چشم‌انداز مصرف انرژی در جهان:

سازمان نظام مهندسی معدن : بادگیرهای یزد الهام بخش انرژی نو

هر روز که می‌گذرد نقش و ارزش انرژی‌های تجدیدپذیر برای دنیا روشن‌تر می‌شود. آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در کلانشهرها، در کنار چالش‌های روزافزون انرژی‌های فسیلی، جهان را به سمت انرژی‌های نو سوق داده است.

کد خبر: 3372 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ آذر ۹۵ - ۲:۴۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،هر روز که می‌گذرد نقش و ارزش انرژی‌های تجدیدپذیر برای دنیا روشن‌تر می‌شود. آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در کلانشهرها، در کنار چالش‌های روزافزون انرژی‌های فسیلی، جهان را به سمت انرژی‌های نو سوق داده است.بادگیرهای یزد الهام بخش انرژی نو

بادگیرهای یزد الهام بخش انرژی نو

بادگیرهای یزد

بادگیرهای یزد الهام بخش انرژی نو

نیاز روزافزون دنیای صنعتی به انرژی، در کنار مخاطرات اقتصادی و سیاسی انرژی‌های فسیلی جهان را بر آن داشته که گام‌های خود را به سمت انرژی‌های نو با اطمینان بیشتری بردارد. آنچه تولید انرژی از فناوری‌های تجدیدپذیر را به مخاطره می‌اندازد هزینه‌های تولید آن است که هنوز از دیدگاه سرمایه‌گذاران غیراقتصادی است. اما فناوری نو انرژی‌های بادی اینولاکس – ضمن فراهم کردن تولید انرژی فراوان، امن، پاک و ارزان مشکلات تامین و نگهداری توربین‌های بادی عمودی را نداشته و با دارا بودن ضریب ظرفیت ۶۰درصدی می‌تواند منبع قابل اعتمادی برای تولید برق باشد چراکه بازدهی این نیروگاه‌ها معادل نیروگاه‌های حرارتی است ضمن اینکه آلودگی و مصرف آب و گاز نیز ندارد.
انرژی تجدیدپذیر چیست؟
انرژی‌های تجدیدپذیر یا همان برگشت‌پذیر به نوعی از انرژی گفته می‌شود که منبع تولید آن می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه دوباره به وسیله طبیعت به وجوداید و برخلاف انرژی‌های فسیلی با تولید برق تمام نمی‌شود.
آب، باد، خورشید، زمین‌گرمایی، زیست توده و امواج و جزر و مد دریا منابع کنونی انرژی‌های تجدیدپذیر هستند که البته درحال‌حاضر تولید برق با انرژی باد و نور خورشید رایج‌تر از سایر موارد است. این انرژی‌ها به دلیل مشکلات زیست‌محیطی انرژی‌های فسیلی و روند رو به کاهش و قیمت رو به افزایش آنها به‌عنوان پدیده‌ای نو در جهان و به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته مورد توجه قرار گرفتند. انرژی‌های نو بیشتر در قالب پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به کار می‌آیند، اما در مقیاس‌های کوچک به صورت نیروگاه کوچک خارج مدار یا نیروگاه کوچک مداربسته نیز قابلیت استفاده دارند و در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده به خوبی ایفای نقش می‌کنند. هرقدر انرژی‌های فسیلی به جان طبیعت مخرب و آزاردهنده هستند، انرژی‌های نو برای آن روح تازه‌ای به‌شمار می‌آیند اینولاکس نوع جدید فناوری بادی در توربین بادی اینولاکس جریان باد پس از ورود به مجرای قیف مانند به سمت ژنراتورهایی که در بخش افقی در سطح زمین قرار گفته‌اند هدایت می‌شود. اینولاکس با بهره‌گیری از سامانه‌ای شبیه به بادگیرهای یزد با حذف معضلات توربین‌های بادی رایج مانند پره‌های بزرگ و ستون‌های غول‌پیکر آنان، مزایای تازه‌ای را وارد بازار تولید انرژی می‌کند و با روشی عملی، باد را جمع‌آوری کرده و سرعت آن را افزایش می‌دهد و درنهایت برق ارزان و مقرون به صرفه تولید می‌کند. اینولاکس جایگزین مناسبی برای توربین‌های بادی رایج و سوخت‌های فسیلی است. ازجمله شاخص‌های مهم این محصول نصب و راه‌اندازی آسان آن، کاهش صدای تولیدی و ارتعاش و ورودی هوای چندگانه نسبت به توربین‌های بادی رایج است. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک نیروی باد اصلی‌ترین منبع تولید انرژی در جهان بوده و فناوری اینولاکس مسیر تولید انرژی را تغییر دهد.
ساختار اینولاکس
ورودی فوقانی توربین، باد را جمع‌آوری کرده و با استفاده از لوله‌های مخروطی قیف‌مانند آن را به بخش افقی هدایت می‌کند. بخش افقی توربین شامل یک بخش متمرکزکننده است. در مقیاس نیروگاهی (بیش از ۱مگاوات) حدود ۰/۶تا ۰/۸هکتار برای هر ۱مگاوات و در مقیاس‌های کوچک زیر ۲۰۰ کیلو وات به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ۲/۰ هکتار زمین مورد نیاز است.
اینولاکس رقیب توربین‌های بادی قدیمی نیست
مسعود سه‌دهی، مجری طرح اینولاکس در ایران در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: در سال ۱۳۸۷ امریکا و اروپا در تحقیقاتی دریافتند توربین‌های بادی معمول امواجی را تولید می‌کنند که ساکنان اطراف را دچار بیماری عصبی می‌کنند اما در فناوری اینولاکس این نقیصه برطرف شده است. این فناوری متعلق به کشور امریکاست و با توجه به تحریم، امتیاز استفاده از آن را از طریق کشور نیوزیلند وارد ایران کردیم و در این رابطه قرار نیست محصول وارد ایران شود بلکه فقط انتقال فناوری انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بعد از امریکا، ایران دومین کشوری است که این نیروگاه نصب شده را داراست، افزود: مهندسان ایرانی درگیر فناوری اینولاکس می‌شوند از این‌رو ما ترتیبی دادیم که ایران از قافله جهان عقب نماند.
سه‌دهی با اشاره به معایب توربین‌های بادی نصب‌شده در ایران تصریح می‌کند: توربین‌های بادی متداول معضلات خاصی دارد که باعث شده هیچگاه به این نوع تولید انرژی به‌عنوان منبع توجه نشود و کشورها زیر فشار زیست‌محیطی و با حمایت و سوبسید از آْنها استفاده می‌کنند تا جایی که با حذف حمایت‌ها این فناوری‌ها تا مرز ورشکستگی رفتند.
وی درباره اشتیاق سرمایه‌گذاران در این بخش از انرژی توضیح می‌دهد: اگر فشار زیست‌محیطی نبود سرمایه‌گذاران به دنبال ساخت نیروگاه زغال‌سنگی می‌رفتند زیرا توجیه اقتصادی دارد. این عضو انجمن انرژی بادی ایران لزوم نصب نیروگاه‌های بادی مرسوم در ارتفاع و مناطق خاص، نیاز به تجهیزات بزرگ و سنگین و الزام وزش باد را از جمله دلایلی دانست که راندمان این نیروگاه‌ها را پایین می‌آورند.
وی معتقد است ایران دوران طلایی حمایت از تجدیدپذیرها را تجربه می‌کند، نرخ ۱۲ سنت برای خرید هر مگاوات برق تولیدی از تجدیدپذیرها قیمت خوبی است اما هنوز این نیروگاه‌ها برای سرمایه‌گذار جذالبیت ندارند.
سه‌دهی با بیان اینکه بحث ما رقابت با توربین‌های بادی مرسوم نیست، اظهار می‌کند: تفاوت نیروگاه‌های فسیلی با نیروگاه‌های بادی و خورشیدی این است که در فسیلی‌ها منبع انرژی متمرکز است اما در نیروگاه‌های تجدیدپذیر اینگونه نیست.
به گفته سه‌دهی در سال ۱۳۸۷ امریکا و اروپا در تحقیقاتی دریافتند که توربین‌های بادی معمول امواجی را تولید می‌کنند که ساکنان اطراف را دچار بیماری عصبی می‌کنند اما در فناوری اینولاکس این نقیصه برطرف شده است.
این فعال صنعت برق معتقد است؛ براساس برآوردها سرمایه‌گذاری در این صنعت در مدت ۳سال بازمی‌گردد و نرخ IRR ۵۰درصد خواهد بود. وی بیان کرد: در این فناوری ما مجبوریم BLOD و ژنراتور را بخریم اما در کل ۸۰درصد سیستم در ایران ساخته می‌شود.
تغییر در الگوی مصرف
این کارشناس انرژی‌های پاک می‌گوید: درصورت تامین انرژی برق با قیمت ارزان، برق می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای تامین انرژی به‌ویژه گرمایش منازل باشد. به این ترتیب و با جایگزین شدن وسایل برقی گرمایشی به جای گازی که به مراتب راندمان بالاتری دارند ضمن کاهش اتلاف انرژی از مصرف بی‌رویه انرژی نیز جلوگیری می‌شود. به گفته وی ظرفیت تولید انرژی در ایران ماکزیمم ۵۰ gw است که ۱۵گیگاوات قابل استفاده است اما با فناوری اینولاکس توان تولید برق از انرژی بادی به ۱۸۰ گیاگاوات به‌طور خالص دست پیدا می‌کند.
سه‌دهی تصریح می‌کند: این نوع انرژی در ۹۰درصد مناطق ایران قابل بهره‌برداری است به‌ویژه در جزایری از جمله جزیره قشم که نیاز مبرم به انرژی دارد این فناوری نقش مهمی در توسعه گردشگری این منطقه می‌تواند داشته باشد. قشم از نظر زیستی از دبی و جزایر خارجی چیزی کم ندارد اما مردم منطقه از کمبود برق رنج می‌برند. با این اوصاف به نظر می‌رسد هدف اینولاکس در ایران بومی‌سازی فناوری است. به جز بلید و توربین که از سازندگان مهم دنیا خریداری می‌شود تمامی مراحل ساخت به‌دست مهندسان زبده ایرانی انجام می‌شود.

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ آذر ۹۵
1342 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0