امضای تفاهمنامه با مالزی، اتریش، نروژ و روسیه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز

سازمان نظام مهندسی معدن: چشمه‌ای خوش به پهنای دشت عباس

نوبت امضای تفاهمنامه پتروناس با شرکت ملی نفت ایران فرا رسید و این شرکت بزرگ آسیایی قرار است پا به میدان نفتی چنگوله و خوش‌چشمه بگذارد.

کد خبر: 3702 تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۹۵ - ۳:۴۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)نوبت امضای تفاهمنامه پتروناس با شرکت ملی نفت ایران فرا رسید و این شرکت بزرگ آسیایی قرار است پا به میدان نفتی چنگوله و خوش‌چشمه بگذارد.چشمه‌ای خوش به پهنای دشت عباس

چشمه‌ای خوش به پهنای دشت عباس

چشمه‌ای خوش

چشمه‌ای خوش به پهنای دشت عباس

مخزن چنگوله مخزنی مستقل بوده و جزو اولویت‌های توسعه‌ای وزارت نفتمحسوب نمی‌شد از این رو وزارت نفت تصمیم گرفت توسعه میدان چنگوله را از اولویت خارج کند، اما در سال ۹۴ بررسی‌ها نشان داد که مخزن این میدان با مخزن میدان آذر و میدان البدر در ارتباط است و طرح توسعه میدان چنگوله نیز به عنوان میدانی مشترک در سال گذشته دوباره در دستور کار قرار گرفت. میدان نفتی چشمه‌خوش نیز از میدان‌های مستقل نفتی ایران است که در منطقه دشت عباس، استان ایلام و در فاصله ۵۲ کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک مستقر است. در شهریور سال جاری قرار شد طرح توسعه‌ای این میدان به شرکت «اوام‌وی» که از شرکای قدیمی ایران در توسعه میادین است واگذار شود. در حالی این قرار گذاشته شد که پیش‌تر توافق شده بود همه میادین ایران به‌صورت مناقصه به شرکت‌های بین‌المللی واگذار شود. از آن تاریخ تاکنون طرح مطالعاتی دو میدان نفتی خوش‌چشمه و چنگوله قرار است به صورت کنسرسیومی در اختیار شرکت‌هایی چون لوک اویل و گاز پروم و نیز برخی از شرکت‌های داخلی قرار گیرد که به نظر می‌رسد اینبار نیز منتظر ورود پتروناس است، چراکه این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که در آنسوی مرزهای ایران و برای توسعه میادین عراق حضور دارد.
در شرایط کنونی که تحریم‌ها برای ۱۰ سال آینده امضا شده است به نظر می‌رسد ایران این اقدامات را در جهت جلوگیری از فشارهای تحریم انجام داده اما آیا حضور شرکای قدیمی ایران خواهد توانست راه را بر تحریم‌ها ببندد؟ بی‌تردید جواب منفی است و هیچ شرکتی برای سرمایه‌گذاری در ایران منافع خود ر ا به خطر نخواهد انداخت. برخی معتقدند ایران جز این راهی در پیش ندارد چراکه باید برای برون‌رفت از این بحران راهی بیابد و در این مقطع کنونی راهی جز به همراهی خواندن شرکای قدیمی نیست.

وضعیت توسعه میدان چنگوله
همانطور که گفته شد بلوک اناران خود از دو میدان نفتی با نام‌های «آذر» و «چنگوله» تشکیل شده است. به گفته کارشناسان میزان ذخایر درجای میدان مشترک (آذر ــ چنگوله ــ البدر) از سمت متخصصان ایرانی حدود ۳. ۵ میلیارد بشکه برآورد شده و شرکت گازپروم روسیه که طرح توسعه میدان البدره عراق را با راهبری کنسرسیومی با حضور شرکت‌های KOGAS کره‌جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO ترکیه و OEC عراق به‌عهده دارد، میزان ذخایر نفت درجای این میدان را بیش از ۳ میلیارد بشکه برآورد کرده است. درباره میزان برداشت ایران از این میدان مشترک باید گفت هنوز حتی یک قطره نفت هم از سمت ایران برداشت نشده است. طرح توسعه میدان چنگوله که با هدفگذاری ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز در بخش تولید زودهنگام بود به هدفگذاری تولید ۵۰ هزار بشکه در روز ارتقا پیدا کرد، اما این طرح توسعه هنوز در مرحله معرفی به پیمانکاران است و به نظر می‌رسد در زمان برگزاری مناقصات IPC ارائه شود.
وضعیت توسعه میدان نفتی چشمه‌خوش
براساس برآوردهای اولیه ظرفیت تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش، به‌طور متوسط معادل ۱۸ هزار بشکه در روز است، همچنین می‌توان روزانه معادل ۱۱۵ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج کرد.
در حال حاضر منطقه عملیاتی چشمه خوش دهلران و کارخانه نمک‌زدایی این میدان با ظرفیت اسمی ۱۸۱ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میدان‌های آبان، چشمه‌خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله دو خط لوله ۱۸ و ۲۰ اینچ به‌طول ۱۵۳ کیلومتر به واحد بهره‌برداری شماره سه اهواز و تلمبه‌خانه شهید چمران ارسال می‌کند.
نفت ارسالی واحد چشمه‌خوش درنهایت به منظور صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارک و تامین خوراک پالایشگاه‌ها ارسال می‌شود. به گفته مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برنامه توسعه این میدان آماده شده است، به طوری که قرار است در چاه‌های نفت شماره ۱۳، ۱۸ و ۱۹ میدان نفتی چشمه‌خوش از فناوری‌های نوین برای افزایش تولید استفاده شود.

روسیه و تفاهمنامه تجاری- اقتصادی
در حالی که مشکل تحریم بار دیگر صنعت نفت را تهدید می‌کند وزارت نفت دست از تلاش برنداشته و به امضای تفاهمنامه‌های نفتی برای نجات دادن این صنعت ادامه می‌دهد. در حالی که پیش‌تر و در شهریور امسال ایران و روسیه تفاهمنامه همکاری تجاری-اقتصادی امضا کرده بودند و ۴ سند تفاهمنامه همکاری تجاری و اقتصادی ایران و روسیه میان وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری روسیه امضا شده بود بار دیگر و در هفته گذشته تفاهمنامه‌های جدید بین ایران و روسیه به امضا رسید و اینبار انرژی ایران مورد بحث طرفین قرار گرفت و تفاهمنامه مطالعات توسعه دو میدان نفتی چنگوله و چشمه‌خوش با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در تهران امضاء شد.
گازپروم در میدان‌های نفتی
درحالی که طرح توسعه دو میدان چنگوله و چشمه‌خوش پیش‌تر به «اوام‌وی» اتریش و «دی‌ان‌وی» نروژ واگذار شده بود، هفته گذشته شاهد ورود گاز پروم به این دو میدان
بودیم. سلبعلی کریمی در تشریح جزییات امضاء تفاهمنامه توسعه دو میدان نفتی با گازپروم نفت روسیه به مهر گفته بود که شرکت گازپروم نفت یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت روسیه به شمار می‌رود به طوری که هم‌اکنون این شرکت از توان تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت خام در کشورهای صربستان، روسیه و بوسنی برخوردار است. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون علاوه بر شرکت گازپروم نفت روسیه برای توسعه دو میدان چشمه‌خوش و چنگوله یک تفاهمنامه دیگر امضاء شده بود، تصریح کرد: تاکنون برای اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت میدان چشمه‌خوش در گازپروم، با شرکت OMV اتریش یک تفاهمنامه امضاء شده است. این مقام مسئول همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه دیگری با شرکت DNV نروژ برای توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب کشور یادآور شد: استفاده از سرمایه و انتقال فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه افزایش ضریب بازیافت از مهم‌ترین اهداف امضاء تفاهمنامه توسعه این دو میدان نفتی با شرکت‌های روسی، نروژی و اتریشی است. به گفته کریمی حجم ذخایر نفت درجای کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد بشکه بوده که در صورتی که ضریب بازیافت از متوسط ۲۰ درصد فعلی به حدود ۵۰ درصد افزایش یابد، ۳۰۰ میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت ایران افزوده خواهد شد.
تفاهمنامه گازی
به گزارش ایرنا، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و الکساندر مدودف معاون مدیرعامل شرکت گازپروم سه‌شنبه در حضور محمود واعظی و الکساندر نواک این تفاهمنامه همکاری را امضا کردند. هیاتی ۳۰ نفره از شرکت گازپروم روسیه دی‌ماه سال گذشته در سطوح مدیریتی و کارشناسی به سرپرستی معاون مدیرعامل این شرکت به ایران آمد و نخستین نشست همکاری شرکت ملی گاز ایران با این شرکت برگزار شد. به دلیل گسترده بودن حوزه‌های کاری صنعت گاز در طول این مذاکرات تصمیم گرفته شد ۵ کارگروه تعریف شود، این کارگروه‌ها در بخش تجارت گاز، تحقیق و توسعه، تولید و اجرای پروژه‌های مشترک، کاربری گاز و… تعریف و در قالب آن مذاکراتی انجام شد. در این نشست، طرح‌های آماده سرمایه‌گذاری در ایران تشریح و اعلام شد ایران برای بخش‌های زیرساختی و اصلی خود در شرکت ملی گاز آمادگی جذب بیش از ۶۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده را دارد.

 
سواپ نفتی
به گزارش ایرنا، ایران قصد دارد سواپ نفتی با روسیه را ازطریق شرکت لوک اویل و گاز را از طریق گاز پروم انجام دهد. بر این اساس بیژن زنگنه، وزیر نفت، درباره برنامه مشارکت تهران و مسکو برای سوآپ نفت، گفت در سفر وزیر انرژی روسیه به تهران در این باره مذاکره‌ای انجام نشده، اما لوک اویل این طرح را دنبال می‌کند. وی درباره سوآپ گاز نیز افزود: شرکت گازپروم روسیه نیز برای مشارکت با ایران برای سوآپ گاز اقدام‌هایی را دنبال می‌کند. وزیر نفت عنوان کرد: شرکت روس نفت نیز از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پی مشارکت در توسعه چهار میدان نفتی از جمله میدان آزادگان جنوبی است.
ساخت نیروگاه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید چیت‌چیان بعد از مذاکره نهایی با وزیر انرژی روسیه و امضاء این قرارداد بین دو شرکت گفته است ارزش قراردادی ساخت نیروگاه حرارتی به ظرفیت هزار و ۴۰۰ مگاوات بین یک شرکت روسی و شرکت تولید برق حرارتی ایران معادل یک و شش دهم میلیارد دلار توسط خط اعتباری دولت روسیه به ایران داده شده تامین خواهد شد؛ این نیروگاه در ۴ واحد سیصد و ۵۰ مگاواتی در استان هرمزگان ساخته خواهد
شد. وی به مذاکرات انجام شده در زمینه نیروگاه‌های برق آبی اشاره کرد و گفت: در آینده نیز در این زمینه همکاری خواهیم داشت. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه به قرارداد ساخت چهار واحد نیروگاهی که فاینانس آن به اعتبار دولت روسیه به مدت ۵ سال اجرا خواهد شد، اشاره کرد و گفت: برای امضای این قرارداد از یک‌سال گذشته مشغول مذاکره بودیم که امروز بعد از جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور نهایی شد. به گزارش فایننشیال تریبون ایران و روسیه در هفته گذشته تفاهمنامه‌ای برای ساخت واحدهای دوم و سوم از نیروگاه اتمی بوشهر برای بیش از ۱۰ سال امضا کرد. ارزش قراردادی این نیروگاه هسته‌ای بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. با توجه به تفاهمنامه‌های اخیر در حوزه انرژی ایران با روسیه همچنین تفاهمنامه‌های اقتصادی تجاری آن با وزارت صنایع – معادن نشان‌دهنده پیوندهایی بیش از رویکردهای اقتصادی است. با تفاهمنامه‌های اخیر امیدواری‌ها برای بهبود وضعیت اقتصاد انرژی کشور بیشتر شده است.

چشمه‌ای خوش به پهنای دشت عباس

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۵
1197 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0