انتقاد یک کارشناس معماری:

عضو هیات مدیره نظام مهندسی کردستان: ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز/ معماران درگیر شکل ساختمان هستند، تا مباحث علمی

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با انتقاد از ورود فضای مجازی به عرصه معماری گفت: در حال حاضر مهندسان معمار درگیر مباحث علمی قضیه نیستند و بیشتر درگیر شکل هستند و معماری کپی‌برداری شده از فضای مجازی و اینترنت و اینستاگرام و تلگرام را می‌پسندند.

کد خبر: 3290 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ آذر ۹۵ - ۱۲:۲۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، ، فريبرز خلیل ‌اللهی : معماران به محض مشاهده تصویر یک ساختمان خوب در یک منطقه شروع به اجرای طرح آن و احداث ساختمان های مشابه در چندین منطقه می‌کنند و لذا بیشتر درگیر شکل هستند و صرفا شکل درست می‌کنند.ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

اینستاگرام و تلگرام

ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

وی با بیان اینکه از طرفی بازار هم به دنبال چنین ساخت و سازهایی است تصریح کرد: به این معنا که سازندگان و سرمایه‌گذاران محصولی را از معماران و مهندسان مطالبه می کنند که بهتر از سوی متقاضیان خریداری شود، نه اینکه به صورت اصولی ساخته شود.

این کارشناس معماری همچنین درخصوص ارتباط معماری با میزان مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: درواقع این مسئله از معماری شروع می‌شود. یعنی وقتی نوع طراحی ساختمان به‌گونه‌ای باشد که مقدار انرژی دریافتی، بیشتر از انرژی جذب شده است و انرژی خورشیدی بیشتری جذب می‌شود، می‌توانیم میزان انرژی تخلیه شده از خانه را بدون هیچ‌گونه نیاز به برق یا تاسیسات، از طریق معماری کنترل کنیم.

خلیل ‌اللهی با بیان اینکه اندازه پنجره‌ها، بازشوها، لبه‌های تیز ساختمان، جداره‌های روی نما و تعداد آنها، مصالح و متریال مورد استفاده در دیوارهای خارجی، همه در میزان مصرف انرژی اثرگذارند گفت: میزان مصرف انرژی در ساختمان بستگی به این موضوع دارد که معماران آن را به‌درستی طراحی ‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا معماران از این توانایی برخوردارند عنوان کرد: بسیاری از مهندسان آشنا به این مسائل هستند، اما متاسفانه مسئله این است که به آنها عمل و اجرایی نمی‌کنند و همانطور که اشاره شد، امروزه معماران بیشتر درگیر شکل و ظاهر ساختمان ها هستند.

ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

خلیل ‌اللهی تاکید کرد: درواقع مطالبه و اجباری هم در کار نیست و هم معماران آن‌طور که باید طراحی نمی‌کنند و هم در بازار ساخت و ساز، سازندگان آن را مطالبه نمی‌کنند.

عملکرد ناموفقنظام مهندسی در اجرای مبحث ۱۹

وی همچنین درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی در حوزه اجرای مبحث ۱۹ گفت: متاسفانه سازمان در اجرای مبحث ۱۹موفق عمل نکرده و در این راستا تنها اتفاق بدیهی که افتاده، استفاده از پنجره‌های دوجداره است. اما این پنجره‌ها توسط اداره استاندارد کنترل نمی‌شود و حتی ناظران ضخامت شیشه‌ها را از نظر میزان اصولی بودن کنترل نمی‌کنند.

خلیل ‌اللهی با بیان اینکه پنجره‌های دوجداره فعلی بهتر از پنجره‌های قبلی است افزود: اما کیفییت آنها در حد مورد انتظار نیست. به‌عنوان مثال این پنجره‌ها باید دارای دو لایه شیشه ۶ میلی‌متری و ۴ میلی‌متری باشند، اما اکنون در بسیاری از موارد دولایه ۴ میلی‌متری استفاده می کنند و به دلیل نبود گاز در داخل آن، به اندازه کافی ثابت نیست و نمی‌تواند عبور هوا را کنترل کند.

وی افزود: این قبیل ایرادات در مورد سایر مصالح هم وجود دارد. برای مثال سفال برای جداره خارجی ساختمان استفاده می‌شود که به‌راحتی هوا از آن عبور می‌کند و به ‌ندرت ممکن است کسی از عایق حرارتی در ساختمان استفاده کند.

ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

عضو هیات مدیره نظام مهندسی کردستان در ادامه درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: دبیرخانه این موضوع در اصفهان دایر شده و درباره اینکه چه اقداماتی باید در بخش بهینه‌سازی انجام شود، طی جلساتی با حضور مسئولان استان‌ها مذاکراتی انجام شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی سازمان نظام مهندسی این مسئله را پیگیری می‌کند که از مصالح نوین استفاده شود و اداره استاندارد کمک کند به اینکه استفاده درست از مصالح را ما اجباری و از کالاهای موثر در بهینه سازی و عایق‌های حرارتی در ساخت‌وسازها استفاده کنیم و یا در زمینه تجهیزات الکتریکی از ابزار کنترل‌کننده میزان مصرف انرژی استفاده کنیم.

خلیل ‌اللهی در پایان با اشاره به یک موضوع کلیدی اظهار داشت: رقمی که در واحدهای مسکونی کشور در زمینه مکانیک ساختمان یعنی برق و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، هزینه می‌کنیم، ناچیز است و عموم جامعه باید یاد بگیرند که در وهله اول باید در بخش مکانیک بیش از این هزینه کنند تا در آینده بتوانند با استتفاده از فایده‌های صرفه‌‌جویانه آن، مصرف انرژی خود را کنترل کنند.

ردپای اینستاگرام و تلگرام در طراحی و معماری روز

منبع: صما

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آذر ۹۵
1151 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0