رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مطرح کرد

توجه به نوآوری؛ هدف مهم همایش نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه هماهنگی «نخستین همایش ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری» گفت: نخستین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد ضرورت توجه به تغییرات پارادایمی(Paradigm Change) است؛ به این معنا که باید قالب و قواره ذهنی که در اندیشه آدمی شکل گرفته تغییر کند و پارادایم جدید وارد اندیشه شود.

کد خبر: 5026 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵ - ۱۰:۱۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه هماهنگی «نخستین همایش ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری» گفت: نخستین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد ضرورت توجه به تغییرات پارادایمی(Paradigm Change) است؛ به این معنا که باید قالب و قواره ذهنی که در اندیشه آدمی شکل گرفته تغییر کند و پارادایم جدید وارد اندیشه شود.توجه به نوآوری هدف مهم همایش نقش مهندسی مکانیک

توجه به نوآوری هدف مهم همایش نقش مهندسی مکانیک

توجه به نوآوری

توجه به نوآوری هدف مهم همایش نقش مهندسی مکانیک

اکبر ترکان در این جلسه که با حضور گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد، افزود: لازم است تغییرات پارادایمی در حوزه ساخت و ساز شهری اتفاق بی‌افتد. فرآیند تحولات فکری و مفهومی باید در صنعت ساختمان تحریک و تقویت شود.وی در ادامه، با اشاره به ضرورت توجه به مقوله آینده ­پژوهی نیز بیان کرد: مهندسان مکانیک در حوزه ساخت و ساز باید به آینده پژوهی روی بیاورند. آینده ­پژوهی در این حوزه یعنی آیا همواره باید روش سردسازی خانه­‌ها روش کمپرسوری با راندمان ۱۷ درصد و هزینه بالا باشد یا لازم است روش‌های کم هزینه‌تر با راندمان بیشتر جایگزین شود؟ترکان خاطرنشان کرد: مهندسی مکانیک می­‌تواند در بحث انرژی در تاسیسات ساختمانی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. اینجاست که آینده‌پژوهی کمک می‌کند تغییرات پارادایمی در دستور کار قرار گیرد.وی با ذکر مثالی بیان کرد: این تغییرات پارادایمی در حوزه روشنایی به خوبی مشخص است که از لامپهای رشته‌ای به LED رسیده‌ایم هرچند این انتهای کار نیست.

 

برای روی دادن این تغییرات پارادایمی در حوزه ساخت و ساز باید از پژوهشگران و آینده‌پژوهان مدد بگیریم که امید است این موضوع در همایش پیش رو مورد توجه قرار گیرد.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه به موضوع نوآوری نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر باید به موضوع نوآوری نیز توجه شود و از خلاقیت و ایده‌های افراد مختلف در جامعه بهره جست. نمایشگاه هانوفر، بزرگترین نمایشگاه صنعتی جهان، در زمان برگزاری سالنی را به افراد عادی اختصاص می دهد که در گاراژ خانه‌شان دست به ساخت و ابداع ماشین‌ها و هواپیماهای عجیب می‌زنند.‌‌ کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ علاقه بسیاری به این بخش دارند چون ایده‌های ناب را در آنجا شکار می‌کنند.ترکان افزود: بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت، ۴۰۰ نفر را برای مرکز پژوهشی شرکت مایکروسافت استخدام کرده است. شاید عده ای تصور کنند همه این ۴۰۰ نفر متخصصان خبره کامپیوتر هستند در حالی که بیشتر آن‌ها هیچ سررشته‌ای در کامپیوتر ندارند اما جزو بهترین‎های موسیقی، معماری، هنر و غیره هستند، چون بیل گیتس فقط به دنبال بهترین‌های کامپیوتر نیست بلکه کسانی که تراوشات ذهنی نو و ایده‌های خلاقانه دارند حال در هر رشته و تخصصی که باشند برای این کمپانی موفق، مهم هستند.وی در ادامه یادآور شد: نباید تمام توجه در موضوع تاسیسات ساختمانی به بحث سرمایش و گرمایش معطوف باشد. امروز تغییرات مکانیکی در نما و سازه­‌های ساختمان در حال وقوع است از جمله نماها و سازه های انعطاف‌پذیر در کشورهای بسیاری از جمله دوبی در حال ساخته شدن است؛ این سرفصل باید مدنظر مهندسان مکانیک کشور ما در حوزه ساخت و ساز قرار گیرد. از این رو، باید نوآوری در مباحث مربوط به مکانیک از اهداف مهم این همایش  باشد.گفتنی است نخستین همایش ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری ۲۰ و ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

توجه به نوآوری هدف مهم همایش نقش مهندسی مکانیک

منبع: پیام ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ دی ۹۵
1255 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0