رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان

رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان بتعویق افتاد.

بر اساس تصمیم های وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان وزیر و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، رونمایی از اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان بتعویق افتاد.

کد خبر: 10404 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ فروردین ۹۶ - ۳:۱۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،بر اساس تصمیم های وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان وزیر و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، رونمایی از اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان بتعویق افتاد.رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان

رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان

رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان

رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان

در شرایطی که قبل از این گفته میشد آیین نامه کنترل ساختمان بزودی تصویب میگردد، پیرو تصمیمهایی که در جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی در روز چهارشنبه مورخ شانزدهم فروردین ماه در ساختمان شورای مرکزی گرفته شد، در تاریخ بیستم فروردین جلسه‌ای با حضور آقایان آخوندی _ وزیر راه و شهرسازی -مظاهریان – معاون مسکن و ساختمان – و فرج‌اله رجبی – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان _ در مورد بررسی مواردی از آیین نامه کنترل در وزارت راه و شهرسازی تشکیل گردید.

بگفته رجبی در این جلسه قراربر این شد با تامین یک فرصت زمانی مناسب مواردی از آئین نامه ذکرشده مورد تبادل نظر مجدد قرارگیرد.
اولین نسخه آیین نامه کنترل ساختمان در سال گذشته منتشر گردید و در ماه های اخیر یک گروه کارشناسی حقوقی و فنی در قالب کمیسیون مبحث دوم مشغول بررسی دقیق این آیین نامه است که مطلبها و نظرها به اطلاع گردآورندگان و موثران این آیین نامه میرسد. نظرات کارشناسی بکسانی که مسوولیت دارند مستمرا انتقال پیدا میکند و اخیرا هم رئیسان سازمان های نظام مهندسی در این مورد نامه نگاری داشتند.
نسخه قبلی در قالب یک پیش نویس صد و شصت ماده‌ای مفصل و از لحاظ ساختاری دچار مشکلات و گاها تناقضهایی بود که در نسخه چهل و شش ماده ای اخیر این مشکلات ساختاری تا حدود زیادی کم شده‌اند، اما بگفته کارشناسین، روح حاکم همان فضایی است که در نسخه قبلی بود.
وی با بیان این که نقش و جایگاه سازمانهای نظام مهندسی در این آیین نامه بسیار کم دیده شده است، گفت: این از نقاط ضعف این آیین نامه است که از پتانسیل های یک سازمان صنفی تخصصی قانونی به این کمی استفاده گردد. بسیاری از وظایفی که در آیین نامه اجرایی ماده سی وسه فعلی و مبحث دوم مقررات ملی فعلی بعهده این سازمان است از اختیارهای این سازمان در حوزه کنترل ساختمان حذف گردیده است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان داشت: در بیش از ۲ دهه عمر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، مهندسان خدمات قابل توجهی را در قالب نظارت یک ونی میلیارد مترمربع ساختمان در سراسر کشور انجام داده اند و بقطع کیفیت ساخت امروز با سال هفتاد قابل مقایسه نیست. در بلوغ مسائل صنفی و حرفه ای هم همین است.


ایشان خاطرنشان کرد: نمیشود کتمان کرد که سازمانهای نظام مهندسی در سراسر کشور، امروز با مشکلهای عدیده‌ای روبرو هستند. ما هر چه بتوانیم پول های اضافی را از سازمانها دور نگه داریم، این سازمانها با حواشی کم تر روبرو خواهند بود و بکار اصلی خود میرسند. ما این کار را بمجمع اخیر پیشنهاد دادیم و خوشبختانه مجمع مصوب کرد که حق الزحمه نظارت بحساب ناظران واریز گردد.

بگفته روان شادنیا، همین حواشی و مشکلها در بحث ارجاع کار هم وجود دارد. این روزها ساخت و ساز کم و در حد نصف ارقام سال نود ویک است و تعداد عضوهای دارای پروانه مهندسی ساختمان رشد قابل توجهی پیدا کرده و همه این انتظار را از سازمان‌ها دارند. علاوه بر این، سازمان ما هنوز در حوزه آموزش و ترویج که از مصرحات قانونی وظایفش است، نتوانسته انتظارها را براورده کند. هم چنین، سیاست گذاران باید برای سازمانهای نظام مهندسی ماموریتهای جدیدی تعریف نمایند.

منبع: سازه نیوز

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ فروردین ۹۶
880 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0