سازمان نظام مهندسی معدن:

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن: تناقض آمار بخش‌خصوصی و دولتی در اکتشافات معدنی

علیرغم آماری که در گزارش شش ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و حکایت از رشد شاخص‌های معدنی از جمله اکتشاف داشت، رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی از کاهش صدور پروانه‌های اکتشاف در سال جاری خبر داد.

کد خبر: 2353 تاریخ انتشار: جمعه ۵ آذر ۹۵ - ۹:۲۶ ق.ظ

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی،علیرغم آماری که در گزارش شش ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و حکایت از رشد شاخص‌های معدنی از جمله اکتشاف داشت، رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی از کاهش صدور پروانه‌های اکتشاف در سال جاری خبر داد.

untitled-5

در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش شش ماهه خود آورده بود که در نیمه نخست امسال ۳۶۵ پروانه اکتشاف معدنی صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، نادعلی اسماعیلی دهج در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رکود جهانی گفت: با توجه به رکودی که در حوزه معدن وجود داشته و این که بخشی از زمین های کشور تحت عنوان پهنه واگذار شده است، امسال آمار رشد صدور پروانه‌های اکتشاف در کشور منفی بوده است و به همین دلیل کمتر در مسائل فنی آن ورود داشتیم.

وی ادامه داد: با این وجود امید داریم بخش معدن از رکود خارج شود و مشاهده می‌شود که برخی مواد معدنی مانند آهن، مس و … سیر صعودی در قیمت را تجربه کردند، بر همین اساس می‌شود به طور نسبی پیش‌بینی کرد که از وضعیت رکود خارج شویم، چراکه به هر حال بخش معدن ساکن نخواهد ماند.

اسماعیلی با اشاره بر این که دوران رکود مزمان مناسبی برای سرمایه گذاری است، اظهار کرد: ریشه و بنای حرکت کشور، معدن است و اگر کسی بخواهد در این بخش وارد شود باید شروع به سرمایه گذاری کند تا بهره برداری را در دوران رونق داشته باشد.

وی همچنین در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص در حوزه اکتشافات تصرح کرد: به طور کلی استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه صورت گرفته است ولی هنوز در مرحله مذاکره، نمونه‌گیری، بررسی قوانین و این قبلی موارد مقدماتی هستند و ما هم برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی که اخیرا در تهران برگزار شد، صحبت‌های خوبی با طرف‌های مستعد سرمایه‌گذاری داشتیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن درباره زمان به بالفعل شدن سرمایه‌گذاری‌ها اضافه کرد: شاید اگر یک ماهی صبر کنیم بتوانیم برآورد دقیق‌تری از آینده پیش روی سرمایه گذاری ها ارائه کنیم ولی در صورت تداوم روند صعود شاخص‌های معدنی، شاید بتوان گفت تا اوایل سال آیند شاهد اوضاع بهتری در عملی شدن سرمایه گذاری ها باشیم.

اسماعیلی همچنین با اشاره طرح افزودن میزهای صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های  معدنی در دفاتر استانی نظام مهندسی معدن گفت: برخی متصدیان میز های استانی اماده شده و قرار است که اسامی تکمیلی دیگر نیز داده شود تا بتوانیم نهایتا اعلام کنیم که میزهای صندوق بیمه در دفاتر سازمان نظام مهندسی مستقر شدند و معدن کاران می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، اما علیرغم پیگیری‌ها و تلاش‌ها، هنوز یکی – دو موضوع دیگر نیاز به حل شدن دارد تا اجرای طرح استقرار میزهای صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های  معدنی به طور کامل شروع شود.

منبع: ایسنا

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ آذر ۹۵
1258 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0