علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها

علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها

علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها ، و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده است به ساختمان ‌های میراثی، قدیمی و در حال ساخت اصفهان آسیب وارد می‌ کند

کد خبر: 990516007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ مرداد ۹۹ - ۸:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها ، و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده است به ساختمان ‌های میراثی، قدیمی و در حال ساخت اصفهان آسیب وارد می‌ کند

علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها

علت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:
فرونشست زمین به بناهای میراث فرهنگی اصفهان صدمه می ‌زند
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد: پدیده فرونشست زمین که به علت خشک شدن زاینده‌رود در برخی ماه‌ ها و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده است به ساختمان ‌های میراثی، قدیمی و در حال ساخت اصفهان آسیب وارد می‌ کند.
غلام‌حسین عسکری گفت: بسیاری از ساختمان ‌ها در کلان‌شهر اصفهان دچار تَرک خوردگی و نشست ناهمگون شدند که علت آن گسترش پدیده فرونشست زمین و کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی است.
عسکری با عنوان این که جاری نبودن آب در رودخانه زاینده‌رود در برخی از ماه ‌های سال علاوه بر مشکلات زیادی که برای مردم در بخش‌ های کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی ایجاد می‌ کند در کنار برداشت بی‌رویه آب از سفره‌ های زیرزمینی سبب ایجاد فرونشست زمین در استان اصفهان شده است، گفت: این موضوع دو سال گذشته مطرح گردید، ولی هنوز راه چاره متقن و محکمی برای رفع آن اندیشیده نشده است.
وی با عنوان این که یک اقدام خوبی که در این زمینه شد، بحث امنیتی داشت و در برخی مکان‌ های حساس پی‌گیری گردید، ادامه داد: چندین شریان حیاتی گاز و خطوط لوله نفت از استان اصفهان عبور می‌ کند که اگر بر اثر نشست زمین این لوله‌ ها آسیب ببینند، فاجعه بزرگی به وجود می‌آید.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، فرونشست زمین را یکی از دغدغه‌های جامعه فنی مهندسان ساختمان کشور و استان اصفهان دانست و افزود: رفع این معضل نیاز به عزم ملی به ویژه برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی دارد زیرا بخش اعظمی از آب صرف کشاورزی سنتی می‌شود که باید تغییر کند.
وی، در مورد ورزشگاه نقش جهان توضیح داد: با توجه به این که در سال‌ های گذشته در شمال اصفهان، کشاورزی انجام می ‌شد و زمین حالت آبرفتی داشت اکنون با کاهش سطح آب سفره‌ های زیرزمینی، در محدوده این ورزشگاه نیز زمین دچار فرونشست شده است.
وی با عنوان این که لازم است در طراحی و معماری ساختمان‌ ها با توجه به فرونشست زمین تجدید نظر گردد و ساختمان ‌ها را سبُک کنیم، ادامه داد: لازم است مهندسان با تغییر محاسبات ساختمان بگونه‌ای معماری آن را طراحی کنند که اگر ساختمان دچار نشست شد به طور همگون باشد تا دیوارها ترک نخورند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: ما قوانین و مشخصات فنی متناسب با پدیده فرونشست زمین داریم و مهندس هنگام طراحی ساختمان باید نوع زمین را شناسایی و آن را در محاسبات لحاظ کند تا ساختمان بعدا دچار خسارت نگردد.
قیمت مسکن در اصفهان تا پنج برابر افزایش داشت
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با عنوان این که هزینه‌های ساختمان سازی و قیمت مسکن به ویژه آپارتمان‌ها در چند ماه اخیر افزایش یافت، ادامه داد: قیمت زمین و مصالح ساختمانی و هم‌چنین برخی سوداگری‌ ها در این زمینه نقش داشته است.
عسکری با اشاره به این که قیمت آپارتمان در برخی مناطق کلان‌شهر اصفهان تا ۵ برابر بیشتر شد، گفت: این موضوع خطرناک است زیرا علاوه بر بی‌خانمان و مستاصل شدن تعدادی از مردم ، رُکود ناشی از تورم را به همراه خواهد داشت.
به گفته عسکری، جو روانی ایجاد شده در جامعه نیز روی قیمت مسکن تاثیر بسیاری دارد و هرگاه قیمت‌ ها شروع به بالا رفتن می‌ کند برخی از مردم در این زمینه با هم مسابقه می ‌دهند.
وی یکی از معضلات مربوط به گران شدن قیمت خانه را ورود افراد فاقد تخصص به این کار عنوان و بیان کرد: این افراد به قصد تجاری بودن ساختمان، آن را می ‌سازند و دقت زیادی در مصالح و ساخت ندارند و به همین علت، علاوه بر تاکید بیشتر بر نظارت مهندسان بر ساخت از اداره کل استاندارد اصفهان خواستیم تا برای کنترل مصالح ساختمانی در مبادی تولیدی اقدامات بیشتری انجام دهند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با عنوان این که دولت و مجلس شورای اسلامی باید تدابیری را اتخاذ کنند تا قیمت مصالح ساختمانی از حدی بیشتر نشود، تصریح کرد: تا زمانی ‌که به ساخت مسکن به عنوان کالای تجاری نگاه شود و نه مصرفی برای عامه مردم با همین مشکلات روبرو هستیم.
به گفته عسکری، دولت و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باید تدابیری را در نظر بگیرند تا هزینه‌های ساختمان‌سازی کاهش یابد که یکی از راه‌های آن استفاده از فناوری‌ های نوین است.
وی با تاکید بر این که هرگاه بین همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها، تعامل وجود داشته باشد به نفع مردم خواهد بود، افزود: در زمان حاضر با نرخ بالای قیمت مصالح ساختمانی، ساختن خانه به ویژه برای جوانان امری بسیار دشوار یا غیر ممکن است بنابراین باید روند کارها مانند صدور پروانه تسهیل گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به این که ما اختلاف سلیقه‌ هایی با شهرداری اصفهان داریم، گفت: چنین مشکلی با سایر شهرداری‌ های استان وجود ندارد و امیدوار هستیم هرچه زودتر این مسئله برطرف گردد.
وی هم‌چنین به مراجعه مردم برای اخذ پروانه‌های ساختمان اشاره و بیان کرد: سال کاری ما به علت شیوع بیماری کرونا از اواخر خرداد امسال شروع شد و تصور اولیه بر این بود که پس از حدود پانزده روز از میزان مراجعه مردم و طول صف‌ها کاسته شود ولی هم‌چنان مراجعه مردم زیاد است.
وی، مراجعه زیاد مردم در شرایط و تورم موجود را تعجب برانگیز خواند و توضیح داد: به نظر می ‌آید با توجه به افزایش قیمت مسکن بویژه واحدهای آپارتمانی مردم برای ساختمان‌سازی علاقه‌مندتر شدند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، خانه‌های خالی نگه‌داری شده را مانند احتکار خواند که عده‌ای در صدد فروش آنها در زمان مناسب هستند و افزود: به نظر می ‌آید که ما به اندازه کافی خانه در کشور داشته باشیم و حتی حدود ده تا بیست درصد از مسکن مهر ساخته شده بدون متقاضی بودند.
عسکری اظهار امیدواری کرد که طرح اقدام ملی که توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست، مُسَکنی برای تلاطم بازار مسکن باشد.
عمر ساختمان‌های کشور بین سی تا چهل سال است
عسکری هم‌چنین با عنوان این که عمر ساختمان ‌ها در کشورمان بین سی تا چهل سال است، گفت: در حالی‌که این رقم در کشورهای دیگر بین صد تا صد و پنجاه سال است و ما در شهر خودمان نیز ساختمان ‌های میراثی با قدمت پانصد سال و حتی بیشتر داریم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان به میزان زیاد نخاله‌های ساختمانی اشاره و بیان کرد: این موضوع نشان می ‌دهد که با وجود شیک و مدرن شدن ساختمان ‌ها، روش ساختمان سازی پس از هشتاد سال در کشورمان تغییری نکرده است.
عسکری افزود: برای کیفیت بخشی به کار ساختمان‌سازی لازم است کسانی وارد این حرفه شوند که دارای صلاحیت و تخصص این کار باشند.
وی به موضوع خانه‌های سبز نیز اشاره و بیان کرد: کارهای مقدماتی در مورد استانداردها و قوانین این ساختمان ‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده و مقرر است تعدادی از مهندسان در این زمینه توسط کارشناسان اتریشی آموزش ببینند.
عسکری با عنوان این که این موضوع باید به قانون تبدیل گردد، گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه قدمی برداشته و برای برخی از ساختمان ‌ها استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین آب گرم مصوب شده است.
وی هم‌چنین با عنوان این که تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال جاری هنوز تغییر نکرده و همان تعرفه‌های سال نود و هشت است، افزود: خدمات مهندسی درصد ناچیزی از هزینه‌های ساختمان سازی را در مقایسه با مسوولیت ‌هایی که دارد، شامل می ‌گردد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان سال هفتاد و چهار تاسیس شد و دارای سی و دو هزار عضو در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک است.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مرداد ۹۹
410 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0