق هایی رخ میدهد.

کد خبر: 9617 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ اسفند ۹۵ - ۱۱:۵۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،میزگرد رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با هیئت تجاری ژاپن در محل این سازمان برگزارگردید و در آن طرفین ضمن آشنایی با سازمان نظام مهندسی معدن ایران و هم چنین ارائه اطلاعاتی از معادن کشور، به بحث ومذاکره پرداختند.

دلیل اصلی حضور این هیئت ژاپنی تشکیل شده از نماینده های شرکتهای خصوصی این کشور، بررسی زیرساختهای بخش معدن ایران، سایتهای معدنی و هم چنین ظرفیتهای صنایع معدنی ایران بوده و آن ها با دیدن ظرفیتهای معدنی ایران امیدوار به هم کاری مشترک با ما شدند اما در این میان هم کاری مشترک بین ایران و ژاپن تحت‌تاثیر تحریمها و شرایط آینده ایران از سوی کشورهای قدرتمند هم چون امریکا قرار دارد. (ژاپنی‌ها موضوع انتقال پول و هم چنین تحریمها را از عوامل مهم برای حضور خود در ایران میدانند و همین موضوع حضور آنها را تحت تاثیر قرار میدهد).

استفاده از دانش فنی روز
سازمان نظام مهندسی معدن بدلیل نقش مهم حوزه معدن بمنظور ایجاد فضای امن برای فعالیتهای معدنی میتواند بجهت بالارفتن سطح کارشناسان خود از نظر فنی و مهندسی با کشورهای صاحب دانش و فناوری وارد هم کاری گردد. بهمین دلیل نادعلی اسماعیلی‌دهج، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در جلسه با هیئت ژاپنی بمعرفی این سازمان پرداخت و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران یک سازمان فنی است که در همه ی استانها نمایندگی دارد و تمام امور فنی مربوط بمعادن که در کشور انجام میشود با نظارت یکی از کارشناسان این سازمان بعنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به گفته ایشان، سازمان نظام مهندسی معدن ایران که پنجمین دوره از فعالیت آن مدتی است آغاز گردیده، سی و شش هزار عضو متشکل از مهندسین متالوژی، معدن، بهره بردار، استخراج و زمین‌شناس را در اختیار دارد. این افراد دارای درجه‌های مختلف یک،دو وسه هستند و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید صلاحیت شده‌اند. رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه صحبتهایش به هم کاری مشترک ایران و ژاپن پرداخت وادامه داد: در قانون نظام مهندسی معدن ایران آمده که در صورت ایجاد روابط برای انجام هم کاری مشترک بین ایران و دیگر کشورها، باید کارشناسان خارجی بعضویت سازمان نظام مهندسی معدن ایران درآمده و پس از درجه‌بندی، گزارشهای ارائه شده از سوی آن ها مورد قبول و پذیرش قرار میگیرد.

ایران امنترین کشور منطقه
اسماعیلی‌دهج، درباره وضعیت معادن ایران نیز توضیح هایی به هیئت ژاپنی ارائه کرد و تصریح کرد: ایران تمام شرایط مورد نظر برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را دارمی باشد. وسعت معادن ایران و فراوانی ذخیره های معدنی، نیروی انسانی و داشتن انرژی ارزان از مزایای ایران است که سرمایه‌گذاران خارجی میتوانند از آن استفاده کنند زیرا کم تر کشوری در جهان وجود دارد که تمام موارد یادشده را با هم در اختیار داشته باشد. اسماعیلی عنوان کرد: وجود امنیت در کشور، ایران را یکی از امنترین کشورهای منطقه کرده است و این موضوع باعث شده که سرمایه‌گذاران آسوده‌خاطر برای حضور در ایران تصمیمگیری کنند. بگفته وی، تمامی مسئولین و دست‌اندرکاران کشور، آماده و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در واقع ایران آماده سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دوست و صاحب سرمایه هم چون ژاپن است. رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه صحبتهایش با بیان پیشینه فعالیت طولانی خود در حوزه معدن تصریح کرد: ایران برای کشف مواد معدنی کشوری بکر است زیرا معادنی که تا به حال مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند بیش تر از ذخیره هایی بودند که رخنمون سطحی داشته و از ذخایر عیار بالایی برخوردار بودند.اسماعیلی معتقد است ایران باید بدنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری و سرمایه‌گذار برای معدن کاری بزرگ مقیاس بجهت برداشت ذخایر معدنی کم عیار باشد. دهج با بیان این که ایران به یک کشور نفتی مشهور است در ادامه تشریح کرد: ایران در حال توسعه است و این معدن ها هستند که چرخ صنعت را بحرکت در می‌آورند. به گفته وی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران آماده هم کاری مشترک با ژاپن در حوزه معدن و تبادل اطلاعات با آن هاست.
آموزش؛ وظیفه اصلی سازمان
مهرداد شکوهی‌رازی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن تهران نیز که در این جلسه حضور داشت در زمینه عمده فعالیتهای این بخش بیان کرد: یکی از وظیفه های سازمان نظام مهندسی معدن، آموزش تکمیلی به اعضای این سازمان است و هرکدام از این اعضا در صورت تمایل به گرفتن ارتقا باید در آزمون این سازمان شرکت جویند. به گفته شکوهی، ارائه گواهی نامه آموزشی جزو برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن است. در واقع هدف از این کار پرورش اشخاص صاحب صلاحیت است. در این زمینه پیروی از یک سیستم تعریف شده مانند جورک استرالیا و آشنایی اعضای این سازمان با این سیستم در برنامه سازمان تعریف شده است. شکوهی در ادامه به تنوع مواد معدنی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: ایران با برخورداری از ذخیره های متنوع معدنی، کانیهای فلزی و غیرفلزی فراوانی را در خود جای داده است. هم چنین برخورداری از نیروی انسانی تحصیل کرده و انرژی ارزان از دیگر مزیت های سرمایه‌گذاری در ایران است. به گفته رازی، قیمت انرژی در ایران یک دهم قیمت بین‌المللی است. از طرفی وجود امنیت برای سرمایه‌گذاری از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی (مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی است) حضور سرمایه‌گذاران در ایران را آسانتر میکند. هم چنین بر اساس قانون اگر شرکتها و افراد خارجی نسبت به ثبت یک شرکت با هویت ایرانی اقدام کنند میتوانند تا صد درصد سهام شرکت را به مالکیت خود درآورند. وی با بیان این که معادن ایران نیازمند فناوری و سرمایه هستند خطاب به هیئت ژاپنی بیان کرد: ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

بازدید از معادن بزرگ ایران
بر اساس اطلاعها و آمار ارائه شده از سوی هیئت ژاپنی، این هیئت در سفر خود به ایران با مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و عبدالمجید شریفی رییس شرکت ملی فولاد دیدار کرد و در ادامه با سفر به بندرعباس از اسکله شهید حقانی و مجتمع فولادبندرعباس و هم چنین از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و مس سرچشمه دیدار کرد. هم چنین ملاقات با اسدالله کشاورز مدیرکل اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت و اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران از دیگر برنامه‌های آن ها بود. در واقع برنامه این گروه، پژوهش و بررسی سرمایه‌گذاری برای توسعه معادن ایران است. در این جلسه سادوهیرو میزوکامی نماینده وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در زمینه بازدیدهای انجام شده از معادن ایران با ابراز خوشحالی از سفر به ایران بیان کرد: در این سفر از سازمان های مختلف فعال در حوزه معدن بازدید کردیم. هم چنین برای اولین‌بار سایتهای معدنی ایران را مشاهده کردیم و با دیدن فناوری‌های بالای موجود در معدن ها و تکنیکهای فنی که در آنجا بکار گرفته شده بود بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفتیم. وی درباره این که تا چه اندازه میتوان هم کاری مشترک بین ایران و ژاپن ایجاد کرد نیز این گونه کفت: از آن جاییکه ظرفیت خوبی برای کار در ایران وجود دارد آژانس معدن jog mec از ماه آوریل با شرکت nishko که یک شرکت فعال در حوزه مس در ایران است ارتباطهایی برقرار و با این شرکت مذاکره ی خود را شروع کرده تا بتواند هم کاری مشترک خود را آغاز کند. همواره فرآوری ماده معدنی مس با چالشهایی روبه‌رو است و آنهم بحث پسابها و موادی است که بعد از استحصال سنگ مس باقی میماند. وی درباره این که آیا ژاپنیها فناوری ویژه‌ای برای جلوگیری از خطرات زیست‌محیطی و معدن کاری سبز دارند نیز تصریح کرد: در بازدیدی که از معدن مس سرچشمه داشتیم متوجه شدیم گازهای حاصل از تولید در هوا پخش میشود. در این جا میتوان از فناوری ژاپنی که برای محیط‌ زیست طراحی شده استفاده کرد تا تولید این گازها کم شود. در واقع امکان هم کاری ایران و ژاپن برای استفاده از فناوریهای مورد نیاز برای رعایت مسائل زیست‌محیطی وجود دارد.

،نماینده وزارت اقتصاد،تجارت و صنعت ژاپن درباره این که آیا ضمن بازدید از معادن جنوب کشور به توافقهایی برای هم کاری مشترک با آنها رسیده‌اند یا نه نیز این گونه جواب داد: در بازدیدهایی که از مس سرچشمه و گل‌گهر داشتیم متوجه ظرفیت بالای این معدن ها شدیم اما این که سرمایه‌گذاری یا هم کاری مشترکی ایجاد شود منوط به تصمیم شرکتهای خصوصی است؛ اما نکته مهم در این زمینه، تحریمهای اعمال شده از سوی امریکا برای ایران ازجمله نقل و انتقال پول بین شرکتهاست که در تصمیم‌گیری شرکتهای ژاپنی برای حضور در ایران اثرگذار است. بنابراین باید دید در آینده چه اتفاق هایی رخ میدهد.بررسی ظرفیتهای معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

بررسی ظرفیتهای معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

بررسی ظرفیتهای معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

بررسی ظرفیتهای معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

ایشان درباره هدف اصلی حضور این شرکت ژاپنی در ایران نیز افزود: هدف این سفر بدست آوردن اطلاعات از زیرساختهای معدنی و سایتهای معدنی ایران، مشاهده ظرفیتهای معدنی ایران و ارزیابی آن ها و بدست آوردن اطلاعات درباره صنایع معدنی ایران بود که انجام شد. وی تشریح کرد: با توجه به ظرفیتهای بالای معدنی ایران م‌توان امیدوار بود در آینده با برطرف شدن مشکلهای حاصل از تحریمها احتمال هم کاری ایران و ژاپن بیشتر یابد. چنان چه گفته شد آژانس jogmec هم کاری خود را با nishko، آغاز و پژوهش مشترک خود را با این شرکت شروع کرده است.

بگفته نماینده وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، در عین حال دولت ژاپن و سیستم بانکی این کشور قرار است ده میلیارد دلار تسهیلات در اختیار شرکتهای ژاپنی قرار دهند تا بتوانند در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. یکی از این انتخابها برای سرمایه‌گذاری م‌تواند معدن باشد و حتی بخشی از این سرمایه‌گذاری ازراه این شرکتها در بخش معدن ایران انجام شود.

منبع: اخبار فلزات

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اسفند ۹۵
1182 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0