ممنوعیت ماموریت شاغلین “ادارات دولتی” و “مؤسسات عمومی غیردولتی” به نظام مهندسی استانها
ممنوعیت ماموریت شاغلین "ادارات دولتی" و "مؤسسات عمومی غیردولتی" به نظام مهندسی استانها ، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی و رای به ابطال مقرره مذکور صادر کرد
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ممنوعیت ماموریت شاغلین “ادارات دولتی” و “مؤسسات عمومی غیردولتی” به نظام مهندسی استانها ، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی و رای به ابطال مقرره مذکور صادر کرد
ممنوعیت ماموریت شاغلین “ادارات دولتی” و “مؤسسات عمومی غیردولتی” به نظام مهندسی استانها
ماموریت شاغلین “ادارات دولتی” و “مؤسسات عمومی غیردولتی” به نظام مهندسی استانها خلاف قانون است
با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مسئولان ادارات دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی تکلیفی به موافقت با ماموریت اشخاص شاغل در این ادارات و مؤسسات به نظام مهندسی استان ندارند و این امر خلاف قانون است.
به دنبال طرح شکایتی به خواسته ابطال عبارت “چنانچه شخص یادشده در یکی از ادارات دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی اشتغال به کار داشته باشد، مسئولان مراجع یادشده مکلّفند با ماموریت شخص مذکور به نظام مهندسی استان موافقت نمایند” از تبصره یکم ماده ۷۱ آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی سال هشتاد و هشت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی و رای به ابطال مقرره مذکور صادر کرد.
بر مبنای رأی مزبور اعلام شده است: «اولاً بر اساس ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۷۴: “برای تامین مشارکت هرچه وسیع تر مهندسان در انتظام امور حرفهای خود و تحقق اهداف این قانون در سطح کشور “سازمان نظام مهندسی ساختمان” که از این پس در این قانون به اختصار “سازمان” خوانده میشود و در هر استان یک سازمان به نام “سازمان نظام مهندسی ساختمان استان” که از این پس به اختصار “سازمان استان” نامیده میشود، براساس شرایط یادشده در این قانون و آییننامه اجرایی آن تاسیس میشود. سازمانهای یادشده غیرانتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاکم بر مؤسسات غیرانتفاعی میباشند» و برمبنای بند «ب» ماده ۱ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد (اصلاحی مصوب ۶/۱۱/۱۳۹۹)، سازمان های نظام مهندسی از مصادیق مؤسسات خصوصی حرفهای عهدهدار خدمات عمومی بوده و دارای ماهیت عمومی و دولتی نیستند. ثانیاً ماده یازدهم قانون استخدام کشوری (اصلاحی مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۵۱)، ماده ۱۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و سایر قوانین و مقررات مربوط به انتقال و مأموریت کارکنان دولت، متضمن مجوزی در مورد انتقال و ماموریت اشخاص بین بخش خصوصی و دولتی نبوده و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز طبق رای شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۱۷ مورخ ۲/۶/۱۴۰۰ خود اطلاق ماده ۱۷ آییننامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۲۱ و ماده ۱۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را در مواردی که اعزام به ماموریت به سازمان ها و مؤسسات خصوصی خارج از تعریف مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی را نیز تجویز کرده بود، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص و ابطال کرده است. بنا به مراتب فوق، عبارت “چنانچه شخص یادشده در یکی از ادارات دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی اشتغال به کار داشته باشد، مسئولان مراجع یادشده مکلّف هستند با ماموریت شخص مذکور به نظام مهندسی استان موافقت نمایند” در تبصره ۲ ماده ۷۱ آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (اصلاحی مصوب ۱۶/۲/۱۳۸۸ هیئت وزیران) که متضمن اتخاذ تصمیم در مورد ماموریت اشخاص شاغل در ادارات دولتی و مؤسسات عمومی غیردولتی به نظام مهندسی استان بعنوان یک نهاد خصوصی است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده هشتاد و هشت قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می گردد. با اعمال ماده سیزدهم قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ و تسری اثر ابطال مقرره مزبور به زمان تصویب آن موافقت نشد.”
بنابراین مسئولان ادارات دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی تکلیفی به موافقت با ماموریت اشخاص شاغل در این ادارات و مؤسسات به نظام مهندسی استان ندارند و این امر خلاف قانون است.
منبع: خبرگزاری تسنیم