ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی آخوندی

وزیر راه وشهرسازی ازایجاد شفایت در حوزه نظام مهندسی با گرداوری آیین نامه کنترل ساختمان/ رفع ابهامات بازار نظام مهندسی در آینده نه چندان دور خبر داد.

آخوندی بیان کرد: مردم در رسانه‌ها مباحثی هم چون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و این كه رابطه شهرداری با مهندسها،چگونه است برای رفع این ابهامات آیین نامه کنترل ساختمان تهیه گردید.

کد خبر: 9478 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ اسفند ۹۵ - ۱۱:۵۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،آخوندی بیان کرد: مردم در رسانه‌ها مباحثی هم چون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و این كه رابطه شهرداری با مهندسها،چگونه است برای رفع این ابهامات آیین نامه کنترل ساختمان تهیه گردید.شفایت در حوزه نظام مهندسی با گرداوری آیین نامه

شفایت در حوزه نظام مهندسی با گرداوری آیین نامه

آخوندی

شفایت در حوزه نظام مهندسی با گرداوری آیین نامه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه نوزدهم اسفندماه در کنار بازدید از برگزاری آزمون ورودیه حرفه صلاحیت مهندسها در پردیس دانشكده هنرهای زیبا در مذاکره با خبرنگاران هدفهای برگزاری آزمون و اثرهایی كه برگزاری آزمونهای حرفه‌ای مهندسی در افزایش كمی و كیفی ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی دارد را توضیح داد.

وی با تاكید براین كه این وزارت خانه بدنبال اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان است اذعان کرد: بحث آییننامه كنترل ساختمان یكی از مباحث جدی است كه در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه و در حال پی گیری است. مسلما مردم در رسانه‌ها مباحثی هم چون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و این كه رابطه شهرداری با مهندسها، رابطه بین مالك و مهندسان در چه وضعیتی است و تاچه حد حقوق مهندسها تامین میگردد و هم چنین چگونه ماموریت مهندسها در برابر جامعه تامین خواهد شد. بهمین دلیل آیین‌نامه كنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده كه آنرا تقدیم هیئت وزیران كرده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: بیش ازشش ماه است كه كمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت آییننامه كنترل ساختمان در حال بررسی میباشد.

آخوندی تصریح کرد: كاری كه انجام میدهیم این است كه رابطه بسیار شفافی را طراحی كنیم تا مهندسها در برابر صاحبكار پاسخ گویی روشنی داشته باشند و مسئولیت آنچه را كه طراحی یا اجرا میكنند بپذیرند و بتوانند مسئولیت قبول شده را در برابر بهره‌بردار و جامعه بیمه كنند.

وی ادامه داد: رابطه مهندس با شهرداری، رابطه مهندس با دولت باید بطور کامل واضح باشد و آییننامه كنترل ساختمان كه طراحی شده است بدنبال پاسخ گویی و شفافیت در تمامی موارد مذكور است.

وی اظهار امیدواری كرد تا این آییننامه بتواند مراحل تصویب را بزودی در شورای وزیران بگذراند و از برخی ابهامات و عدم شفافیتهایی كه فعلا در بازار مهندسی ساختمان دیده میشود جلوگیری كند.

ایشان با بیان این که بزرگترین سازمان حرفه‌ای ایران سازمان نظام مهندسی ساختمان است تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از آن كه از دانشگاه فارغ‌التحصیل میشوند برای آن كه بتوانند به حرفه وارد شوند باید از روابط، مقررات و هم چنین مسائل حقوقی و مسئولیتهایی كه در ارتباط با دولت، شهرداری یا كارفرمایان خود دارند آشنا شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی باید حتما آزمون حرفه‌ای بدهند تا مطمئن شویم كه میتوانند در كار حرفه‌ای یك كار نهایی و كامل را به مردم و جامعه تقدیم كنند بهمین دلیل نیز هر‌سال آزمونهای حرفه‌ای مهندسی برگزار میگردد.

آخوندی با بیان این كه صدوسی هزار مهندس در آزمون ورود به صلاحیت حرفه‌ای شركت كرده‌اند اذعان کرد: تنها بیست و چهار هزار نفر در تهران شركت كردند و در تمامی استانهای كشور این آزمون درپنج رشته مهندسی ساختمان و در یازده گرایش در حال برگزاری میباشد.

وی تشریح كرد: این آزمون یكی از مهمترین آزمونهایی است كه در سطح حرفه‌ای در كشور برگزار میگردد.

لازم به یادآوری است؛ این آزمون كه برای دومین بار در سال جاری برگزار میگردد در پنج رشته معماری، عمران،برق و تاسیسات و نقشه برداری است و برای اولین بار صلاحیت طراحی و نظارت در رشته‌های مکانیک و برق از هم جدا شده‌اند. این آزمون بطور هم زمان در تمامی استانهای كشور و در شصت ودو حوزه اصلی و هشتادوپنج مركز آزمون در حال برگزاری میباشد و صدوسی هزار نفر شركت كننده دارد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۵
1151 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0