جشن بزرگ مهندسان البرز برگزار گردید مهندس اویسی

مهندس اویسی : در حالی که ۳۰ تا ۳۵ درصد سرمایه گذاری های ملی در صنعت ساختمان است، در حفظ و نگهداری آن دچار بی توجهی هستیم

مهندس اویسی نماینده رشته مکانیک در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در گفت و گو با روابط عمومی این سازمان ضمن اشاره به اولویت ها و ضرورت اجرایی شدن مبحث 22 مقررات ملی ساختمان و موانع اجرایی شدن آن به سوالات ما در این خصوص پاسخ گفت.

کد خبر: 8499 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ بهمن ۹۵ - ۲:۱۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مهندس اویسی نماینده رشته مکانیک در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در گفت و گو با روابط عمومی این سازمان ضمن اشاره به اولویت ها و ضرورت اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان و موانع اجرایی شدن آن به سوالات ما در این خصوص پاسخ گفت.

30 تا 35 درصد سرمایه گذاری های ملی در صنعت ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز

۳۰ تا ۳۵ درصد سرمایه گذاری های ملی در صنعت ساختمان

مهندس اویسی در ابتدای این گفتگو به سرمایه گذاری ۳۰ تا ۳۵ درصدی در سطح ملی در بخش صنعت ساختمان اشاره کرد  و افزود: علی رغم انباشت حجم وسیعی از سرمایه های ملی در بخش ساختمان، در موضوع حفظ و نگهداری این سرمایه های ملی دچار  بی توجهی بوده ایم.

وی به حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو و آتش سوزی ایجاد شده که منتج به فروریزش ساختمان و شهادت جمعی از شهروندان شد، اشاره و تصریح کرد: ساختمانی با قدمت ۴۰ تا ۵۰ سال، در دنیا ساختمانی قدیمی محسوب نمی شود و دربسیاری از کشورها شاهد وجود ساختمان هایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال هستیم که در زمان حال موفق می شوند استاندارد های روز را کسب کنند.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز وجود چنین  ساختمان هایی را شاهدی بر ضرورت و اهمیت بازرسی و تعمیرات و نگهداری و همچنین به روزرسانی تجهیزات و تاسیسات دانست که چنانچه در ساختمان های کشور از جمله ساختمان پلاسکو و ساختمان های مشابه، این دقت در ساخت و حفاظت و نگهداری طبق معیارهای روز انجام می گردید، شاهد اینگونه حوادث نمی بودیم.

اویسی اظهار داشت: این در حالی است که در کشور ما حتی در  صورتی که حادثه ای هم پیش نیاید بنا به دلایل مختلف، من جمله پایین بودن کیفیت ساخت و سازها و به کارگیری مصالح غیراستاندارد و همچنین عدم توجه به مقوله تعمیرات و نگهداری ساختمان ها عمر و دوره بهره برداری این بخش از سرمایه های ما بسیار پایین است.

اجرایی شدن مبحث ۲۲ یک ضرورت و الزام است

مهندس اویسی در ادامه گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص دامنه فعالیت مهندسان رشته های مختلف در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: موضع تعمیرات و نگهداری ساختمان ها محدود به مباحث تاسیسات مکانیکی نیست بلکه بازرسی و تعمیرات و نگهداری در بخش سازه و معماری در کنار تاسیسات مکانیکی و برقی ضروری و الزامی است.

وی در بخش دیگری در رابطه با دلایل عدم اجرایی شدن مبحث ۲۲،  توجه و واکاوی دلایل این امر را که  چرا مبحث ۲۲ بعد از سه سال و اندی پس از ابلاغ  هنوز اجرایی نشده است بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: تمرکز بر مشکلات راه حل مشکل نیست بلکه باید ابتدا بر شناسایی و ارزیابی آن واقعیاتی که باید باشد و الان نیست متمرکز شویم .

 

این مسوول ادامه داد: برای حل مشکلات می بایست سند چشم اندازی برای تحقق اجرایی شدن این مبحث تهیه شود و کلیه سازمان استان ها باید مطابق با این سند چشم انداز، اقدامات لازم را جهت بستر سازی های لازم و اجرایی کردن آن انجام دهند. اما برای تحقق این امر نیازمند تغییراتی در مبحث ۲۲ هستیم . وی تاکید کرد: سازمان استانها بدون در دست داشتن یک قانون واحد نمی توانند موفقیتی داشته باشند.

وی با اشاره به در جریان بودن بازنگری مبحث ۲۲ افزود:  در بازنگری این مبحث باید به این امر توجه کرد  که ارگان ها و نهادهای مختلفی در اجرایی شدن این مبحث درگیر  و موثر می باشند و شرح وظایف و نحوه تعامل و همکاری این نهاد ها می بایست در قانون دیده شود و علاوه بر آن بخش های فنی در کنار ضرورت توجه به اهمیت مقوله حقوقی پیگیری شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در رابطه با اقدامات انجام شده در سازمان نظام مهندسی البرز اظهار داشت: از ابتدای آغاز به کارهیات مدیره دوره سوم سازمان، نظر به اهمیت و ضرورت این بحث و با توجه به این که استان البرز یک استان در حال توسعه و جوان می باشد و این اصل که ایجاد ساختارهای اصولی از ابتدا، برای استمرار و اجرایی شدن اهداف ضروری است ، این امر  در دستور کار بنده و همکار پرتلاشم جناب آقای مهندس شیفته قرار گرفت.

اویسی افزود: گروه مکانیک به صورت خاص مصمم است از تمام پتانسیل های خود در این مسیر بهره بگیرد و پیگیر ضرورت ها و مطالبات همکاران باشد چرا که اجرایی شدن مبحث ۲۲ حلقه ای فراموش شده است که در صورت اجرایی شدن ضمن کاستن از مسوولیت های همکاران ، با توجه به آشکار شدن معایب و خرابی ها و اشکالات در حین بازرسی های دوره ای آمار حوادث کاهش خواهد داد. در این راستا گروه مکانیک جهت تدوین و جمع آوری نظرات در قسمت های مختلف این مبحث، من جمله عدم شفافیت در تعرفه ضرورت توجه و ورود به جزییات و عبور از کلی نگری در این مبحث برنامه ریزی مدونی دارد که به عنوان نمونه  می توان به تهیه و تدوین آیین نامه ها و نظام نامه های مربوطه  و همچنین توجه به بحث ضرورت فرهنگ سازی و آموزش در بستر جامعه اشاره کرد. ما مصمم هستیم با تعامل سازنده ای که با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی وجود دارد و ضمن برگزاری جلسات مستمر با مسوولین، با تقسیم کارهای انجام شده در قسمت های مختلف بتوانیم به موازات بازنگری مبحث با هماهنگی های لازم، بخشی از بستر سازی ها را انجام و در تسریع اجرایی شدن مبحث ۲۲ مشارکت جدی داشته باشیم.

مهندس اویسی یکی از مشکلات بر سر راه اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را عدم وجود شرکت های خدماتی بازرسی و تعمیرات و نگهداری قوی و دارای تخصص و تجهیزات لازم دانست و افزود: عدم وجود بسته های تشویقی و تنبیهی و عدم توجه به ضمانت های اجرایی توسط قانونگذار از دیگر موانع این امر است که در همین راستا یک بسته گزارشی تهیه و تدوین شده است که به زودی تقدیم شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی خواهد شد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز  تاکید کرد:  اقداماتی جهت تقویت ارتباطات سازمان نظام مهندسی البرز با دبیرخانه دفتر مقررات ملی ساختمان برای مبحث ۲۲ به انجام رسیده  است که بزودی در همین رابطه گزارشی تقدیم همکاران خواهد شد.

مهندس اویسی در  پایان سخنانش تصریح کرد: اجرای مبحث ۲۲ نیازمند گردآوری اطلاعات کاربردی ، اجرایی و حقوقی بیشتری است و از همه همکاران خواهشمندیم نقطه نظرات خود را بصورت مکتوب به سازمان انتقال دهند، چرا که همکاری و همراهی همه مهندسان ضروری و موجب تسریع در امور خواهد بود.

 

منبع: روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۵
1220 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0