واکنش کارشناسان به تقاضای تشکل‌های صنعتی از رییس‌جمهور

سازمان نظام مهندسی معدن: تشکل‌ها علاقه‌ای به خرید از واحدهای داخلی نداشتند

۱۴ تشکل صنعتی در بیانیه‌ای خطاب به رییس‌جمهور کشورمان خواستار جلوگیری از ارزان‌فروشی مواد اولیه صادراتی شدند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا این تشکل‌ها درخواست کردند صادرات صنایع بالادستی فقط از طریقبورس کالا انجام شود. کمبود مواد اولیه برای تولید،افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و بالابودن قیمت آن نسبت به نرخ‌های صادراتی مهم‌ترین دلایل این حرکت دسته‌جمعی است.

کد خبر: 3966 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ دی ۹۵ - ۴:۰۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، تشکل (۱۴ تشکل) صنعتی در بیانیه‌ای خطاب به رییس‌جمهور کشورمان خواستار جلوگیری از ارزان‌فروشی مواد اولیه صادراتی شدند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا این تشکل‌ها درخواست کردند صادرات صنایع بالادستی فقط از طریقبورس کالا انجام شود. کمبود مواد اولیه برای تولید،افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و بالابودن قیمت آن نسبت به نرخ‌های صادراتی مهم‌ترین دلایل این حرکت دسته‌جمعی است.تشکل‌ها علاقه‌ای به خرید از واحدهای داخلی نداشتند

تشکل‌ها علاقه‌ای به خرید از واحدهای داخلی نداشتند

خرید از واحدهای داخلی

تشکل‌ها علاقه‌ای به خرید از واحدهای داخلی نداشتند

به اعتقاد کارشناسان اینکه عرضه‌های مواد اولیه برای شفاف‌سازی قیمت از طریق بورس کالا باشد تردیدی وجود ندارد اما نبود قوانین و مقررات بین‌بخشی در کشور باعث شده آمار دقیقی از میزان تولید و صادرات کالاها به‌دست نیاید.بورس به تنهایی راه‌حل این مشکل نیست
عضو اتاق بازرگانی تهران به صمت گفت: اینکه واحدهای کوچک صنعتی دغدغه تامین مواد اولیه دارند شکی نیست، از طرفی واقعیت این است که ما نتوانستیم یک نظام تنظیم‌کننده قوانین و مقررات بین‌بخشی در کشور ایجاد کنیم. از این‌رو گاهی تولیدکنندگان متوسط و کوچک احساس می‌کنند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به آنها ظلم کرده و گرانفروشی می‌کنند. حمید حسینی افزود: این صنایع معتقدند اگر کالای صادراتی به اجبار فقط از طریق بورس فروخته شود وضعیت شفاف‌تر شده و مجبورند قیمت‌های صادراتی و داخلی را با هم هماهنگ کنند. وی با بیان اینکه بازار صادراتی ضرورت‌های خاص خود را دارد، تصریح کرد: وقتی وارد یک بازارخارجی می‌شوید نیاز نیست ببینید قیمت تمام‌شده چقدر است و چقدر هزینه کرده و می‌توانید بفروشید. در بسیاری از مواقع براساس رقبایی که در این بازار دارید قیمت‌های تمام شده بیشتر از قیمت صادرات و گاهی قیمت صادرات بیشتر از قیمت تمام شده است. حسینی گفت: به‌طور معمول بخش خصوصی زمانی که قیمت‌های فروش صادراتی بالاتر از فروش داخلی است مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما در غیراین صورت کمی هیاهو و جنجال راه انداخته و کار به مطبوعات می‌کشد. وی با بیان اینکه نمی‌توان مقطعی قضاوت کرد، گفت: باید قیمت اقلام را در سال‌های اخیر بررسی کرد. اگر قیمت‌های صادراتی همیشه بالاتر از قیمت‌های داخلی باشد و مجبور شویم کالایی را در خارج با قیمت کم بفروشیم و با قیمت‌های بالا بخریم، ظلم است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به طور قطع اگر شرایط اقتصاد کشور عادی بود و تولیدکنندگان به راحتی می‌توانستند مواد اولیه را از خارج وارد کنند مشکلی نبود، اما پیش از این با وجود اینکه واحدهای داخلی تولید داشتند واحدهای تولیدی علاقه چندانی به خرید از تولیدکننده داخلی نداشتند و ترجیح می‌دادند با استفاده از فاینانس مواد اولیه را از خارج وارد کنند.
حسینی در ادامه بررسی این وضعیت ادامه داد: در ۸سال گذشته که روزبه‌روز روابط بانکی سخت‌تر و خطوط ارتباطی بسته شد فشار بیشتری بر تولید داخلی وارد شده و این شرکت‌های تولیدکننده بزرگ داخلی بودند که باید مواد اولیه مورد نیاز صنعت پتروشیمی، فولاد و سایر صنایع را تامین می‌کردند. بنابراین این مسائل کمی شدت گرفته و به نظر نمی‌رسد بورس راه‌حل درازمدتی باشد.
وی با بیان اینکه بورس نتوانسته بین بخش‌ها قوانین و مقرراتی تنظیم کند، تاکید کرد: در برنامه ششم اقدامی مبنی‌بر داشتن نهادهای تنظیم مقررات که منافع ملی، تولیدکننده و مصرف‌کننده را در نظر بگیرد شروع شده است. مانند همان کاری که ستاد تنظیم بازار انجام می‌دهد در بخش‌های مختلف هم باید شورای مستقلی باشد تا این کار را انجام دهد. وی افزود: ستاد تنظیم بازار باید در هر جایی که انحصار وجود دارد شکل بگیرد. در دنیا هم نظام رگولاتوری شکل گرفته است. در بلندمدت شکل‌گیری نظام تنظیم بازار می‌تواند مشکل را حل کند. بورس به تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بندی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عرضه کالاها در بورس تصویب کرده‌اند، گفت: بر این اساس کالاهایی که ریشه معدنی دارند مثل فولاد، نفت و گاز که به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند درصورتی می‌توانند صادر شوند که در بورس عرضه شوند. حسنی ادامه داد: از این نظر برای تولیدکننده داخلی خبر خوبی می‌تواند باشد اما نمی‌توان با بی‌اعتمادی با خریدار خارجی برخورد کرد و به عنوان مثال بگوییم مشخص نیست سال آینده می‌توانیم صادر کنیم یا نه. ابتدا باید بازار داخلی را تنظیم کنیم. وی تاکید کرد: نهادی باید در کشور مشخص باشد تا میزان تولید و مصرف را مشخص کند، یا ستاد تنظیم بازار مشخص کند چه میزان در داخل مصرف داریم و چه میزان می‌توانیم صادرات داشته باشیم. خیلی از خریداران حاضر نیستند فقط از طریق بورس معامله کنند. صادرات کالا فقط از طریق بورس در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور نیست. حسینی وجود تلاطم‌ها و کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی را موثر دانسته و گفت: این مسئله مقداری نظم را بهم ریخته، وقتی قیمت‌ها کاهشی است ممکن است قیمت‌های صادراتی هم کمتر از قیمت‌های داخلی باشد.
پرداخت بدهی با کالا به جای پول
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در زمینه شفافیت قیمت باعرضه مواد اولیه در بورس کالا تردیدی وجود ندارد، به صمت گفت: گران بودن قیمت برای داخلی‌ها نسبت به صادراتی‌ها به‌دلیل برگشت مالیات برارزش‌افزوده و ایجاد جذابیت بیشتر برای صادرات است.  علی‌اصغر بهرامی افزود: وجود مشکلات داخلی اقتصادی و اینکه دولت نمی‌تواند بدهی طلبکاران را بدهد در نتیجه رانت‌هایی ایجاد شده و کالاهایی با قیمت پایین‌تر از طرف تولیدکنندگان مواد اولیه وارد بازار می‌شود که به جای پول به طلبکاران کالا داده می‌شود. درنتیجه کالا را در داخل کشور به قیمت پایین‌تر از قیمت تولیدکننده می‌فروشد اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی حتی به زیر قیمت صادراتی می‌فروشد، خریداری نمی‌شود. وی ادامه داد: این اتفاق نه فقط برای فولاد که برای مس و آلومینیوم هم می‌افتد. طلبکاران دنبال نقد کردن پولشان هستند و تولیدکنندگان بالادستی طلبشان را با کالا پرداخت می‌کنند. این‌طور نیست که قیمت داخل گرانتر از قیمت صادراتی باشد بلکه قیمت صادراتی بابت برگشت ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به صرفه‌تر است. بهرامی تصریح کرد: حال اگر از بورس صادرات انجام شود آنچه ما به دنبال آن بودیم برای تکمیل زنجیره عرضه از مواد اولیه تا انتهایی‌ترین تولید محصول که به‌دست مصرف‌کننده برسد باعث می‌شود تولیدکنندگان کالایشان را از طریق بورس عرضه کنند. از سوی دیگر تصمیم‌گیران اقتصادی خرد و کلان به راحتی به این آمار استناد کرده و در برنامه‌ریزی‌ها از این آمار استفاده کنند. به گفته این کارشناس بازار فلزات ما نمی‌توانیم خارج از قیمت‌های جهانی و منطقه حرکت کرده و جزیره‌ای عمل کنیم. این نوع تصمیم‌گیری به هیچ تابعی وابسته نیست بنابراین اگر قیمت‌های داخلی پایین باشد، تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی مواد اولیه را از داخل تهیه می‌کند. بنابراین حرکت براساس قیمت‌های جهانی از طریق بورس به‌طور قطع تاثیرگذار است.

تشکل‌ها علاقه‌ای به خرید از واحدهای داخلی نداشتند

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ دی ۹۵
1215 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0