طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی ، برای اولین بار در استان فارس اعلام شد. فروش آزاد سم ممنوع است

کد خبر: 000511006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ مرداد ۰۰ - ۴:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی ، برای اولین بار در استان فارس اعلام شد. فروش آزاد سم ممنوع است

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی

رئیس نظام مهندسی کشاورزی فارس عنوان داشت:

طرح نسخه نویسی سموم در فارس شروع گردید/ ممنوعیت فروش آزاد سم

از شروع طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ ها و فروشگاه‌ های سموم کشاورزی برای اولین بار در استان فارس خبر داد.

محمدجواد احمدی بیان داشت: این طرح با هدف دستیابی به محصولات کشاورزی سالم‌تر و هم چنین ساماندهی مصرف سموم در بخش محصولات زراعی و باغی اجرا شده است.

وی به تشریح طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی پرداخت و ادامه داد: طبق این طرح، کلینیک‌ های گیاه پزشکی یا به صورت چشمی و تجربی بیماری را شناسایی و اقدام به نسخه نویسی می‌ کنند و یا با روش‌ های آزمایشگاهی اقدام به شناسایی آفت یا بیماری مربوطه می‌ کنند و طبق نتایج آزمایش‌ ها نسخه مورد نیاز را می‌ نویسند.

وی با اشاره به این که در این طرح از ۳ برگ نسخه استفاده می‌ گردد، که یک برگ نسخه نزد گیاه پزشک می‌ ماند، اظهار داشت: ۲ نسخه دیگر به داروخانه می‌رود و مسوول فنی داروخانه باید آن‌ ها را تأیید کند و در نهایت یک نسخه نزد داروخانه و یک نسخه نزد بهره بردار باقی می‌ ماند.

وی از جمله فواید اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی را کمک به «تأمین و افزایش امنیت غذایی» عنوان کرد و گفت: بهره برداران بخش کشاورزی باید از اجرای این طرح استقبال کنند چرا که انجام آن منافعی را برایشان به دنبال دارد که از آن جمله می‌ توان به پرهیز از به کارگیری سموم متفاوت و گاهاً بی‌تاثیر در از بین بردن آفات و بیماری‌های زراعی و باغی اشاره کرد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس، با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز نسخه نویسی در یک کلینیک گیاه پزشکی گفت: ما شاهد افتتاح دو کلینیک نسخه نویسی گیاه پزشکی دیگر نیز خواهیم بود و ظرف روزهای آینده دوره آموزشی نسخه نویسی برای کلینیک‌ های گیاه پزشکی براساس ضوابط و چهارچوب‌ های موجود به اجرا در می‌آید.

وی از صدور بیش از چهارصد و نود و پنج مجوز فروش سموم کشاورزی در استان خبر داد و گفت: طبق آمار موجود پانصد و پنجاه فروشگاه سموم کشاورزی در استان فعال هستند که پنجاه و پنج فروشگاه قدیمی و از مسئول فنی برخوردار نیستند.

وی با تأکید بر این که رایزنی‌های لازم برای حل مشکل مسئول فنی و ساماندهی این فروشگاه‌ های قدیمی با سازمان نظام مهندسی کشور در حال انجام است، ادامه داد: هدف نهایی ما این است که همه فروشگاه‌های سم با اخذ مجوزهای لازم به داروخانه تبدیل گردند،چرا که محصولات کشاورزی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و از این منظر بسیار با اهمیت هستند.

فعالیت بیش از ۸۰ کلینیک گیاه پزشکی در فارس

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس، از فعالیت بیش از هشتاد کلینیک گیاه پزشکی در سطح استان هم خبر داد و گفت: نسخه نویسی گیاه پزشکی در برخی از کشورهای توسعه یافته از مدت‌ ها قبل، شروع شده و خوشبختانه این فرآیند در استان فارس نیز برای اولین بار عملیاتی می‌ گردد، با این حال امیدوار هستیم کلینیک‌ های گیاه پزشکی هویت خود را پیدا کنند و بدانند که می‌ توانند تشخیص و تجویز کنند و تعداد این کلینیک‌ ها در سطح استان بیشتر گردد.

فرهاد شریفی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز هدف از اجرای طرح نسخه نویسی سموم در کلینیک‌ های گیاه پزشکی را کنترل و پایش سموم و همچنین مصرف درست آن‌ ها د ر بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به این که چگونگی مصرف و میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی مسئله مهمی است و می‌ تواند بر سلامت جامعه تاثیر داشته باشد، اجرای طرح نسخه نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر فرآیند پایش سموم در محصولات کشاورزی با دشواری‌هایی همراه است، گفت: این پایش بر روی تمام سموم، اعم از وارداتی و یا تولید داخل اعمال می‌ گردد، طرح نسخه نویسی می‌ تواند به تسهیل این فرآیند کمک کند.

شریفی از ممنوعیت تدریجی فروش و عرضه آزاد سموم در سطح استان خبر داد و افزود: پیش بینی می‌ کنیم از اواخر امسال نسخه نویسی سموم کشاورزی بطور کامل در سطح استان فراگیر گردد، بنابراین با این روند فروش آزاد و عرضه آزاد سموم را نخواهیم داشت و هر اختلاف و خطایی که در این زمینه اتفاق بیفتد کاملاً قابل ردیابی است.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مرداد ۰۰
909 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0