مدير صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير استان همدان:

۷۴ هزار نفر از روستائيان و كشاورزان استان همدان بيمه شدند

ارائه خدمات تأمين اجتماعي و به ويژه گسترش نظام بيمه که به توسعه انساني و از بين بردن فقر و بهبود زير ساخت هاي اقتصادي و حفاظت از محيط زيست و در نتيجه توسعه اقتصادي و اجتماعي بخش کشاورزي و روستايي مي انجامد، از جمله ابزارهاي مؤثري است که کارايي آن در جهت کاهش فاصله توسعه مناطق روستايي و شهري، افزايش بازدهي نيروي انساني، کاهش محروميت و گسترش عدالت اجتماعي به اثبات رسيده است.

کد خبر: 7430 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ بهمن ۹۵ - ۱:۲۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ارائه خدمات تأمين اجتماعي و به ويژه گسترش نظام بيمه که به توسعه انساني و از بين بردن فقر و بهبود زير ساخت هاي اقتصادي و حفاظت از محيط زيست و در نتيجه توسعه اقتصادي و اجتماعي بخش کشاورزي و روستايي مي انجامد، از جمله ابزارهاي مؤثري است که کارايي آن در جهت کاهش فاصله توسعه مناطق روستايي و شهري، افزايش بازدهي نيروي انساني، کاهش محروميت و گسترش عدالت اجتماعي به اثبات رسيده است.بیمه۷۴ هزار نفر از روستائيان و كشاورزان استان همدان

بیمه74 هزار نفر از روستائيان و كشاورزان استان همدان

بیمه۷۴ هزار نفر از روستائيان و كشاورزان استان همدان

بیمه۷۴ هزار نفر از روستائيان و كشاورزان استان همدان

با اين مقدمه گفتگويي با مهندس مهدي سماواتي مدير صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير استان همدان انجام داده ايم كه در زير مي خوانيم.
۱- شرايط عضويت در صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان،روستائيان و عشاير چيست؟
سکونت در روستا و يا مناطق عشايري، سکونت در شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر، کشاورزان غيرساکن در روستا با تاييديه سازمان جهاد کشاورزي، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام سن.
۲- چه کساني مي توانند عضو صندوق شوند؟
ساکنين روستا و مناطق عشايري – ساکنين شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر- کشاورزان شهري- رانندگان حمل و نقل برون شهري در شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر و روستاها- کارکنان مراکز دامپزشکي و اعضاء نظام مهندسي کشاورزي
۳- مزاياي عضويت در صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير چيست؟
۱) مستمري پيري: هر زن و مرد کشاورز، روستايي و عشايري که حداقل ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد مي تواند از مزاياي مستمري پيري استفاده نمايد.
۲) مستمري از کارافتادگي: چنانچه هر روستايي در اثر حوادث ناشي از کار توسط کميسيون هاي پزشکي صندوق از کارافتاده شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بيمه مي تواند تا پايان عمر و پس از آن بازماندگان وي از مزاياي مستمري ماهانه برخوردار شوند. همچنين هر روستايي که پس از بيمه شدن در اثر حوادث غيرناشي از کار توسط کميسيون هاي پزشکي صندوق از کارافتاده شناخته شود به شرط گذشتن حداقل يکسال از شروع بيمه او در صندوق و ارتباط بيمه اي متصل مي تواند از مزاياي مستمري از کارافتادگي بهره مند شود.
۳) مستمري بازماندگان: افراد تحت تکفل بيمه شده اي که در اثر حادثه ناشي از کار فوت نمايد با هر ميزان سابقه مشمول مستمري بازماندگان خواهند بود و در زماني که بر اثر بيماري و يا حادثه غيرناشي از کار فوت نمايد به شرط گذشتن حداقل يکسال از شروع بيمه وي در صندوق و ارتباط بيمه اي متصل بازماندگان بيمه شده متوفي مشمول برخورداري از مزاياي مستمري خواهند بود.
۴- نحوه عضويت در صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير چگونه است؟
مراحل عضويت در صندوق آسان بوده و ظرف کمتر از يک روز انجام مي شود. متقاضي به يکي از کارگزاري صندوق مراجعه مي کند. متقاضي در آنجا با ارائه تاييديه محل سکونت يا اشتغال به کشاورزي، امضاي قرارداد، ارائه دوقطعه عکس و يک برگ کپي شناسنامه و کپي کارت ملي و  واريز فيش حق بيمه به بانک کشاورزي عضو صندوق مي شود.
کارگزاران صندوق عمدتا دهياري و شرکت ها تعاوني توليد روستايي هستند.
۵- حق بيمه اي که هر فرد پرداخت مي کند چه ميزان است؟ سطح درآمدي چيست؟
از آنجا که سطح درآمدي جامعه روستايي مشخص نيست، جدول سطوح درآمدي در هشت سطح طراحي شده است. در سال ۹۵ميزان حق بيمه از ۱۸۰هزار تومان تا ۴۲۰ هزار تومان است. متقاضي يکي از سطوح درآمدي را انتخاب مي کند. و يک بار در سال پرداخت مي کند.
دولت چه کمکي انجام مي دهد؟
دو برابر حق بيمه اي که هر فرد پرداخت مي کند را دولت پرداخت مي کند. اين مبلغ سهم دولت براي بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير است.
۶- پرداخت حق بيمه بيشتر و انتخاب سطح درآمدي بالاتر چه مزيتي دارد؟
انتخاب سطح درآمدي بالاتر به معني دريافت مستمري بيشتر است.
۷- نحوه پرداخت حقوق مستمري  مشمولان (مستمري پيري، مستمري از کار افتادگان و مستمري بازماندگان) چگونه است؟
دو سوم آخرين سطح درآمدي انتخابي بيمه شده که بر مبناي آن حق بيمه پرداخت کرده باشد ملاک پرداخت مستمري مي باشد.
۸- تفاوت بين بيمه محصولات کشاورزي و بيمه اجتماعي کشاورزان چيست؟
بيمه محصولات کشاورزي در صدد بيمه نمودن محصولات کشاورزان در مقابل خسارات و صدمات پيش بيني نشده در آينده است در صورتيکه بيمه اجتماعي کشاورزان با بيمه نمودن افراد روستايي و کشاورزان آينده زندگي فردي و خانوادگي ايشان را در مقابل خسارات و صدماتي که ممکن است به خود فرد بيمه شده وارد آيد بيمه نموده و در زمان پيري، ازکارافتادگي و فوت بيمه شده حامي و پشتيبان ايشان مي باشد.
۹- تفاوت بين بيمه درماني و بيمه اجتماعي در چيست؟
در بيمه هاي درماني فرد دفترچه درماني داشته و مي تواند از مزاياي درماني که آن سازمان مربوطه ارائه مي دهد استفاده نمايد و در صورت فوت و يا ازکارافتادگي و پيري هيچ مبلغ مستمري به فرد تعلق نمي گيرد. در صورتيکه در بيمه هاي اجتماعي خدمات اجتماعي شامل مستمري بازماندگان، مستمري پيري و ازکارافتادگي، پرداخت هزينه کفن و دفن و انتقال سوابق بيمه اي امکان پذير مي باشد و جنبه تضمين آينده در بيمه هاي اجتماعي وجود دارد.


۱۰- آيا  در يک خانواده فقط سرپرست خانواده مي تواند بيمه شود؟
خير، کليه افراد يک خانواده که سن ايشان بالاي ۱۸ سال باشد مي توانند در صندوق عضو شوند و محدوديتي براي ايشان وجود ندارد.
۱۱- پرداخت حق بيمه و تمديد آن  توسط بيمه شدگان بايد در چه بازه زماني انجام گيرد؟
پرداخت حق بيمه توسط بيمه شدگان به صورت ساليانه انجام مي شود و هر بيمه شده مي تواند در يکي از سطوح درآمدي که در هر سال ابلاغ مي گردد اقدام به تمديد حق بيمه خود نمايد.
۱۲- آيا صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير بر ساير بيمه ها امتيازاتي دارد؟
بله. صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير از نظر شرايط ورود، ميزان حق بيمه، سن عضويت، نحوه برقراي مستمري بازماندگان و اختصاص دو برابر حق بيمه به بيمه شدگان از طرف دولت داراي امتيازاتي است.
۱۳- ضمانت صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير چيست؟
قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي.
۱۴- شرايط برقراري مستمري بازنشستگي چيست؟
براي برقراري مستمري پيري (بازنشستگي) داشتن حداقل ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه الزامي است.
۱۵- اگر بيمه شده اي مدتي حق بيمه پرداخت ننمايد مثلاٌ چند ماه آيا اين وقفه سبب از بين رفتن سوابق قبلي مي گردد؟
خير، در هر زمان که بيمه شده اقدام به تمديد حق بيمه خود نمايد پس از سپري شدن ۹۰ روز سابقه جديد به سوابق قبلي وصل مي شود.
۱۶- در حال حاضر چه تعداد از کشاورزان، روستائيان وعشاير  به عضويت صندوق درآمده اند؟ چه تعداد مستمري بگير داريد؟
آمار بيمه شدگان بيش از ۷۴ هزار نفر است.
آمار مستمري بگيران صندوق در دوبخش مستمري بازماندگان و مستمري از کار افتادگي رقم ۱۵۰۰ نفر مي باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۹۵
1320 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0