مجری طرح توسعه‌ای زغال سنگ طبس گفت:

سازمان نظام مهندسی معدن: افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در معادن زغال‌سنگ طبس

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر ۳ روزه خود به استان خراسان جنوبی، از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی بازدید کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بازدید از معدن زغال‌سنگ طبس و افتتاح طرح‌های توسعه‌ای آن اشاره کرد.

کد خبر: 3788 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ دی ۹۵ - ۱:۲۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر ۳ روزه خود به استان خراسان جنوبی، از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی بازدید کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بازدید از معدن زغال‌سنگ طبس و افتتاح طرح‌های توسعه‌ای آن اشاره کرد.افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در معادن زغال‌سنگ طبس

افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در معادن زغال‌سنگ طبس

معادن زغال‌سنگ طبس

افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در معادن زغال‌سنگ طبس

از مهم‌ترین طرح‌های معادن زغال‌سنگ طبس می‌توان به کارخانه زغال‌شویی ممرادکو با ظرفیت ۵۰۰هزار تن کنسانتره در سال اشاره کرد. گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز نخست سفر خود از معادن سنگ‌های تزئینی نیز بازدید کرد و در جریان مشکلات و چالش‌های معدنکاران قرار گرفت.
طرح‌های توسعه‌ای پروده شرقی
مجری طرح توسعه‌ای زغال‌سنگ طبس درباره سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان خراسان جنوبی و بازدید وی از معادن زغال‌سنگ طبس به صمت گفت: طرح‌های جذب سرمایه‌گذار معادن زغال‌سنگ طبس برای بلوک ۱پروده شرقی و همچنین بلوک ۲و۳ پروده شرقی تعریف شده است. در این زمینه ۲ شرکت، برنده فراخوان این بلوک‌ها شده‌اند. امید فلاح ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت که به استان خراسان جنوبی سفر کرده از این مناطق بازدید خواهد کرد و اینگونه عملیات مطالعاتی و مهندسی و کارهای اجرایی و ابتدایی ساخت معدن در بلوک ۱و ۲ و ۳ پروده شرقی آغاز خواهد شد. گفتنی است میزان ذخایر این بلوک‌ها حدود ۱۵۰ میلیون تن از نوع کک شو است. به گفته وی، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده همچنین از کارخانه کک‌سازی طبس و سایر طرح‌ها از جمله کارخانه زغال‌شویی «ممرادکو» (که برای بلوک۲ و ۳ پروده شرقی در دست ساخت است) بازدید می‌کند. در واقع برنده فراخوان برای بلوک‌های ۲ و ۳ پروده طبس شرکت فولاد زرند است که کارخانه ممرادکو با ظرفیت ۵۰۰هزارتن کنسانتره در دست احداث دارد (این کارخانه تا به امروز حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ) گفتنی است به دلیل کم بودن میزان تولید زغال‌سنگ در کشور تمام تولید این کارخانه به مصرف داخلی خواهد رسید. فلاح افزود: قرار است از دیگر معادن زغال‌سنگ طبس همچون بلوک ۴ پروده طبس با سرمایه‌گذاری سامان فراز قشم بازدید شود. احتمال می‌رود از بخش‌های خصوصی همچون نگین طبس و معدنجو نیز در صورت امکان بازدید کوتاهی انجام شود. از محدوده پروده ۱ که معدن زغال‌سنگ پروده طبس فعال است نیز بازدید خواهد شد.
طرح‌های توسعه‌ای برای زغال‌سنگ حرارتی
معادن زغال‌سنگ طبس ذخایر عظیمی از زغال‌سنگ حرارتی را در خود جای داده است. این درحالی است که امروزه در ایران از زغال‌سنگ حرارتی استفاده نمی‌شود اما با گذر زمان و توجه به سازمان‌های بزرگ دولتی به این دست از مواد معدنی، شاهدیم برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده بهینه از این سوخت پرمصرف در دستور کار قرار گرفته است. مجری طرح توسعه‌ای زغال‌سنگ طبس با اشاره به اینکه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخش زغال‌سنگ حرارتی به دلیل محدود بودن زمان امکان‌پذیر نیست در ادامه گفت: اکنون طرح‌های توسعه‌ای در منطقه زغال‌سنگ حرارتی در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال جذب سرمایه‌گذار از طریق فراخوان برای بلوک ۱ کوچکعلی شمالی با ذخیره ۴۰میلیون تن از برنامه‌های مهم برای استفاده از زغال‌سنگ‌های حرارتی طبس است. فلاح افزود: در این زمینه چند شرکت هستند که تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کرده‌اند و قرار است در مناقصه شرکت کنند. به نظر می‌رسد در آینده بتوانیم معدنی خوب در محدوده زغال‌سنگ حرارتی داشته باشیم و بعد از مشخص شدن سرمایه‌گذار و منعقد کردن قرارداد وارد فاز مطالعات، طراحی و ساخت معدن شویم. به گفته وی، ذخایر معادن زغالسنگ طبس با وسعتی بیش از ۳۰هزارکیلومتر مربع مشتمل بر ۴ منطقه پروده، مزینو، نایبند و آبدوغی است. ذخایر قطعی و احتمالی این معدن بیش از ۲میلیارد و ۷۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی است. از این میزان ۱/۴ میلیارد تن زغال‌سنگ حرارتی و بقیه زغال کک شونده است. گفتنی است مناطق پروده و نایبند دربرگیرنده ذخایر زغال‌سنگ کک شو هستند و مناطق مزینو و آبدوغی ذخایر زغال‌سنگ حرارتی را در خود جای داده‌اند. فلاح در ادامه افزود: مهم‌ترین منطقه‌ای که امروزه در طبس روی آن در حال فعالیت هستیم منطقه پروده با بیش از ۱۲۰۰کیلومتر مربع مساحت است که بیش از ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو را در خود جای داده است. مجری طرح توسعه‌ای زغال‌سنگ طبس ادامه داد: بخش‌های عظیمی از منطقه پروده در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان ایمیدرو است. یعنی چیزی حدود ۵۰میلیون تن از ذخیره ۱/۱ میلیارد تنی در پروده طبس در اختیار بخش خصوصی و بقیه در اختیار سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.
بازدید از طرح‌های صنایع معدنی
به گزارش صمت، از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان خراسان جنوبی بازدید از کارخانه چدن و فولاد کویر خاوران و بازدید از کارخانه نساجی فردوس است. از دیگر موارد مهم در بازدید از معدن زغال‌سنگ طبس، اعلام شروع طرح توسعه محدوده زغال‌سنگ بلوک ۱ پروده شرقی خواهد بود.
بازدید از معادن سنگ تزئینی
معاونت معدن و صنایع معدنی استان خراسان جنوبی درباره سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به این استان گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز نخست سفر خود از معادن سنگ‌های ساختمانی و نما شاهکوه ۱ شامل معدن گرانیت ده‌مرغ، چاه‌وک و پیر رستم بازدید کرد. محمد سالاری درباره ادامه برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: جلسه با استانداری و بررسی مسائل مربوط به صنعت، معدن و تجارت استان در برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. همچنین بازدید از شهرک صنعتی و کویر خاوران در دستورکار است و در روز دوم نیز از معدن طبس بازدید خواهند کرد. وی حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت را در استان خراسان جنوبی مثبت ارزیابی کرده و معتقد است با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی ظرفیت قابل قبولی در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن دارد قابلیت کار روی صنایع و ظرفیت‌های معدنی فراوان است و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این استان، ارزشمند و موثر خواهد بود. امید است نتایج قابل قبولی از حضور مهندس نعمت‌زاده در استان خراسان جنوبی به‌دست آوریم.

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ دی ۹۵
1455 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0