تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران خبر داد:

با هزینه پل صدر میشد۲ برابر مترو احداث نمود

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این که با هزینه ساخت پل صدر میتوانستیم حداقل 2 برابر پل ساخته شده خطوط مترو ایجاد نماییم،بیان کرد: در عین حال باید دید که آیا این پروژه فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی را طی کرده است یا خیر.

کد خبر: 11553 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶ - ۱۰:۴۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این که با هزینه ساخت پل صدر میتوانستیم حداقل ۲ برابر پل ساخته شده خطوط مترو ایجاد نماییم،بیان کرد: در عین حال باید دید که آیا این پروژه فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی را طی کرده است یا خیر.با هزینه پل صدر میشد۲ برابر مترو احداث نمود

با هزینه پل صدر میشد2 برابر مترو احداث نمود

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

با هزینه پل صدر میشد۲ برابر مترو احداث نمود

مهدی روان شادنیا گفت: بعنوان یک دانشگاهی باید منصفانه معایب و مزایای ساخت پل صدر را بررسی نمود و خوبیها و بدیهای این پروژه را مورد قضاوت قرار داد.
روان شادنیا ادامه داد: هر زیرساختی که در تهران بزرگ ایجاد گردد موجب خوشحالی است و به حمل و نقل شهری بیش تر کمک میکند. از جمله نکتات مثبت در خصوص پروژه پل صدر مهندسی و سرعت ساخت آن با توجه به پیچیدگیهای اجرایی بود که از جمله موارد قابل تقدیر این پروژه است.
وی با بیان این که درمورد ساخت پل صدر بحثهایی درمورد موضوعات اقتصادی وجود دارد، افزود: در علم اقتصاد بحثی درباره هزینه و فرصت وجود دارد که در آن فرصت بوجود آمده، هزینه و سود ایجاد شده برای کشور بررسی میشود.
ایشان با طرح این پرسش که اگر پل صدر را نمیساختیم تا چه میزان میتوانستیم هزینه آنرا در پروژه های دیگر هزینه نماییم، افزود: اگر به این نتیجه برسیم که با هزینه ای که برای ساخت پل صدر داشتیم میتوانستیم بیش از ۲ برابر طول پل صدر، مترو بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم، آیا ساخت پل صدر توجیه اقتصادی داشت؟
این استاد دانشگاه با انتقاد از ارایه تسهیلات مختلف برای استفاده از خودروهای شخصی در کشور تاکید کرد: وقتی چنین تسهیلاتی ارایه میشود یعنی بمردم آدرس میدهیم که بجای مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی از وسائل حمل و نقل شخصی استفاده کنند که این باعث می شود سهم حمل ونقل عمومی در تهران و کشور بنسبت حمل و نقل انبوه در شهرهای بزرگ دنیا کاهش یابد و قابل توجه نباشد،چرا که با کمبود زیرساختهای مترو، منوریل، تراموا و سایر متدهای حمل و نقل همگانی علی رقم تلاشهایی که شده، مواجه هستیم.

وی با طرح سوال دوم درباره این که آیا با ساخت پل صدر رفتار مردم را تغییر داده ایم؟ اظهار داشت: با ساخت یک طبقه دیگر برای این پل در حقیقت بمردم گفته ایم که میتوانید از آن برای جابجاییهای بیشتر استفاده نمایید و طبیعی است در چنین حالتی مردم بسمت استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی و در نتیجه افزایش معضلات زیست محیطی مثل آلودگی هوا رو خواهند آورد،اما در عین حال میتوانستیم با همین هزینه ساخت در زیر بزرگراههایی مانند نیایش، صدر و بابایی اقدام بساخت خطوط مترو بعد ازگرفتن مصوبات شورایعالی شهرسازی و لحاظ در طرح جامع شهری کنیم.
وی با طرح پرسش دیگری درمورد این که اجرای پل صدر چه تبعات زیست محیطی داشته است؟ افزود: عده ای دیگر از صاحب نظران بر این اعتقادند که پلها و اتوبانهای ۲ طبقه مدت زیادی است که بدلایلی از جمله تبعات زیست محیطی و خطرپذیری در برابر زلزله، منسوخ شده اند که البته برای اثبات آن باید بررسی و تحقیق بیش تری انجام گردد.

ایشان با اعلام این که با بررسی چنین مسایلی این پرسش پیش می آید که آیا گزینه های فنی دیگری بجای ساخت پل صدر در آن زمان مورد توجه قرار گرفته بود یا خیر؟ عنوان کرد: در ۱ سال گذشته بحثهای داغ و نگاههای متفاوتی در این زمینه وجود داشته که بهتر بود این موارد پیش از اجرای پروژه بادقت مورد توجه و بررسی قرار میگرفت.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: البته باید دید که آیا این پروژه بزرگ فرآیندهای قانونی، حقوقی و مقرراتی خود را پیموده است یا نه و آیا مصوبات لازم را دارد و اگر ندارد چرا در ساخت این پل ملاحظات گفته شده در بالا در نظر گرفته نشده است.
وی بیان داشت: درست است که ساخت این چنین بزرگ راهی در کشور لازم بود و نشانه ای از پیشرفت کشور است، اما باید به سوالهای طرح شده نیز پاسخ گفت.
استاد رشته حمل و نقل و ترافیک دانشگاه علوم تحقیقات تهران خاطرنشان کرد: به هر صورت اجرای این پروژه میتواند دستاوردهای خوبی برای جامعه مهندسی کشور داشته باشد، بشرط آن که در گرداوری درس آموخته های آن بصورت منصفانه و علمی کوشش شود، میتوان از تجارب این طرح بزرگ در توسعه آینده شهر تهران ودیگر شهرهای کشور استفاده نمود.
منبع: سازمان نظام مهندسی استان تهران

 

گروه تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اردیبهشت ۹۶
1127 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0