سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان: اجرای طرح خودبازرسی در کارگاه های ساختمانی استان یزد

مبحث دوازدهم مقررات ملي ساختمان شرح مبسوطي در مورد ايمن سازي كارگاه هاي ساختماني دارد كه بايد مجريان به آن توجه ويژه نمايند.‌

کد خبر: 3434 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۹۵ - ۳:۳۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مهندس فرشید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در زمینه رعایت مفاد مبحث دوازدهم به طور مستمر به مهندسان اطلاع رسانی شده تا دقیقاً مفاد این مبحث را رعایت نمایند و کارفرمایان را برای تأمین تجهیزات و امکانات ایمنی کارگاه توجیه کنند. وی افزود: متاسفانه سازمان در زمینه تعطیلی کارگاه های مختلف قدرت اجرایی ندارد و مبادی صدور پروانه نیز آن گونه که ضروری است به این مهم توجه نمی کنند.اجرای طرح خودبازرسی در کارگاه های ساختمانی

اجرای طرح خودبازرسی در کارگاه های ساختمانی

کارگاه های ساختمانی

اجرای طرح خودبازرسی در کارگاه های ساختمانی

مهندس فرشید در همین زمینه عقد تفاهم نامه بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور را كه در آن تشكيل گروههاي مشترك بازرسي كار پيش بيني گرديده بسیار مهم خواند و افزود: قرار است مفاد اين تفاهم نامه در استانها نيز به مورد اجرا گذاشته شود.بر همين اساس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان يزد و دستگاه های ذیربط تلاش مجدانه ای را برای آموزش ايمني دست اندرکاران ساختمان دنبال می کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطرنشان کرد: این سازمان براساس وظیفه قانونی خود با هدف فرهنگ سازی ضمن جلب توجه مهندسان به اهمیت ایمنی کارگاه ها، به گزارش های مهندسان ناظر از جهت رعایت اصول مبحث ۱۲ عنایت ویژه دارد و موارد را به کارفرمایان و مجریان اطلاع رسانی می کند.

به گفته مهندس فرشید متاسفانه حوادث کار در کشور ما زیاد و رعایت نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی ضعیف است. به عنوان نمونه طبق قانون به هنگام استفاده از داربست و کار در ارتفاع، بایستی از مهاربند استفاده شود که این کار در کشورهای پیشرفته نیز اجرایی می شود لیکن این کار در کشور ما کمتر انجام می شود و در نتیجه سقوط و فوت و قطع نخاع، موجب مشکلات فردی و خانوادگی و اجتماعی می گردد.

رئیس سازمان در همین زمینه به برنامه های بازدید مشترک مهندسان عضو سازمان و نمایندگان بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره  کرد و گفت: این بازدیدها به صورت پیوسته صورت می پذیرد و در آن چگونگی رعایت مسائل ایمنی فردی و تجهیزات کارگاهی بررسی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با ابزار قانون که نمایندگان بازرسی کار در جهت تعطیلی کارگاه های غیر ایمن از آن برخوردارند، سازمان نظام مهندسی ساختمان  بتواند در جهت کاهش حوادث کار و جلوگیری از ادامه کار چنین کارگاه های ساختمانی اقدام نماید.

از سوی دیگر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در یک مصاحبه از طرح تقویت خود بازرسی در کارگاه های استان خبر می دهد و می افزاید: به این ترتیب نمایندگان کارگاه ها در حوزه ایمنی کار، به عنوان بازوان اجرایی، رعایت نکات ایمنی را افزایش داده و از بروز حوادث می کاهند. ” محمد حسین ریاحی” با اشاره به انتخاب این بازوهای اجرایی برای ارتقای ایمنی کارگاه های استان می افزاید: این افراد وظیفه نظارت برنکات ایمنی از سوی کارگران و کارفرمایان را بر عهده خواهد داشت.

به این ترتیب با اجرایی شدن مدل جدید خودبازرسی درون کارگاهی و تصویب آیین نامه به کارگیری مسوول ایمنی، پیگیری‌های تازه‌ای برای استقرار مسوولین ایمنی ذیصلاح در کارگاه‌های ساختمانی صورت می گیرد و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و برنامه‌ریزی آموزشی اعضای سازمان در حوزه ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک، گام‌هایی نوین در عرصه پیشگیری از حوادث برداشته می شود که می تواند در روند کنترلی حوادث تاثیرگذار باشد.

اجرای طرح خودبازرسی در کارگاه های ساختمانی

منبع: یزد فردا

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آذر ۹۵
1102 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0